ידיעון תש"ע

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס חברה, משטר ותרבות במאה ה-19

(קורס מספר 06211685)

שו"ת

ד"ר רפי ווגו, פרופ` יגאל חלפין, ד"ר אלון רחמימוב

כללי: במאה ה-19 התעצבו באירופה דפוסי חיים, מסגרות פוליטיות ואידיאולוגיות חברתיות המהווים את הבסיס לחברה המודרנית המוכרת לנו. התרגיל בוחן את תהליכי המודרניזציה מהמהפכה הצרפתית ועד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.

פרופ' יגאל חלפין
רוסיה במאה ה 19 - הש"ות יהוו מבוא להיסטוריה של רוסיה האימפריאלית. נתחיל ברוסיה בבחינת מושגי יסוד של החברה הרוסית של המחצית הראשונה של המאה – צאריזם, אצולה, צמיתות, וכמורה. נמשיך דרך בחינת המקורות והמהלך של האמנציפציה של האיכרות ב1861 ובתמורות שזו חוללה בחברה הרוסית. החלק השני של הש"ות יעסוק בתיעוש והשלכותיו, בדיאלוג עם המערב ובלידת התנועה המהפכנית. נסיים בדיון במקורת מהפכות 1905 ו1917 ובתוצאותיהן. בד ובבד עם בחינת השינויים הפוליטיים והחברתים נעסוק גם בתרבות הרוסית, ספרות, אומנות ואולי אפילו מיזיקה.

ד"ר רפי ואגו
נושאים עיקריים: מורשת המהפכה הצרפתית; העידן הנפוליאוני; ה"סדר העולמי החדש" מקונגרס וינה ועד שנת 1870; כוחות השינוי מול כוחות ההמשך; הליברליזם; הסוציאליזם בין אוטופיה למרקסיזם; תנועות לשחרור לאומי בבלקן – סרביה, יוון ורומניה; המהפכות הלאומיות ו"אביב העמים" – שנת 1848; מנגנונים חדשים לממשל והתפתחות מדעית-טכנולוגית; איחוד איטליה וגרמניה.

ד"ר אלון רחמימוב
במהלך המאה ה-19 עברה אירופה תמורות דמוגרפיות, חברתיות, כלכליות ומדיניות אשר שינו מן היסוד את דפוסי החיים בה. האידיאולוגיות הפוליטיות המרכזיות של התקופה המודרנית לאומיות, סוציאליזם, ליברליזם ושמרנות התגבשו במהלך מאה זו, וניסו, כל אחת בדרכה, להסביר את התמורות ולהשפיע על מהלכן. תרגיל זה יעסוק בהיסטוריה החברתית והמדינית המורכבת של אירופה למן קונגרס וינה ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה. התרגיל יתמקד באזורי מרכז אירופה ומזרחה, וידון במגוון של הסברים היסטוריים וזוויות ראייה. משתתפי התרגיל יתבקשו לנתח מקורות וספרות מחקר ולהתמודד עם פרשנויות היסטוריות שונות.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 29/01/2010 בשעה 9:00
  • מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/03/2010 בשעה 9:00
  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 16/06/2010 בשעה 12:30
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/07/2010 בשעה 12:30

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer