ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס מטפורות, תמונות וייצוגים: אבני הבניין של התרבות

(קורס מספר 06183637)

סמינר ב.א.

ד"ר מיכל גל

"מר מוט לקח פריט חיים יומיומי, מיקם אותו כך שהחשיבות השימושית שלו נעלמה תחת הכותרת החדשה ונקודת המבט, ויצר מחשבה חדשה בעבור האובייקט" (ארתור דנטו מצטט ב-2001 את מרסל דושאן על יצירתו המזרקה. האיש העיוור. 1917)

בשיעור זה ננתח את המטפורה כתופעה ,תרבותית, אסתטית, לשונית ואמנותית, המהווה נקודת המפגש בין השפה הטבעית לשפות האמנות, ובין המילולי לחזותי. ננתח תורות מטפורה, קוגניטיביות, סמיוטיות ופרגמטיות אסתטיות שפותחו ב-30 השנה האחרונות, המציגות את המטפורה ככלי שאינו רק רטורי וקישוטי אלא בעל חשיבות גם בטקסטים מדעיים. נבדוק מה מאפשר למטפורה להיות כוח יצירתי מניע בהתפתחות התרבות, השפה והאמנות; האם היא כלי משוכלל או עמום לחשיפה, הרחבה והעברה של ידע; האם היא בעלת ערך אמת וניתנת לפרפרזה; או שערכה כולו ב"סתימת חללים בשפה" ובאפקטים רגשיים ואסתטיים.
נסיים בניתוח האספקט החזותי צורני של המטפורה תוך השוואתה לתמונות. נציג תנועות אמנות מטפוריות כמו אמנות הפופ וה .Ready Made- נשאל מה אסתטי במטפורה עצמה ונבדוק מדוע היא מרכזית בביקורות אמנות ובשיח האסתטי, מדוע נחשבת כבעלת יכולות ייצוג שהליטרלי נעדר אותו, כמו של רגשות ויצירות אמנות, ומהו מקור הכוח ההבעתי שלה.

ביבליוגרפיה זמנית:

א.ה. גומבריך. אמנות ואשליה
רורטי ריצ'רד. קונטינגנציה, אירוניה וסולידריות

Black, Max. “Metaphor”
Lakof and Johnson. Metaphors We Live By
Goodman, Nelson. “Metaphors as Moonlighting”
Goodman, Nelson. “The Sounds of Pictures”
Rorty, Richard: “Unfamiliar Noises: Hesse and Davidson on Metaphor"
Davidson, Donald: "What Metaphors Mean"
Hesse Mary: "The "The Explanatory Function of Metaphor”

המועד להגשת עבודה סמינריונית / רפראט בסמסטר ב' הוא עד תאריך 11.9.11.

Metaphors, Representations and Pictures: Cultural Foundations

This seminar will analyze metaphor as a linguistic, aesthetic and artistic phenomenon, which is the meeting point of ordinary language and languages of art, of the literal and the visual, and syntax and semantics. We will analyze cognitive, semiotic, and pragmatic theories of metaphor, which characterizes metaphor not only as a rhetoric or decorative tool, but also as significant to scientific texts. We will seek after what allows metaphor to be a creative and instigating power in the development of language and art, whether it is an elaborate or opaque tool serving an extension and transmission of knowledge and information, or whether its value tantamount to “holes filling” in language and aesthetic-emotional effects.
We will conclude with an analysis of the formal-visual aspect of metaphor, comparing it to picture (including metaphorical art movement like Pop Art). We will ask what is aesthetic in metaphor, why it is central to aesthetic discussions and art criticism, why it is considered as capable beyond the literal representation, and what is its expressive source.

א.ה. גומבריך. אמנות ואשליה
אריסטו. פואטיקה

Richards, I.A. The Philosophy of Rhetoric. Lecture V: Metaphor
Black, Max. “Metaphor”
Goodman, Nelson. “Metaphors as Moonlighting”
Goodman, Nelson. “The Sounds of Pictures”
Rorty, Richard: “Unfamiliar Noises: Hesse and Davidson on Metaphor"
Davidson, Donald: "What Metaphors Mean"
Hesse Mary: "The Explanatory Function of Metaphor"
Beardsley, Monroe "Metaphor."
Lakoff George, Johnson Mark. Metaphors We Live By

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer