ידיעון תשס"ט

קישוט
 

שימו לב: לוח הבחינות יפורסם בתחילת חודש ספטמבר.

פרקים בפילוסופיה של היוגה

סילבוס
(קורס מספר 06184852)

סמינר מ.א.

ד"ר דני רוה

הסמינר יתמקד ביוגה-סוטרה לפטנג'לי, טקסט מרכזי של מסורת היוגה ובפרשנויותיו השונות, 'קלאסיות' ומודרניות. נפתח עם קריאה בסאנקהיה-קאריקא על מנת להתוודע למושגי המפתח ש'שואל' פטנג'לי מאסכולת הסאנקהיה: פּוּרוּשָה ('עצמיות'), פְּרָקְרְטִי ('הקיום היומיומי') ו-קָיְוָלְיָה ('חופש'). לאחר מכן נקרא את היוגה-סוטרה מ-א' עד ת' בתרגום פרי עטי לעברית ונבחן שאלות פילוסופיות ופסיכולוגיות העולות מתוכה ובמרכזן שאלת הזהות העצמית. ננסה לברר במה היוגה של פטנג'לי מוסיפה ומחדשת על 'הדיאגנוזה של הקיום האנושי' שמציעה ה-סאנקהיה, ונתחקה אחר 'ההתכתבות' של פטנג'לי עם הבודהיסטים. לבסוף נדון אף ביוגה האינטגראלית של שרי אורובינדו ונתייחס למקומה של היוגה בדיאלוג העכשווי בין הודו והמערב.

הפגישות יתקיימו במתכונת של קבוצת-קריאה, והסטודנטים יידרשו לקריאה מרובה משיעור לשיעור.

המועד להגשת עבודה סמינריונית / רפארט בסמסטר ב' הוא עד תאריך 13.9.09.

Yoga Philosophy: A Close Reading

The seminar focuses on Pataסjali's Yogasūtra, a central text of the yoga tradition composed around the second or third century AD, and its numerous commentaries, ancient and modern. After a preliminary discussion of the Sānkhya Kārikā, We shall closely read Pataסjali's short (merely 196 verses) yet extremely condensed yoga-treatise (in my own Hebrew translation) to examine the philosophical and often psychological questions which the author endeavors to deal with. In the process of reading the text, class after class, we will get acquainted with basic yoga notions such as puruşa (Selfhood), prakŗti (the 'objective' world around and within us) and kaivalya ('aloneness', freedom), and follow Pataסjali's 'correspondence' with the Sānkhya tradition and the Buddhists. I will argue that for Pataסjali, freedom is an acquired capacity of disengaging objects; of disconnecting or withdrawing the senses from their objects; of suspending ordinary sense-perception (pratyakşa) in favor of 'yogic perception' (prajסā). To clarify my argument, I will spotlight Pataסjali's clear-cut distinction between puruşa and prakŗti, one's 'true selfhood' opposite everything which-is-not-the-self or everything which can be objectified. Together we shall try to figure out what it means to objectify/be objectified, a mechanism closely related in Pataסjali's thought to the notions of identification and 'appropriation'. Finally, we shall make an attempt at understanding the prajסā-notion, replacing sense-perception in the yogi's consciousness, and consequently to sketch the yogi's 'empty world' derived from this non-conventional knowledge-mode. As an appendix to the extended discussion of Pataסjali's Yogasūtra, we will briefly discuss the contemporary yoga philosophy of Sri Aurobindo, and perhaps even touch on the role and place of yoga in the present-day encounter between India and the west.

דרישות קדם:

הערות:

בחינות

  • מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
  • מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.

עמוד זה מתוחזק על ידי צוות המחשוב This page is maintained by Humanities WebMaster הצהרה Disclaimer