ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

אבולוציה בארבעה מימדים והסינתזה האבולוציונית החדשה

סילבוס
(קורס מספר 06596153)

סמינר

פרופ' חוה יבלונקה

הסמינר עוסק באתגר לפניו עומדים כיום חקר התורשה והאבולוציה. גילויים חדשים בביולוגיה מולקולרית ומחקרים וגישות חדשות בתחומי חקר התנהגות בעלי חיים וההתנהגות אנושית מצטרפים יחדיו ליצירת תמונה שונה מזו שהייתה מקובלת במשך 50 השנים האחרונות. על פי תמונה חדשה זו:

לא רק גנים ווריאציה תורשתית בגנים, עוברת מדור לדור.
חלק מהוריאציה התורשתית אינו אקראי.
שינויים אבולוציוניים אינם כרוכים בהכרח בשינוי בתדירות גנים באוכלוסיות.
שינויים אבולוציוניים תלויים לא רק בתהליכים של סלקציה; יש מקום גם לתהליכי אינסטרוקציה.

הקורס יעסוק בהצדקתן של טענות אלה. נלמד על תהליכים שונים של העברת מידע מדור לדור: ברמה הגנטית, ברמה האפיגנטית, ברמה ההתנהגותית הלא-סימבולית, והרמה הסימבולית האופיינית לבני אדם.
בתחילה נסקור סימני דרך עיקריים באבולוציה של תיאורית האבולוציה מאז דרווין ועד היום. מטרתה של סקירה זו לקבל מושגים בסיסיים ופרספקטיבה היסטורית, ולהבין כיצד הגענו לראיית העולם המקובלת (עליה מערער קורס זה).
בשלב השני נבחן את היחס בין גן לתכונה, ואת המורכבויות שבקשר זה. דיון זה יאפשר הבנה של מושגים וגילויים בביולוגיה מולקולרית, בעיקר בגנטיקה מולקולרית. בהמשך נסקור מחקרים חדשים על מקורן של וריאציות גנטיות.
נעבור לסקירה של מערכות תורשה לא-גנטיות. נתחיל במערכת העברת מידע דרך מערכות תורשה אפיגנטיות, המעבירות מדור תאים אחד למשנהו (ולעיתים מאורגניזם רב-תאי אחד למשנהו) וריאציות במצב התפקודי של תאים. נתאר מערכות אלה, ונראה את הבדלים שבין סוג העברה זה לבין העברת מידע גנטי.
נעבור לסקירה של העברת מידע נלמד דרך יחסים חברתיים בבעלי חיים לא-אנושיים, בעקר ביונקים ובעופות. נתאר יצירת מסורות בבעלי חיים ונדון במשמעות האבולוציוניות של מערכות אלה.
ננסה להבין את דרך העברת המידע באופן סימבולי המאפיין את העברת המידע מדור לדור בקרב בני האדם. נבחן גישות אבולוציוניות שונות המתמודדות עם התורשה התרבותית בקרב בני האדם.
לאחר סקירה ואפיון זה של כל אחת מארבע מערכות העברת המידע בנפרד, ננסה לראות כיצד מערכות אלה מתקשרות זו עם זו: יחסי הגומלין שביניהן והשפעתן, לאורך זמן אבולוציוני. בסיומו של הקורס נדון באבולוציה של מערכות העברת מידע, ונתמקד באבולוציה של מערכות המעבירות מידע מושכל מדור לדור. במהלך כל השעורים נבדוק את המשמעות של זווית הראיה והגילויים החדשים שמציג הקורס לתפישה המקובלת של האבולוציה. בסוף הקורס נתאר את קווי המתאר של הסינתזה החדשה המתגבשת.

קבלת קרדיט:
מבחן / עבודה / מבחן בית

תאריך מבחן : סוף הסמסטר

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
  • מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer