ידיעון תשע"א

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס קוויר באופן ביקורתי": זהות, אתיקה ופוליטיקה קווירית “Critically Queer”: Queer Identity, Ethics and Politics

(קורס מספר 06083301)

שיעור ב"א

מר תומר ששונקין

התווית "קוויר" (Queer) שימשה בעבר מילת גנאי לשונות מינית ומגדרית. כיום ומזה כעשרים שנה, קוויריות מציינת עמדה (תיאורטית ומעשית כאחת) של ביקורת רדיקלית. קוויר שימר את הוראתו כ"מוזר" והפך לפרספקטיבה "זרה" הממנפת את הזרות שלה להשקיף באופן ביקורתי על מגוון של תחומי ידע ופרקטיקה: פוליטיקה, היסטוריה, ספרות, פילוסופיה, תרבות, ובעצם - מה לא. בראש ובראשונה, ביקורת קווירית מוסבת על שאלות של זהות (אישית וחברתית): מה זה אומר להזדהות כ-, ו"להיות", למשל, לסבית, סטרייטית, אישה טרנסג'נדרית, אימא, רווקה, סטודנטית, יהודיה חילונית, אנושית? כיצד זהות נבנית ביחס לאידאלים נורמטיביים? איזה תפקיד ממלא הגוף שלנו בהבנייה זו? מה מקומה של השפה בתוך הבנייה זו? במענה לשאלות אלה, ביקורת קווירית מערערת על חזות ההכרח, המובנות מאליה והטבעיות (לכאורה) של קטגוריות זהות, כמו גם של מבנים שונים התומכים בקטגוריות אלה ונתמכים על ידן: יחסי שארות, קירבה ואינטימיות, צורות של תשוקה, אופני חוויית הנאה, דרכי התנהלות גופנית, ובכלל, אופני פעולה ומחשבה בעולם.

מטרת הקורס להפגיש את הסטודנטיות והסטודנטים עם מושג הביקורת הקווירית, כפי שזו מוסבת על שאלות של זהות, ולעמוד על ההשלכות האתיות-פוליטיות של ביקורת זו. לשם כך, נערוך תחילה היכרות עם מסגרת המחשבה הקווירית: נציג את ההקשרים ההיסטוריים והרעיוניים שמתוכם צמחה תיאוריה קווירית, ובפרט זה, נעמוד על היחס שבין הפרוייקט הפמיניסטי לפרוייקט הקווירי, ונעמוד על מספר מושגי מפתח והבחנות, כגון ההבחנה מין/מגדר/מיניות, ביצועיות, ניידות/חצייה מגדרית, והטרונורמטיביות. בהמשך, נדון בישומים האתיים-פוליטיים של ביקורת הזהות הקווירית כפי שאלה מתבטאים בעבודותיהם של בטלר, פוקו, הלפרין, וורנר. נציג את הביקורות של אלה על פוליטיקת הזהות ההומו-לסבית הליברלית, ואת החלופות הקוויריות שלהם. אצל בטלר, נדון בזהות פרפורמטיבית ובפוליטיקה של חזרה חתרנית; אצל וורנר, נדון בפוליטיקה של בושה מינית ובאתוס חלופי שמציעות קהילות קוויריות; ואצל הלפרין, בהמשך לפוקו, נציג תפישה של אתיקה כתהליך של יצירה עצמית אסקטית (ascetic) ונדון ב"אסקטיקה הומוסקסואלית" כדרך אפשרית להתנגד לצורות מודרניות של כח חברתי. שתי תימות מרכזיות תלווינה את הדיון לאורך הקורס: חשיבות הגוף המיני והמגדרי כאתר לעשייה אתית ופוליטית, והאופן שבו העמדה הקווירית מתפתחת מתוך, ונקשרת אל, מציאות חיים להט"בית (של לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים), אך לא בהכרח מוגבלת ברלוונטיות האתית-פוליטית שלה לאחרים מיניים ומגדריים.

הקורס יסתיים בבחינת בית שהציון עליה יהיה ציון הגמר.

ידע קודם: (מבואי) בתיאוריה פמיניסטית או בפילוסופיה פוליטית/מוסר.

Originally invoked as derogatory for sexual deviance and oddity, the term “queer” since the 1990s has come to designate a position, both theoretical and practical, of radical critique. Maintaining its meaning as “strange,” queer has become an “outsider” perspective, critically examining various fields of knowledge and practice: politics, history, philosophy, literature, culture, and what not. First and foremost, queer criticality aims at questions of identity (both personal and social): What does it mean to identify as, and “be”, e.g., a lesbian, straight, a transgender woman, a mother, a student, secular Jew, human? How is personal identity constructed in relation to normative ideals? What part does our body have to play in this construction? What is the role of language in this construction? Answering these questions, queer criticality disturbs the appearance of necessity, taken-for-grantedness and (alleged) naturalness of identity categories, as well as various structures supporting these categories and being supported by them: kinship, forms of intimacy and passion, modalities of pleasure and bodily behavior, and in general, modes of acting and thinking in the world.

The purpose of the course is to acquaint students with the tenets of queer critique as it pertains to questions of personal identity, and elaborate on the ethico-political implications of this critique. We will begin with an introduction of the queer framework, presenting the historical and conceptual contexts from which queer theory has evolved, discussing the relation between the feminist project and the queer one, and elaborating on key ideas and distinctions, such as the distinction sex/gender/sexuality, performativity, gender mobility, and heteronormativity. Discussing the ethico-political implications of the queer critique of identity, we will turn to Butler, Warner, Foucault, and Halperin, foregrounding therein the following themes: Butler’s theory of performative identity and her view of political agency in terms of subversive repetitions; Warner’s analysis of the politics of sexual shame and an alternative ethos to be found in queer communities; based on Foucault, Halperin’s account of ethics as a process of ascetic self-becoming, where “homosexual ascesis,” specifically, serves as a possible means to resist modern forms of social power. Throughout the course, the significance of the sexual/gendered body as a locus for ethical and political work will be foregrounded. Importantly, we will also see how the critically queer endeavor originates in, and is related to, LGBT (Lesbian, Gay, Bi, Trans) realities, but is not necessarily confined in its ethico-political relevance to sexual and gendered others.

The course will conclude with a home exam that will determine the final grade.

דרישות קדם: ידע קודם בתיאוריה ביקורתית או בפילוסופיה של המוסר

הערות: סמ` ב`; 2 ש"ס

בחינות

  • סמסטר ב', מועד א': ב-15/6/11 ב-9:00. החזרה עד 22/6/11 ב-13:00.
  • סמסטר ב', מועד ב': ב-25/7/11 ב-9:00. החזרה עד 1/8/11 ב-13:00.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer