ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס תורת המוסר - שיעור המשך

(קורס מספר 06182601)

שיעור

גב` נופר שמעוני

תיאור הקורס
השיעור יתמקד בתפיסות שונות של הקשר בין חופש למוסר, המאפיינות גישות מרכזיות לפילוסופיה של המוסר. במקביל, נעמוד על משמעויות אפשריות שונות של מושג החופש ושל הניגוד המושגי בין חופש לבין שעבוד. נאפיין תפיסות של החופש על-ידי בירור הקשרים שלהן למושגים של טבע אוניברסלי ואינדיבידואלי, תכליות טבעיות, ואותנטיות, מצד אחד – מושגים בעלי בסיס משותף בגישה הסובסטנטיביסטית לפילוסופית המוסר; ולמושגים של רצון, עצמאות, אוטונומיה, וביקורת, מצד שני – מושגים בעלי בסיס משותף בגישה הפרוצידוראליסטית לפילוסופית המוסר.

סוגיית החופש תהווה בכך בסיס לדיון השוואתי בשיטות נבחרות בפילוסופית המוסר: האינטלקטואליזם והוולונטאריזם בתיאולוגיה המוסרית הנוצרית בימי-הביניים ובראשית העת החדשה; תורת המוסר של רוסו וגישות קשורות לאידיאלים של כנות ושל אותנטיות במאות ה-18 וה-19; פילוסופית המוסר של קאנט ותורות מוסר ניאו–קאנטיאניות קונסטרוקטיביסטיות בנות-זמננו; גניאלוגיית המוסר של ניטשה; האתיקה של פוקו וגישות פוסט-מודרניות קשורות; אתיקת האותנטיות של צ'ארלס טיילור ואתיקת המידות הטובות של אלאסדייר מאקינטייר.

בתרגיל הצמוד לשיעור תיערך קריאה מודרכת בטקסטים של ניטשה, ובטקסטים של פוקו והוגים פוסט-מודרניים נוספים.

רשימה ביבליוגרפית מפורטת תימסר לקראת תחילת שנה"ל.

דרישות הקורס וחובות התלמידים: קריאה שוטפת של הטקסטים הנלמדים; עמידה במבחן-בית בסיום השיעור; הגשת מטלות במסגרת התרגיל הצמוד לשיעור.
הציון הסופי של הקורס ייקבע על-ידי מבחן-בית על תכני השיעור (50%) ועל-ידי מטלות התרגיל (50%).

Advanced Course in Moral Philosophy

The course focuses on the relation of freedom to morality, as conceived in the framework of some leading approaches to moral philosophy. Concomitantly, several possible meanings of the concept of freedom and of the conceptual contrast between freedom and subjugation are considered. The various conceptions of freedom are characterized through an examination of their connections to ideas of universal and individual nature, natural ends, and authenticity, on the one hand - ideas which have a common basis in the substantivist approach to moral philosophy; and to ideas of will, independence, autonomy, and critique, on the other hand - ideas which have a common basis in the proceduralist approach to moral philosophy.

The issue of freedom thus becomes the basis for a comparative discussion of certain systems of moral philosophy: intellectualism and voluntarism in Christian moral theology of the middle ages and the early modern period; Rousseau’s moral theory and related approaches to the ideals of sincerity and of authenticity in the 18th and 19th centuries; the moral philosophy of Kant and recent neo-Kantian constructivist theories; Nietzsche's genealogy of morals; Foucault’s ethical theory and related post-modernist approaches; Charles Taylor’s ethics of authenticity and the virtue ethics of Alasdair MacIntyre.

דרישות קדם: מבוא לתורת המוסר

הערות:

בחינות

  • סמסטר א', מועד א': ב-3/2/11 ב-9:00. החזרה עד 13/2/11 ב-13:00.
  • סמסטר א', מועד ב': ב-3/4/11 ב-9:00. החזרה עד 11/4/11 ב-13:00.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer