ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס קריאה פילוסופית בכתבי היינריך היינה

(קורס מספר 06184921)

סמינר מ.א.

פרופ` צבי טאובר

"פילוסופים גרמנים [...] יואילו נא להשיב אל ליבם כי המעט שאני אומר, כולו ברור ומחוּוָר, והחיבורים שלהם אמנם מושתתים מאוד, לאין שיעור מושתתים, עמוקים מאוד, עד להדהים עמוקים, אבל סתומים הם כמו כן. מה בצע לעם באסמים הנעולים ומפתח אין לו. העם רעב לדעת ומחזיק טובה לי על פרוסת לחם-הרוח שאני מחלק אתו ביושר": היינריך היינה, לתולדות הדת והפילוסופיה באשכנז).

מטרת הקורס: הכרת ההתבטאויות של המשורר היינה באשר לפילוסופיה ולפילוסופים.
אופן הלימוד: הרצאות מבוא, קריאה מודרכת, דיון, הרצאות רפראט (למעוניינים בכך), הכנות אישיות לכתיבת עבודה סמינריונית.
ספרות: כתבי היינה, תרגום: שמואל פרלמן (הוצ' "לגבולם", מוסד ביאליק, מסדה, ת"א 1948 ואילך), במיוחד הכרך: כנסת הרומנטיקה; דת ופילוסופיה באשכנז (ת"א, תשי"ג). רשימה ממוקדת של ספרות ראשונית ורשימה של ספרות משנית תחולקנה בתחילת הקורס.
מטלת סיום הקורס: כתיבה של עבודה סמינריונית או עבודת רפראט על נושאים פילוסופיים הנדונים ע"י היינה, בזיקה לכתביו, אבל לאו דווקא תוך כדי התמקדות רק בהם; נושאים כגון: דוקטרינת מות האלוהים; יחסי תאוריה-פרקסיס בהיסטוריה; נושאים שונים בהגות הפילוסופית של דקארט, שפינוזה, קאנט, היגל ואחרים; יחסי דת ופילוסופיה; דאיזם ופנתאיזם בפילוסופיה; אמנות ופילוסופיה; תפישת הקומוניזם וביקורתו; ספיריטואליזם וסנסואליזם (מקביל לאפוליניות ודיוניסיות); זיקות של היינה להיגל; זיקות של מרקס להיינה; זיקות של ניטשה להיינה, ועוד ועוד.

המועד להגשת עבודה סמינריונית / רפראט בסמסטר א' הוא עד תאריך 27.4.11.

Philosophical Reading in Heinrich Heine's Writings

Course Objectives: To introduce Heinrich Heine's writings concerning philosophical topics.
Method of Teaching: Introductory lectures, guided reading, classroom discussion and personal tutoring for writing seminar papers.
Main Texts: Heine's Writings, especially The Romantic School and History of Religion and Philosophy in Germany. A Bibliography of primary and secondary literature will be distributed at the beginning of the semester.
Student Assignment: A seminar or referat paper.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer