ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס ייצוגים מנטאלים

(קורס מספר 06182898)

שיעור

מר אסף וקסלר פלשנר

הלכתי לים כי רציתי לברוח מהחום והאמנתי שהים קריר. האמנות ורצונות הם הדוגמא הפרדיגמטית למצבים מנטאליים מייצגים: הם מייצגים את המציאות החיצונית. אבל מהו ייצוג מנטאלי? האם הוא כמו תמונה מנטאלית, או שמא כמו מילה בשפה פנימית, או אולי כמו מד-מהירות המייצג מהירות? מה בין ייצוג לאינפורמציה? באיזה מובן ייצוג מנטאלי אינו אלא התרחשות פיזיקלית במוחי?
מהן האמנות ורצונות? בזכות מה התרחשות פיזיקלית מסוימת במוח הנה רצון ללכת לים? ולא רצון לצפות בסרט? בזכות מה היא רצון בכלל, ולא האמנה, או מחשבה?
כזכור, הלכתי לים כי רציתי לברוח מהחום והאמנתי שהים קריר. זה הטעם לפעולתי. זה מה שהפך את הליכתי לים לרציונאלית. האם ההסבר של הליכתי לים הוא הסבר סיבתי פיזיקלי רגיל? כיצד ניתן לתת פשר לקיום של פעולה מכוונת מטרה, המונחית על ידי ייצוגים מנטאליים, בתוך עולם של סיבות פיזיקליות עיוורות?

על פי פרד דרצקי, אחד מפילוסופי הנפש החשובים בתקופתנו, השאלות הללו קשורות אחת לשניה, ותשובה לאחת היא מניה וביה תשובה לאחרת. בקורס נקרא את ספרו הקלאסי (המצוין למטה) שהציג תשובות מעמיקות ומפתיעות לשאלות אלה.

Dretske, F. (1988). Explaining Behavior. Reasons in a World of Causes. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

חובות התלמידים: נוכחות, קריאה משיעור לשיעור, והגשת שני חיבורים קצרים במהלך הסמסטר.

השיעור יסתיים בכתיבת עבודת סיום על ספרו של דרצקי.

תלמידי שנה ב' ב"חקר התודעה" שבחרו בקורס זה ולא בשיעור ההמשך ב"תורת ההכרה ומטאפיסיקה" חייבים ללמוד במקביל את הקורס "פילוסופיה של הנפש" – גב' זואי גוטצייט.


Mental Representations

Beliefs and desires are paradigmatic examples of representational mental states: they represent external reality, and guide our dealings with it. But what is a mental representation? Is it like a mental painting, like a word in an inner language, or rather like a speedometer that represents speed? What does representation has to do with information? How can mental representation be identical to brain states?
Our beliefs and desires explain our behavior by providing our reason for performing it. Is explanation of behavior in terms of reasons an ordinary causal physical explanation? How can we account for goal-directed action, guided by mental representations, in a world of blind physical causes?

The course focuses on Fred Dretske’s deep, unifying, and surprising answers to these questions.

דרישות קדם:

הערות: מומלץ מבוא לתורת ההכרה ומטאפיסיקה

בחינות

  • סמסטר א', מועד א': הגשה עד 17/3/11 ב-13:00.
  • סמסטר א', מועד ב': אין מועד ב'.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer