ידיעון תש"ע

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס לפני ואחרי המהפכה: על לקטים-ציידים, חקלאים ועולמינו המודרני

(קורס מספר 06712355)

סמינר בוגר

ד"ר רן ברקאי

עולמם של בני האדם עבר שינוי משמעותי ביותר לפני כעשרת אלפים שנים. מאות אלפי שנים של חיים בקבוצות קטנות תוך הסתמכות מלאה על משאבי הטבע ונוודות הוחלפו בישיבת קבע, ייצור מזון וניצול חסר תקדים של משאבי הטבע. התקופה הנאוליתית והמעבר מאורח חיים של ציידים-לקטים לישיבת קבע ולכלכלה חקלאית מהווים את הבסיס והתשתית להבנת העולם המודרני.
מאפיינים רבים של אורח החיים המודרני, המוכר לנו היום, התגבשו בראשית התקופה הנאוליתית, על רקע המעבר לייצור מזון, ועל כן אינם מאפיינים אנושיים "טבעיים".
"טבע האדם" עבר שינוי בראשית התקופה הנאוליתית וייצר תפישת עולם חדשה ומערכות יחסים חדשות ומורכבות.
הסמינר יתמקד בתהליכים האידאולוגיים, הכלכליים, החברתיים והטכנולוגיים שהתרחשו בראשית התקופה הנאוליתית כרקע להבנת פרק חשוב זה בתולדות המין האנושי והשפעתו על עולמנו המודרני.
נכיר את עולמן של קבוצות לקטים-ציידים ואת האופן בו תפסו את מקומן בעולם בעזרת המחקר האנתרופולוגי האתנוגרפי כמודל להבנת בני אדם פרהיסטוריים קדם חקלאיים. נעסוק בארכיאולוגיה של לפני המעבר לחקלאות והאופן בו חיו ופעלו בני אדם פלאוליתיים. נתמקד בהכרת הממצא הארכיאולוגי לפני ואחרי המהפכה וננסה לזהות את שורשיהן של התנהגויות מודרניות אשר הופיעו לראשונה בפרק זמן זה. ננסה לעמוד על הסיבות והנסיבות להופעת צורות חשיבה ודרכי התנהגות חדשות ועל עיצובו של העולם המודרני לפני כעשרת אלפי שנים. נושאים אפשריים לדיון עשויים להיות: אלימות ותוקפנות; גידול ילדים; ניצול משאבים ויחס לסביבה; יחסים בין בני אדם ובעלי חיים; חדשנות טכנולוגית; מושג הקידמה; תפיסות אקולוגיות; גידול אוכלוסין ועוד ועוד.

Before and after the revolution: Gatherer-Hunters, agriculturalists and our modern world

During the transition to agriculture in the Levant, some 10,000 years ago, a major change in human ideology, economy and social behaviour took place. These chages are the hallmark of the so-called "Neolithic Revolution" that took early steps in shaping and constructing our modern world. In this seminar we will discuss central issues regarding Hunter-Gatherers life ways, the archaeology of pre Neolithic and Neolithic societies and touch upon selected aspects of our modern "Human Nature" which are rooted in the transition to agriculture.

דרישות קדם: ראשית התרבות האנושית: מבוא לארכיאולוגיה פרהיסטורית

הערות:

בחינות

[]

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer