ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

תחנות יסוד בספרות הרנסנס

סילבוס
(קורס מספר 06801306)

שיעור

ד"ר אורלי לובין

הקורס יעסוק ביצירות בפרוזה שנכתבו בתקופת הרנסאנס באיטליה ובצרפת. הקורס לא יעסוק ברנסאנס האנגלי, הספרדי או העברי ואחרים, וכן לא בשירה. יצירות הפרוזה שנבחרו לקורס מאפשרות להבין מספר שאלות בנוגע לתקופה ולארצות האלה, סוגיות שהעסיקו את בני-הזמן והגילום הז'אנרי של העקרונות הרנסאנסיים. השאלה המרכזית לדיון תהייה – מיהו הסובייקט הרנסאנסי? שאלה זו תידון הן במה שעולה מהטקסטים כשלעצמם, והן מפרספקטיבה מחקרית בת-זמננו ותוך שימוש בתיאוריות מודרניסטיות ופוסטסטרוקטוראליסטיות. נושאים לדוגמה: הופעתו של ז'אנר ספרי ההדרכה, ותפקידם; ראשיתה של האוטוביוגרפיה והסיבות לעלייתה דווקא בתקופה זו; המעבר מהסיפור הקצר אל הרומן כמעבר מרכזי לז'אנרים של הרנסאנס; עליית הבורגנות וערעור יציבות הסובייקט המעמדי; וה"מאבק על האשה", הויכוח שהחל כבר בימי-הביניים על כישוריה של האשה ושמגיע לשיאו ברנסאנס, תוך דגש על השתתפותן של נשים בויכוח עצמו.
בין היצירות שיילמדו: הנסיך של מקיאוולי; החצרוני של קסטיליונה; דקאמרון של בוקאצ'ו; ההפטמרון מאת מרגריט דה נאבאר; מסות של מונטיין; חיי לזאריו איש טורמס; הנסיכה דה קליו מאת מאדאם דה לה פאייט; שובו של מארטן גר (כטקסט מאוחר, בן-זמננו) וכן מכתביהם/ן של כריסטין דה פיזאן, בנדלו, אראזמוס ומארי דה פראנס.


Prose Masterpieces of the Renaissance

Focusing on prose writing in the French and the Italian Renaissance, this course will examine the emergence of “The Renaissance Man,” or, in current terminology, “the rise of the subject in the Renaissance.” At an era when “man” became the center of the world, and the center of the text, the issue of his (and her, albeit much less) way of life, his purposes in life, his scholarship and his profession (or the lack thereof) become a constituting force, which tries to transcend class, accepted norms, morality, and kinship. As part of the study of subject-constitution the course will also deal with the new genres of the Renaissance: the “manual,” the collection of short stories, and the autobiography.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 12/07/2009 בשעה 12:30
  • מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 18/08/2009 בשעה 12:30

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer