ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

ספרי הדאו (הדרך) לדורותיהם

סילבוס
(קורס מספר 06873385)

סמינר 4 ש"ס

פרופ` יואב אריאל

ה-לאו-דזה (老子), או ספר הדרך והסגולה (道德經) כפי שהוא נקרא החל מן המאה השנייה ולאילך, הוא ספר-הספרים של הקנון הדאואיסטי ואחת משתי אבני היסוד של התרבות הסינית, לצד המאמרות שערכו תלמידי קונפוציוס. הוא היה מקור השראה לתנועות דתיות וחברתיות, להוגים, משוררים, ציירים, אלכימאים ומבקשי אלמות. הוא גם הספר המתורגם ביותר במערב (אחרי התנ"ך), ויש כיום מאות תרגומים בכל שפות אירופה. הוא נולד בתקופה שבה הפילוסופיה הסינית היתה פוריה במיוחד, אחד מהכתבים המרובים שבעליהם התחרו ביניהם על הדרך שבה צריך הפרט לנהל את ענייניו והשליט את מדינתו. אלא שמאוחר יותר רוב המתחרים נשרו מהמירוץ, ולא נשארו אלא צאצאיהם הרוחניים המגוונים של קונפוציוס ושל מחבר הספר שלפנינו, אם כי כולם ניזונו גם מיריביהם החצי-נשכחים של השניים – הלגליסטים, הלוגיקנים, המוהיסטים, אנשי החזרה אל הטבע והמטפיזיקאים של היִין והיאנג וחמשת הכוחות הפועלים. ואז, במאה השלישית לספירה נכנס השחקן השלישי לזירה, הבודהיזם, וטרף מחדש את הקלפים. אבל ענייננו בסמינר אינו תולדות המחשבה הדאואיסטית, או הפרקטיקה הדתית, המוסדות הכנסייתיים, הנזירים המתבודדים, ובני האלמוות הקשורים במישרין או בעקיפין ב"ספר הדרך והסגולה". נצמצם איפוא את העניינים שנעסוק בהם בסמינר בספר הזה עצמו ובספרי פילוסופיה סינית אחרים בהם מפעפעת הרוח של ה-DAO (הדרך) הדאויסטי כגון המעשה הפנימי 那業 מתוך הגואן דזה 管子; האחד הגדול הוליד את המים 太一生水 שהתגלה בחפירות הארכיאולוגיות בשנת 1993 בגואו-דיאן ובקטע מתוך לרדת אל מקור הדרך 源道 שהוא פרק הפתיחה של החואי-נאן דזה 淮南子.

דרישות קדם: הגשת פרו"ס

הערות: הנוכחות חובה, הגשת עבודה עד לתאריך - 13.9.09

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
  • מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer