ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס הכרה, חזרה וזמן: תפיסות יסוד בפסיכואנליזה ובפילוסופיה

(קורס מספר 06182872)

שיעור

גב` דפנה בן צבי

כיצד אנו לומדים? כיצד אנו מכירים? כיצד אנו מתפתחים? הן פילוסופים והן פסיכואנליטיקאים העסיקו את עצמם בשאלות יסוד אלו. בקורס זה נבחן את שאלת ההכרה דרך אחת התשובות המרתקות שהעניקו לה הן פילוסופים והן פסיכואנליטיקאים: ההכרה, ההתפתחות, התודעה העצמית, מסבירה הפסיכואנליזה – כמו גם הוגים אקזיסטנציאליסטים – אינן אלא חזרה. הדיון במחשבה הפסיכואנליטית על החזרה, ובמושגים שטבעו פילוסופים כניטשה וקירקגור, יבהיר את התפיסה שלפיה אף שהחזרה יכולה להעיד על חוסר התפתחות ועל קיפאון, החזרה במלוא מובן המלה, החזרה האמיתית, היא "חזרה קדימה", כלפי העתיד, המכוננת את העצמי ופותחת בפניו אופק אינסופי של אפשרויות.
הקורס ייפתח בדיון בתשובתו של אפלטון לשאלה כיצד לומדים, כפי שהיא מוצגת בדיאלוג "מנון": ננסה להבין מדוע, לפי אפלטון, למידה משמעה היזכרות. נשווה את מושג ההיזכרות האפלטוני לקטגוריית החזרה של קירקגור, וננסה להבין את טענתו כי בעוד שההיזכרות היא "חזרה לאחור", החזרה היא "היזכרות קדימה". מושג "החזרה הנצחית" של ניטשה יעניק לנו זווית התבוננות נוספת, שתאפשר להבין כיצד אפשר בכל רגע וברגע לבחור מחדש במה שהיה, ובכך להתפייס עם העבר ולפתוח אותו בפני העתיד. המחשבה הפסיכואנליטית על חזרה – הבאה לידי ביטוי במושגי יסוד כגון 'כפיית חזרה", "ביטוי בפעולה", "רגרסיה" ו"העברה" – תשמש אותנו על מנת להאיר את מושג החזרה הפילוסופי וכדי להבין כיצד יכול הסובייקט – במעין דיאלקטיקה היגיליאנית - לחזור להיות מי שהוא לא היה.

השיעור יסתיים בעבודת סיום קורס.


Knowing, Repetition and Time: Fundemental Ideas in Philosophy and Psychoanalysis

How do we learn? How do we know? How do we develop? These basic questions have challenged philosophers and psychoanalysts alike. During this course we will explore one of the most fascinating attempts at answering them, given by thinkers from these two disciplines. According to this attempt, to develop and to gain knowledge – to become self-conscious – is nothing but repetition. We will discuss the basic psychoanalytic concepts involving repetition – “repetition compulsion”, “acting out”, “regression” and “transference” – and explore their intersection with Plato’s answer to the problem of learning, Kierkegaard’s category of repetition and Nietzsche's concept of “eternal recurrence”. Our purpose will be to clarify the paradoxical nature of genuine repetition, which is "repetition forward", towards the future; repetition that constructs the self and opens it to infinite possibilities.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • סמסטר ב', מועד א': הגשה עד 14/8/11 ב-13:00.
  • סמסטר ב', מועד ב': אין מועד ב'.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer