ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס על שפה ורגש בתיאוריות של מקור השפה

(קורס מספר 06182880)

שיעור

ד"ר עילית פרבר

מהו מקור השפה? דיסיפלינות שונות נתנו תשובות שונות לשאלה וויכוחים רבים ומרים נסובו עליה: האם מקור השפה האנושית הוא אלוהי או מקורו בספונטניות אנושית? האם השפה מופיעה בגלל צורך פסיכולוגי או חברתי? האם היא שלב מפותח יותר של השפה החייתית או דווקא שונה ממנה במהותה? הקורס יקרא תיגר על ההבחנה המקובלת בין ביטוי לשוני-רציונלי, לבין רגשות שעליהן יש להתגבר כדי להשיג ביטוי שכזה. נפנה לתיאוריות של מקור השפה שבהן מקומו של הרגש, ובפרט זה של הכאב והסבל, הוא מרכזי ומהותי לשפה ולא מנוגד לה, ונבחן באיזה אופן תיאוריות אלה בונות את המערך הלשוני שלהן על בסיס נוכחותם של תחושות ורגשות. נדון בשאלות כמו מדוע מקורה של השפה קשור בביטוי של רגשות, כיצד הג'סטה הלשונית קשורה בהן, באיזה אופן הרצון לביטוי יכול להיות קשור לאובדן או לעצב, מה בין ביטוי לשפה, כיצד עומד הכאב בין פורקן פיסי לביטוי לשוני, ועוד.
בקורס נבחן את ההיסטוריה של השאלה ואת ההתפתחות שלה מאפלטון ועד למאה ה-20. בין ההוגים שיילמדו בקורס: אפלטון, אריסטו, הרדר, לוק, רוסו, פרויד, ויטגנשטיין, ועוד.
דרישות הקורס וחובות התלמידים: נוכחות בכל השיעורים וקריאה שוטפת של הטקסטים הנדרשים
האופן בו יסתיים השיעור: עבודת סיום.

On Language and Feeling in Theories of the Origin of Language

What is the origin of human language? Different disciplines have given various answers to this question, and many bitter arguments have sprung up around it. Is the origin of human language divine or does it stem from human spontaneity? Does language appear because of a social or psychological need? Is it an advanced stage of animal language or is it something entirely different? The course will challenge the long-established contradiction between rational-linguistic expression and emotions which we need to overcome to achieve such expression. We will turn to different theories of the origin of language where the role of emotion, and especially suffering and pain, is central and inherent to language rather than being in opposition to it. We will discuss questions regarding emotions as the origin of language and ask in what ways is the need to express related to loss or sadness, how does the expression of pain stand in relation to linguistic expression, etc. Among the authors whose texts we will read: Plato, Aristotle, Herder, Locke, Rousseau, Freud, Wittgenstein, etc.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • סמסטר ב', מועד א': הגשה עד 14/8/11 ב-13:00.
  • סמסטר ב', מועד ב': אין מועד ב'.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer