ידיעון תש"ע

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

סילבוס קוויר באופן ביקורתי": זהות, אתיקה ופוליטיקה קווירית “Critically Queer”: Queer Identity, Ethics and Politics

(קורס מספר 06083301)

שיעור

מר תומר ששונקין

בעברו, תיפקד המונח "קוויר" (Queer) כתיוג משפיל למוזרות ולשונות מינית. כיום, ומזה כעשרים שנה, קוויריות מציינת עמדה (תיאורטית ומעשית כאחת) של ביקורת רדיקלית. קוויר שימר את הוראתו כ"מוזר" והפך לפרספקטיבה "זרה" הממנפת את הזרות שלה להשקיף באופן ביקורתי על מגוון של תחומי ידע, יצירה ועשייה: פוליטיקה, היסטוריה, ספרות, פילוסופיה, תרבות, ובעצם - מה לא. בראש ובראשונה, ביקורת קווירית מוסבת על שאלות של זהות (אישית וחברתית): מה זה אומר להזדהות כ-, ו"להיות", למשל, לסבית, סטרייטית, אישה טרנסג'נדרית, אימא, רווקה, סטודנטית, יהודיה חילונית, אנושית? כיצד זהות נבנית ביחס לאידאלים נורמטיביים? איזה תפקיד ממלא הגוף שלנו בתוך הבנייה זו? במענה לשאלות אלה, ביקורת קווירית מערערת את חזות ההכרח, המובנות מאליה והטבעיות (לכאורה) של קטגוריות זהות, כמו גם של מבנים שונים התומכים בקטגוריות אלה ונתמכים על ידן: יחסי שארות וקירבה, צורות של תשוקה, אופני חוויית הנאה, דרכי התנהלות גופנית, ובכלל, אופני פעולה ומחשבה בעולם.
מטרת הקורס להפגיש את הסטודנטיות והסטודנטים עם מושג הביקורת הקווירית, כפי שזו מוסבת על שאלות של זהות, ולעמוד על ההשלכות האתיות-פוליטיות של ביקורת זו. בחלקו הראשון של הקורס נערוך היכרות עם מסגרת המחשבה הקווירית: נציג את ההקשר ההיסטורי והרעיוני שממנו צמחה תיאוריה קווירית, ובפרט נדון בקשר שבין תיאוריות פמיניסטיות לקוויריות; ונעמוד על מספר מושגי מפתח והבחנות, כדוגמת ההבחנה מין/מגדר/מיניות, ביצועיות, ניידות מגדרית, וכמובן, קוויריות. מסגרת המחשבה הקווירית תוצג כפרוייקט ביקורת פוסט-סטרוקטורליסטית רדיקלית על זהות: על היחסים שבין הגוף, צורות של נורמטיביות, והליכי הבניית הסובייקט. נתייחס בחלק זה, בין היתר, לטקסטים של גייל רובין, מוניק ויטיג, מישל פוקו, ג'ודית בטלר, מייקל וורנר, ודייויד הלפרין.
בחלק השני, נדון בישומים האתיים והפוליטיים של ביקורת קווירית. בעולם המושגים הכללי שבו נעסוק (פוסט-סטרוקטורליזם) נראה כי אתיקה ופוליטיקה, גם אם ניתנות להבחנה, אינן ניתנות להפרדה. נעמוד על המחויבות האתית-פוליטית של הפרוייקט הקווירי לחולל שינוי חברתי ואישי, ועל המפגש ההכרחי מחד, הבעייתי מאידך, בין קוויריות לאתיות. נציג מספר צורות של מפגש כזה, בין היתר, דרך עבודות של בטלר, פוקו, הלפרין, וורנר. אצל בטלר, נדון בביקורת על פוליטיקת זהות ליברלית, ובתפישה חלופית של פוליטיקה כחזרה פרודית חתרנית; אצל וורנר, נדון בפוליטיקה של בושה מינית ובאתוס חלופי שמציעות קהילות קוויריות; ואצל פוקו והלפרין, נדון באתיקה כתהליך של יצירה עצמית אסקטית (ascetic) ובפרט ב"אסקטיקה הומוסקסואלית" כדרך אפשרית להתנגד לצורות מודרניות של כח. שתי תימות מרכזיות תלווינה את הדיון לאורך הקורס: חשיבותו של הגוף המיני כאתר מרכזי לעשייה אתית ופוליטית, והאופן שבו העמדה הקווירית-אתית מתפתחת מתוך, ונקשרת אל, מציאות חיים להט"בית (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים, ביסקסואלים), אך לא בהכרח מוגבלת ברלוונטיות שלה לאחרים מיניים או מגדריים. להמחשת חלק מהרעיונות שילמדו, נצפה בסוף הקורס ב- Gendernauts, סרט דוקומנטרי מ-1999 על קהילת הטרנסג'נדר בסן-פרנסיסקו.

הקורס יסתיים בבחינת בית שהציון עליה יהיה ציון הגמר.

ידע קודם: (מבואי) בתיאוריה ביקורתית או בפילוסופיה של המוסר.

Originally invoked as derogatory for sexual deviance and oddity, the term “queer” since the 1990s has come to designate a position, both theoretical and practical, of radical critique. Maintaining its meaning as “strange”, queer is an “outsider” outlook, critically scrutinizing various fields of knowledge and practice: politics, history, literature, philosophy, culture, and what not. Queer criticality is chiefly directed at questions of identity: What does it mean to identify as-, and “be”, lesbian, straight, a transgender woman, a mother, a student, a secular Jew, human? How is personal identity constructed in relation to normative ideals? What part does our body have to play in this construction? Answering these questions, queer criticality disturbs the appearance of necessity, taken-for-grantedness and (alleged) naturalness of identity categories, as well as the different structures supporting these categories and being supported by them: kinship, forms of intimacy and passion, modalities of pleasure and bodily behavior, and in general, modes of acting and thinking in the world.
The purpose of the course is to acquaint students with the tenets of queer critique as it pertains to questions of personal identity, and elaborate on the ethico-political implications of this critique. We will begin with an introduction of the queer framework: presenting the historical and conceptual context from which queer theory has evolved; discussing the relations between feminist and queer thought; and elaborating on key concepts and distinctions, such as the distinction sex/gender/sexuality, performativity, gender mobility, and of course, queer(ness). The queer framework will be presented as a radical post-structuralist critique of identity, problematizing the relations between the body, forms of normativity, and the on-going process of subject formation. The discussion here will draw selectively on the works of, inter alia, Gale Rubin, Monique Wittig, Michel Foucault, Judith Butler, Michael Warner, and David Halperin.
In the second part of the course, we will discuss the ethico-political implications of queer critique. In the context of our general framework (poststructuralism), we will see that while distinguishable, ethics and politics are inseparable. Elaborating on the ethico-political commitment of queer critique to effect personal and social change, we will discuss the both unavoidable and problematic encounter between queerness and ethicality. We will then present a number of such encounters through, inter alia: Butler’s critique of identitarian politics and and her view of political action in terms of subversive-prodic repetition; Warner’s discussion on the politics of sexual shame and an alternative ethos to be found in queer communities; and Foucault’s and Halperin’s account of ethics as a process of ascetic self-becoming, specifically “homosexual ascesis” as a means to resist modern forms of power. Throughout the entirety of the course, the significance of the sexual body as a key locus for ethical and political work will be foregrounded. Importantly, we will also see how the queer ethical endavour originates in, and is related to, LGBT (Lesbian, Gay, Bi, Trans) realities, but is not necessarily confined in its relevance to sexual or gendered others. To illustrate some of the concepts taught, at the end of the course we will watch Gendernauts, a 1999 documentary on San Francisco’s transgender community.

The course will conclude with a home exam that will determine the final grade.
Prerequisites: (introductory-level) knowledge in critical theory or moral philosophy.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • סמסטר ב', מועד א': דוא"ל 20/6/10. הגשה עד 27/6/10 ב-13:00 במז' החוג.
  • סמסטר ב', מועד ב': דוא"ל 1/8/10. הגשה עד 8/8/10 ב-13:00 במז' החוג.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer