ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

המקרים של פרויד

סילבוס
(קורס מספר 06694084)

סמינר

פרופ` רות רונן

המקרים של פרויד

סמינר זה יוקדש לקריאה אינטנסיבית במקרים החשובים של פרויד: המקרה של דורה, "איש הזאבים", "איש העכברים", "הנס הקטן" והמקרה של הגנרל שרבר. דרך חקירה של כל אחד מן המקרים הצליח פרויד להבנות את היסודות של המבנים הנפשיים השונים: מן המבנה ההיסטרי דרך הפרברסיה, האובססיה ועד הפסיכוזה. בסמינר נעקוב אחר המקרים האלה בכתביו של פרויד וכן נתבונן בקריאות מאוחרות יותר של המקרים של פרויד, במיוחד קריאות שמציע ז'אק לאקאן. זאת מתוך כוונה לחשוף את ההשלכות הפילוסופיות שניתן לגזור ממקרים אלה לגבי תפיסת הסובייקטיביות.
הנושאים בהם נעסוק סביב המקרים הם: מהו "סיפור" של מקרה? באיזה מובן המקרה מייצג או מכונן סובייקט? מהי התכלית של התהליך האנליטי על פי המקרים האלה, או למה מכוון התהליך האנליטי? מה היחס בין השיח שמתנהל בין המטפל והמטופל, בין הפרשנויות של המטפל, לבין "האמת" של הסובייקט? האם ל"מקרה" יסודות אוניברסאליים או פרטיקולריים? האם סימפטום הוא המצאה אנליטית או "ישות" קודמת לאנליזה?
הנוכחות בפגישות הסמינר והשתתפות פעילה בו הן חובה ומהוות 25% מן הציון בסמינר.

Freud’s Cases
In this seminar we will read Freud’s main cases: the case of Dora, of “the Wolf man”, of “the Rat man”, “Little Hans” and “Schreber”. Through the analysis of these cases Freud constructed his idea of psychic structures: from hysteria and obsession through perversion to psychosis. In this seminar we will follow Freud’s cases and study also their later interpretations, especially those given by Jacques Lacan. Through this analysis the philosophical implications to be drawn from the cases regarding the conception of subjectivity will be disclosed.
The topics to be dealt with in this seminar are: what is the “story” of a case? In what sense does the case represent or constitute a subject? What is the purpose of the analytic process following these cases? How does the analytic discourse relate to the analyst’s interpretations and to the “truth” of the subject? Is the case universal or particular? Is the symptom an analytic invention or a pre-given entity?

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
  • מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer