ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס פילוסופיה והיסטוריה – מערכת יחסים

(קורס מספר 06182187)

שיעור

מר אורי רוטלוי

לאופולד פון רנקה, אחד מן האבות המייסדים של ההיסטוריה כדיסציפלינה מדעית, ביקש לשחרר אותה מאחיזתה של הפילוסופיה. לטענתו, ההיסטוריה של כל תקופה מאופיינת על-ידי יסוד פרטיקולארי, ואילו הפילוסופיה מפשיטה אותה מיסוד זה, וניגשת אליה רק כדי למצוא את הגילומים של היסודות ההכרחיים שממילא הגיעה אליהם בדרך אפריורי. אך הפילוסופיה המודרנית, ודאי במסורת הקונטיננטלית, לא אוותה לשחרר את ההיסטוריה מאחיזתה. מה מצאו הפילוסופים בהיסטוריה? כיצד מאורעות קונטינגנטיים עשויים להיות רלוונטיים לפילוסוף? ומדוע קשה לחשוב כיום על עשיית פילוסופיה במסורת הקונטיננטלית ללא קשר להיסטוריה?
בקורס נבחן את יחס האהבה-שנאה של הפילוסופיה להיסטוריה במספר תחנות בתולדותיה: נתחיל בהיגל, אשר תפס את העיון בדיעבד ב"התגלמות הרוח בצורת מאורעות" כנדבך הכרחי בעשיית פילוסופיה. נמשיך בניטשה, אשר הזהיר מפני היסטוריזציית יתר, אך בה בעת, הבחין גם בפוטנציאל המשחרר של השימוש בהיסטוריה. ולסיום נבחן את היחס להיסטוריה של שני הוגים, מרטין היידגר וולטר בנימין, עבורם הרס ההיסטוריה והבנייה מחורבותיה הכרחיים לחשיפה או להצגה של האמת.
דרישות הקורס: מבחן בית, השתתפות, קריאת הטקסטים, כתיבת 3 תגובות (ללא ציון) על הטקסטים.
מרכיבי הציון: הגשת תגובות 30%, מבחן בית 70%.

Philosophy and History – a relationship
Ori Rotlevy
Leopold von Ranke, one of the founding fathers of history as a scientific discipline, sought to free history from philosophy’s grip. Philosophy, he argued, abstracts the particular element of each period, for it approaches history merely in order to find the necessary elements which it has already established a priori. Yet modern philosophy, especially in the continental tradition, did not wish to free history from its grasp. What did philosopher find in history? How might contingent events be relevant to the philosopher? And why is it so difficult to think of doing continental philosophy today without its relation to history?
During the course we shall examine the love-hate relationship between philosophy and history in several moments: From Hegel, who found knowing “the spirit clothing itself with the form of events” essential for philosophizing, we will continue to Nietzsche, who warned from over-historizing, yet was aware to the liberating potential of history. We will conclude by inspecting the relation to history of two thinkers, Martin Heidegger and Walter Benjamin, who found the destruction of history and the construction from its ruins essential for the disclosure or presentation of truth.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • סמסטר ב', מועד א': ב-6/7/11 ב-9:00. החזרה עד 14/7/11 ב-13:00.
  • סמסטר ב', מועד ב': ב-2/8/11 ב-9:00. החזרה עד 10/8/11 ב-13:00.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer