ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

קנאות דתית ביהדות ובאיסלאם

סילבוס
(קורס מספר 06974055)

סמינר תואר שני

ד"ר דב מיימון

קנאות דתית באיסלאם וביהדות במאה העשרים. מבט השוואתי.

מה טיב הקשר בין כמיהה לנשגב, אמונה טוטלית, מודרנה וקנאות דתית? האם היהדות יכולה להצמיח קנאות קיצונית אלימה כמו זאת של האיסלאם?
המודרנה ערערה עמוקות את המבנה היררכי, הפוליטי והאמוני של החברות המסורתיות. כנגד רוב היהודים שאימצו בהתלהבות את ערכי הנאורות, המיעוט החרדי הגיב לחילון באסטרטגיה של התבדלות חברתית והתבצרות תרבותית. לעומתם, האורתודוקסיה המודרנית בחו"ל והציונות הדתית בארץ בחרו בהשתלבות חברתית כדרך השפעה והישרדות. בעולם האסלאמי הרחב פי מאה, התגובות למודרניזציה המערבית לבשה לרב צורות של מאבקים לאומיים ומעמדיים. הפונדמנטליזם מציג פתרון מאתגר למשבר הזהות של רבבות מאוכזבי המודרנה: לו רק "נחזיר עטרה ליושנה", סדר העולם יחזור לתיקונו.
במסגרת הסמינר, (1) נעיין בהתפתחות התארגנויות דתיות "מסורתניות" שונות באסלאם הסוני והשיעי וביהדות. עבור כל תנועה, נשאף להבין את סיבות הופעתה והצלחתה, כמו גם חזונה הפוליטי ומנגנוני פעולתה, ונשחזר מתוך הטקסטים המכוננים את עולמה הרוחני ומקורותיה. (2) נחפש את המשותף והנפרד מסביב לקטגוריות כמו משיחיות, חזרה לעידן עבר, אלימות, מקומיות וגלובליזציה, מודעות פוליטית, שאיפה לאוטנטיות, שלילת המערב, יחס למיעוטים, לנשים ולחוזרים בתשובה, עוד'. (4) לבסוף, נעריך את הסכנות לביטחון העולמי ונבדוק דרכים למיתון התופעות הלא-רצויות.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

[]

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer