ידיעון תש"ע

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס רטוריקה של פיוס ושל נקמה

(קורס מספר 06805064)

סמינר

ד"ר אורלי לובין

נושאים של סליחה ומחילה, פיוס, גישור, הכרה, אחריות, פתרון סכסוכים ופיצויים, כמו גם שאלות של נקמה, שמירת טינה, הפרדה וסירוב נדונים בדרך כלל במסגרת דיסציפלינות כמו מדעי המדינה, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, משפטים ולעיתים מדעי הדתות. מטרת הסמינר לבדוק לא את הצורות החברתיות, הפילוסופיות והדתיות של קטגוריות של פיוס אל מול קטגוריות של נקמה, אלא להתרכז ברטוריקה בה נוקטים טקסטים תרבותיים ואמנותיים כדי לדון בצורות שונות (ולאו דווקא אלה המובנות מאליהן) ובמודלים שונים של מגעים שניתן לכנותם בסדרת המושגים שלמעלה. ישנם טקסטים שדנים בשאלות אלו במפורש (החל מדיווחים על העדויות שניתנו בוועדות האמת והפיוס של דרום אפריקה, דרך הרומן חרפה של קוטזי הדרום אפריקאי ועד לסרטים ישראליים ופלסטיניים המנסים להציע מודלים של פיוס וחלוקה); וישנם כאלה שמציעים יחסים בין-אישיים (משפחתיים, רומנטיים או של שכנות) במסגרתם הם מפתחים רטוריקה של הפרדה, ניתוק, ריחוק והתעלמות כצורה של קיום יחסים תקינים. רטוריקה של יחסים כאלה מופיעה גם בתצלומים ובתמונות, וכמובן במספר אינסופי של סרטים – הוליוודיים, אירופאים ומהדרום; מוצרים ויזואליים, שהרטוריקה בה הם נוקטים לדיון בסוגיות אלה היא של התנגדות, סירוב או תביעה למתן פיצויים. את כל המושגים האלה אפשר להמיר בשורת המושגים העולים בתודעה כשמוזכרת "נקמה", וגם מהייצוג של ההיפוך – היינו, של היעדר המאמץ לפיוס ולסליחה – ניתן לגזור את התנאים המאפשרים חיים של שיתוף כזה או אחר.
נקודת המוצא של הסמינר היא, שרטוריקות מקובלות של פיוס נכשלו ושהן מומרות יותר ויותר ברטוריקות של נקמה – ולאו דווקא נקמה פיזית: לעיתים, למשל, זו דווקא נקמה כלכלית. מטרת הקורס היא לנסות לאתר טקסטים שמציעים רטוריקות אלטרנטיביות, לעיתים אפילו כאלה שאינן משתמשות במושגים המוכרים הקשורים עם "פיוס" ועם "נקמה", שפותחים פתח למחשבה אלטרנטיבית, גלובאלית, ויזואלית ונטולת מחויבות היסטורית, להסדרת יחסים בתוך קבוצה. המסע בעקבות האלטרנטיבות האלה יצא לדרך מתוך הידע והתובנות שמציעות תיאוריות פמיניסטיות, ותוך עיון – לצד הקריאה התיאורטית והעיונים בטקסטים ספרותיים, קולנועיים וויזואלים אחרים – בקטעים מכתבים פילוסופיים העוסקים בסליחה, בחברות, בשותפות ובסכסוך (לווינס, דרידה וז'יז'ק, לדוגמה).

Following the failure of widely accepted rhetoric of reconciliation, acknowledgement, forgiveness and conflict resolution, the seminar aims at studying different, possibly alternative, rhetorical uses in literary, cinematic, pictorial, photographic and visual texts targeted at similar results: enabling stable life of collective, but investigating rather a variety of different solutions forming around a variety of other modes of dialogue or contacts, especially those informed by feminist theories.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer