ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס דרידה והמכונה הפילוסופית

(קורס מספר 06182874)

שיעור

מר יהונתן מאור

"דמיינו כי מערת אפלטון אינה מושלכת בפשטות על ידי תנועה פילוסופית, אלא הופכת בכללותה לכדי אזור תחום המוכל במבנה אחר, אחר לחלוטין, מכונה בלתי צפויה ומורכבת לאין ערוך" (ז'ק דרידה, 1972).
האדם הוא זואון טכניקון, זה כמעט בלתי אפשרי לחלוק על כך, ויחד עם זאת זאת נדמה כי אין דבר יסודי יותר לאדם מאשר היבדלותו מדפוסי פעולתן של החיה או המכונה. למעשה, ההיסטוריה של הפילוסופיה אינה ניתנת להפרדה מההבחנה בין האדם החושב, המדבר, החופשי, לבין המכונה המצייתת מבלי דעת לחוק תכנונה. במהלך הקורס ננסה לסרטט, בעקבות מגוון מיצירותיו של דרידה, דיוקן אחר של המכונה. ננסה, גם אם באופן מוגבל, לראות במכונה אחרת.
בחלקו הראשון של הקורס נאפיין את דפוס החזרה המכאני כפי שהוא נתפס בפילוסופיה ואת ההבחנה בינו לבין הכושר האנושי לפעול באופן ספונטני מחד וחזרתה הנצחית של האמת מאידך. כתיבתו של דרידה על אפלטון, דה סוסיר, אריסטו, הוסרל ואחרים יסייעו לנו בערעורה של הבחנה זו. קריאה: מובאות מתוך בית המרקחת של אפלטון, על הגרמטולוגיה, מיתולוגיה לבנה, הקול והתופעה.
בחלקו השני של הקורס ננסה לחשוף את הפרדוקסליות של עבודת המכונה. מחד, הפילוסוף אינו יכול להרשות למכונה לעבוד בעצמה – הוא אינו יכול להטיל עליה ליצור משהו חדש ללא פיקוחה המוחלט של התבונה – מאידך, ללא עבודתה הוא נותר תקוע בהווה מתוכנן מראש מבלי להותיר כל פתח לשינוי. קריאה: הבור והפרמידה – הקדמה לסמיולוגיה של הגל.
בחלקו האחרון של הקורס ננסה להציץ בעקבות קריאותיו של דרידה בפרויד אל אותו פתח לשינוי, אל הסיכוי של העתיד לבוא. ננסה להסביר את דרישתו של דרידה לראות דווקא את הארוע – אותו מקרה סינגולרי ובלתי צפוי – ככזה שמקורו בפעולת המכונה. קריאה: פרויד ובימת הכתיבה.

חובות: עבודת סיום קורס.

Derrida and the Philosophical Machine
"Imagine Plato's cave not simply overthrown by some philosophical movement, but transformed in its entirety into a circumscribed area contained within another – an absolutely other – structure, an incommensurably, unpredictably more complicated machine" (Jacques Derrida, 1972).

It is hard to dispute that man is a technological animal, and yet it seems that there is nothing more essential to man then its distinction from the animal and the machine. In fact, the history of philosophy is inseparable from such distinction between he who is able to thinks, to talk, and to act spontaneously, and that which obey automatically its artificial design. During the course we will try to illustrate, following Derrida's work, another portrait of the machine. We will try, if only to a limited extent, to see it as an other.
Reading Material: Plato's Pharmacy, The pit and the Pyramid: An introduction to Hegelian semiology, Freud and the scene of writing.

דרישות קדם: מבוא לפילוסופיה של הלשון (שפה)

הערות:

בחינות

  • סמסטר ב', מועד א': הגשה עד 14/8/11 ב-13:00.
  • סמסטר ב', מועד ב': אין מועד ב'.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer