ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס פילוסופיה מזרחית סינית - שיעור המשך

(קורס מספר 06182225)

שיעור

גב` סמדר וינטר

על פי המסורת הליברלית המערבית, agency ["סוכנות"] היא יכולתו של אדם לפעול מתוך אוטונומיה וחרות. מתוך השענות על ביקורות פמיניסטיות ופוסט-סטרקטורליסטיות לתפיסה זו של agency, ובהתבסס על מחקרים בפילוסופיה, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה ומדע הדתות, שיעור ההמשך בפילוסופיה סינית ישרטט את האופנים התרבותיים וההיסטוריים של agency שהם ייחודיים לסין המוקדמת. טקסטים קונפוציאניים ינותחו כממקמים יכולת פעולה מוסרית ופוליטית לא בהתנגדות לנורמות חברתיות או בניכוסן-מחדש, אלא כתלויה בחזרה על נורמות אלו ובציות הקפדני להן. במקומה של אתיקה מודרניסטית הרואה בגוף הפרעה ואיום על יכולתו של אדם לפעול באופן רציונלי, פרקטיקות גופניות – קונפוציאניות, דאואיסטיות ואחרות, כאלו שהן טקסיות וכאלו שאינן טקסיות – יוצגו כממלאות תפקיד מרכזי בכינונם של סובייקטים סיניים מוקדמים ובכינונם של היחסים בינהם, ובינהם לעולם. ובמקומו של האינדיבידואל המערבי הליברלי המבודד והתחום, נמצא במרכז כל מסורות המחשבה בסין המוקדמת פרט המתהווה מתוך יחסיו עם אחרים. בחלקו השני של הקורס נעזר במחקרים על agency של נשים בחברות לא מערביות כדי לחשוב מחדש על הפרדיגמה של קורבן לעומת סוכן (victim vs. agent) הרווחת בדיונים סינולוגיים במגדר, ונשתמש במושג ה- agency לצורך חקירת אספקים נוספים של התרבות הסינית המוקדמת, כגון ניבוי, פולחן אבות, ושאלת משמעותם של מושג הסופר והאותנטיות בחיבורם של טקסטים פילוסופיים.
ציון הקורס ייקבע על סמך:
1. השתתפות פעילה בקורס, והגשת ארבע תגובות קצרות (חצי עמוד עד עמוד) לחומרי הקריאה העיקריים והמשניים שיילמדו בקורס, בעיתוי לפי בחירת הסטודנט. תגובות אלו לא יקבלו ציון, אולם הגשתן היא תנאי להשלמת דרישות הקורס.
2. כתיבת עבודת גמר.

Advance Course in Chinese Philosophy

According to the Western liberal tradition, agency is one’s ability to act with autonomy and freedom. Relying on feminist and poststructuralist critiques of this notion of agency, and drawing on writings in Philosophy, Anthropology, Sociology, and the Study of Religion, the advance course in Chinese Philosophy will delineate modalities of agency that are culturally and historically specific to early China. We will read Confucian texts as locating moral and political agency not in the ability to resist to, or to re-appropriate, social norms, but as dependent on the reiteration and strict adherence to them. Instead of a modernist ethics that perceives the body as a disruption and a threat to one’s rational agency, bodily practices – Confucian, Daoist and others, ritualized and non-ritualized - will be shown to play a central role in constituting early Chinese subjects, the relations between them, and their relation to the world. And in place of the separated, bounded, and autonomous individual of Western Liberalism we will find at the center of all early Chinese traditions of thought an individual that is relationally constituted. In the second part of the course studies of women’s agency in non-Western societies will help us re-think the paradigm of woman as victim vs. women as agent that has dominated much of the discussion of gender in Sinology, and we will use the concept of agency to explore additional aspects of early Chinese culture such as divination, ancestors worship, and the meaning of authorship and authenticity in the compilation of philosophical texts.

דרישות קדם: מבוא לפילוסופיה סינית

הערות:

בחינות

  • סמסטר א', מועד א': הגשה עד 17/3/11 ב-13:00.
  • סמסטר א', מועד ב': אין מועד ב'.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer