ידיעון תש"ע

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס כשסופרים היו גם אינטלקטואלים: ספרות ופוליטיקה בצרפת במאה העשרים.

(קורס מספר 06251260)

שו"ת

ד"ר דניס שרביט

כשסופרים היו גם אינטלקטואלים: ספרות ופוליטיקה בצרפת במאה העשרים.
מרבית הסופרים הצרפתים במאה ה-20 ראו עצמם לא רק ככותבי סיפורת אלא גם כ"אינטלקטואלים" הנדרשים מעת לעת להתערב בזירה הציבורית במטרה להתריע על הסכנות הפוקדות את צרפת ואת העולם. תחושת היעוד שלצידה ביקורת כלפי הממסד הפוליטי הנבחר החלה עם פרשת דרייפוס עת נולד המושג "אינטלקטואל" ומאז סופרים רבים מקדמים ערכים ועמדות העומדים לעיתים בסתירה עם דעת הקהל בצרפת.
הקורס יסקור מקצת מן האירועים הבולטים שהתרחשו במאה ה-20, ביניהם שתי מלחמות העולם, הדקולוניזציה, מרד הסטודנטים והסכסוך הישראלי-ערבי ועמדות האינטלקטואלים ביחס אליהם. יבדקו גם דפוסי ההתנהגות והכלים שעמדו לרשות האינטלקטואלים, ויעשה ניסיון להעריך את הישגיהם וטעויותיהם. בין הסופרים שעל משנתם האינטלקטואלית והציבורית נלמד במשך הקורס, נציין, בין השאר, את אמיל זולה, שארל פגי, רומן רולן, אנדרה מלרו, אלבר קאמי, סארטר וסימון דה-בובואר. לבסוף תוצג השאלה: האם דגם הצרפתי של האינטלקטואל המגויס חלף ואיזה דגם יצמח במקומו בעידן האינטרנט והגלובליזציה?
נוכחות חובה.

בחינה תתקיים בסיום הקורס.

When writers were also intellectuals: literature and politics in twentieth century France
Most of French authors in the twentieth century saw themselves not only as fiction writers but also as intellectuals that feel the drive to get involved in the public arena in order to raise their voice about the dangers that occurred in France and in the world. This sense of vocation that was accompanied by criticism of the elected political establishment started with Dreyfus affair during which the concept of "intellectual" was invented. Since then, many authors enhanced values and attitudes that were often contrary to French public opinion.
The course will present the intellectuals' reaction to the main events of the twentieth century, among them the two worlds wars, the decolonization, the students revolt at the end of the sixties and the Arab-Israeli conflict. It will pay attention to French intellectuals' patterns of behavior, the various means that they used and will show their success and their errors. The authors included in our study will be the following: Emile Zola, Charles Pיguy, Romain Rolland, Andrי Malraux, Albert Camus, Jean-Paul Sartre and Simone de Beauvoir. Finally, we will try to answer the question: has the traditional French model of the "committed intellectual" passed away ? Is there a new one that emerges at the era of Internet and globalization?

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 14/02/2010 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 17/03/2010 בשעה 18:00

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer