ידיעון תש"ע

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס מ: מלחמה, זיכרון ומודרניות: 1914-2009: מלחמת העולם הראשונה במאות ה20 וה21לחמה, זיכרון ומודרניות: 1914-2009: מלחמת העולם הראשונה במאות ה20 וה21

(קורס מספר 06213233)

סמינר

פרופ` מלמן

מלחמת העולם הראשונה, ה"מלחמה הגדולה", 1918-1914, הייתה המלחמה הגלובלית הראשונה בהיסטוריה. היא אף הייתה המלחמה המודרנית הטוטאלית הראשונה, מודל של מלחמות המאה העשרים וצומת מרכזית בהיסטוריה של אירופה והעולם. המלחמה הייתה גם המודל של ההתנסות המודרנית עצמה ועיצבה את אופני הייצוג, הזכירה וההנצחה שאנו מכנים "מודרניים".

המפגש של מיליונים עם המוות בממדים חסרי תקדים ובהקשר להתפתחויות טכנולוגיות חדשות של הרס, מפגש זה הביא לשינויים במדינה, בחברה, בכלכלה ובתרבות המודרניות, ביחסים בין קבוצות מעמדיות, בין קבוצות אתניות שונות, ובין גברים לנשים, ולבחינה מחדש של הזדהויותיהם של כל אלה. בסמינר נבחן את השפעות ההתנסות החדשה במוות בחזית ובעורף על יחידים, קבוצות וחברות, את הולדתן, ואבחונן, של תופעות כהלם קרב והטיפול בהן, את השפעותיה של המלחמה על הגדרת יחסי פרט-מדינה והגדרת האזרחות, את השפעותיה על ארגון העבודה והכלכלה, נבחן פולחני קבורה, הנצחה וזיכרון שהתפתחו בזמן המלחמה ואחריה, נדון בתעמולת המלחמה ומנגד בהתנגדות לה ובפציפיזם, נבחן גם את הקשרים בין מלחמה ל"מודרניזם" בספרות ובאומנויות. נדון גם בייצוגיה הרבים של המלחמה שנים לאחר שהסתיימה.

נעשה שימוש נרחב בקשת רחבה של מקורות: מקורות דיפלומטיים ואוטוביוגרפיות וזיכרונות, רשומות סטטיסטיות ועיתונות לסוגיה, קולנוע דוקומנטרי ועלילתי,צילום ומוסיקה. נתוודע אף לדיון הסוער, שראשיתו בזמן המלחמה, ושטרם הסתיים, בקרב היסטוריונים ואף מחוץ לאקדמיה, על ייחודה של המלחמה כמעצבת המודרניות וזיכרון מודרני במאה העשרים ואף במאה העשרים ואחת.

דרישות קדם: שו"ת/שיעור המאה ה 19/20

הערות:

בחינות

  • תאריך הגשת העבודה לסיום הקורס מפורסם בלוח הבחינות של החוג.
    בקורסים בהם לא פורסם תאריך , יש להתעדכן במזכירות החוג

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer