הפקולטה למדעי הרוח - ידיעון תשס"ז

מבנה הלימודים

מעודכן ליום שלישי, 10 ביולי 2007

לימודי התואר השני יתקיימו בשני מסלולים: מסלול מחקרי ומסלול עיוני (כמפורט בהמשך). כל מסלול צריך שיכיל שני תחומי התמחות (למשל, 'חקר השיח' ו'מחקר אמפירי' או 'חקר השיח' ו'בלשנות תאורטית').

תכניות הלימודים במסלולים השונים תהיינה מושתתות על סמינריונים של התכנית עצמה ועל סמינריונים לתואר השני בחוגים הנוגעים בדבר, בתיאום מוקדם עם החוגים.

מספר השעות בכל מסלול אינו כולל השלמות .

מסלולים

מסלול מחקרי (כולל עבודת גמר) מסלול עיוני[1] (ללא עבודת גמר)
תנאי קבלה:
תנאי קבלה:
  • סיום תואר ראשון בציון 80 לפחות
  • סיום תואר ראשון בציון 80 לפחות
חובות לימוד: חובות לימוד:
  • 28 ש"ס
  • 32 ש"ס
  • כתיבת עבודה סמינריונית אחת
  • כתיבת שתי עבודות סמינריוניות
  • כתיבת עבודת גמר
  • בחינת גמר
  • השגת פטור בשפה זרה שניה (חובה)

לאחר שנת לימודים אחת יוכל תלמיד המסלול העיוני להגיש בקשה למעבר למסלול המחקרי. תנאי המעבר הם: ציונים ב-12 ש"ס לפחות של לימודי שנה א', בממוצע 90 לפחות.

העברה מהמסלול המחקרי למסלול העיוני

  1. אחר שנת לימודים אחת (ולא יאוחר מתום הסמסטר השלישי ללימודים) יועברו מהמסלול המחקרי למסלול העיוני תלמידים שלא עמדו בדרישות הבאות:
    1. א) חובות שמיעה של 12 ש"ס לפחות, בממוצע 90 ומעלה.
    2. ב) הגשת הצעה לכתיבת עבודת גמר, מאושרת על ידי המנחה ועל ידי וועדת תואר שני של החוג.
  2. לאחר שתי שנות לימודים יועברו מהמסלול המחקרי למסלול העיוני תלמידים שלא עמדו בדרישות הבאות:
    1. א) חובות שמיעה של 24 ש"ס לפחות בממוצע 85 לפחות.
    2. ב) הגשת עבודה סמינריונית.

הערה: יש להדגיש שסיום הלימודים במסלול העיוני (בציון מתאים) אינו סוגר את הדלת בפני תלמידים שיגלו עניין בעתיד לרישום לתואר שלישי, וזאת בכפוף לתנאי הקבלה.

סדר הלימודים בקורסים
במסלול המחקרי: 28 ש"ס עם ציונים.
במסלול העיוני: 32 ש"ס עם ציונים.

עבודת גמר במסלול המחקרי
בתקופת לימודי התואר השני במסלול המחקרי התלמידים מתאמנים בעבודת מחקר על-בסיסית ובהכנה לכתיבת עבודת דוקטוראט מבחינת ענייני הדיסציפלינות שלהם ומתודות המחקר הנוהגות בהן. לפיכך, עבודת הגמר בלימודי התואר השני היא מבחינת תכניה והיקפה מחקר פרלימינארי ואימון מכין לקראת עריכת מחקר משמעותי ובעל משקל בתחום. העבודה צריכה כמובן לשקף הכרות טובה של הסטודנט עם התחום הנחקר, חשיבה ביקורתית, יצירתיות, מיומנויות מתודולוגיות ומיומנויות כתיבה אקדמית. ואולם כל אלה אמורים לבוא לידי ביטוי במסגרת פרוייקט מחקרי תחום היטב מבחינת תכניו וממוקד בשאלות ספציפיות. חידושים מחקריים משמעותיים ומרחיקי לכת המתבססים על טיעון מורכב והתובעים דיון רחב, מקומם בעבודת דוקטורט; ואילו עבודת הגמר לתואר השני צריכה להיות בהיקף של פרק אחד מתוך עבודת דוקטורט, וניתן להגדירה כעבודה סמינריונית מחקרית, מורחבת ומשוכללת.

מספר העמודים המירבי לעבודת הגמר הוא 80 עמודים, כולל אבסטרקט קצר בעברית ובאנגלית וכולל רשימה ביבליוגרפית.

התכנית תכלול בכל שנה (אך בהתאמה לסוג המסלול):

א. "סמינריון חובה תחומי" של התכנית או של אחד החוגים, בכל אחד מן התחומים המרכזיים של הלימודים הקוגניטיביים
של השפה ושימושיה.

ב. "סמינריון חובה רב-תחומי" של התכנית, בצירופים הרב-תחומיים הרווחים בלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

ג. "סמינריון המחקר" של התכנית, שיהיה פורום אינטגרטיבי של תכנית הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

ד. סמינריונים לבחירה, של התכנית ושל החוגים, בכל אחד מן התחומים המרכזיים של הלימודים הקוגניטיביים של
השפה ושימושיה ובצירופים הרב-תחומיים הרווחים בלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

סמינריונים ייחודיים של התכנית:

לתכנית זו יהיו סמינריונים יחודיים משני סוגים:

ראשית, "סמינריון חובה רב-תחומי" יהיה מוקדש לסוגיה הנבדקת במשותף על-ידי חוקרים מתחומים שונים, לעתים קרובות, מדיסציפלינות שונות. הסוגיה הנבדקת לא תהיה קבועה, אבל היא תמיד תהיה סוגיה המתאימה לדיון ברמת הלימודים המתקדמים של התואר השני.

"סמינריון חובה רב-תחומי" יתקיים, בדרך כלל, בכל אחד מן הצירופים הרב-תחומיים הרווחים במחקרים הנעשים בקבוצת הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

הסילבוס של סמינריון כזה תלוי, כמובן, בסוגיה הנבדקת. באופן כללי, הסילבוס יכלול מאמרים מן התחומים הרלבנטיים השונים, שיאפשרו לתלמידים גם להגיע להבנה מתקדמת של התרומות התחומיות השונות למחקר הסוגיה וגם להבין את הטעם, האופי וההישגים של האינטגרציה הרב-תחומית במחקר הסוגיה.

לדוגמא: סמינריון רב-תחומי בדבר מקומו של ההקשר במערכות הידע של השפה יוכל להתנהל ע"י פילוסוף של הלשון ובלשן. סמינריון כזה יוכל להתמקד בסדרת מאמרים שנכתבו ע"י פילוסופים בני זמננו, בדבר תלות-ההקשר של ביטויים רבים בשפה ובדבר עקרונות כלליים לייצוג ההקשר ולניהול הייצוג במהלך שיחה, ומאמרים שנכתבו ע"י בלשנים בני זמננו, בדבר מרכיבים מסוימים של הקשרי השיחה והתכונות הכלליות של החוקים השולטים בהם.

במסגרת לימודי התואר השני בחוגים השונים של הפקולטה יש לא מעט סמינריונים המסוגלים לשמש כתשתית טבעית לסמינריוני החובה הרב-תחומיים הדרושים.

מדיניות התכנית תהיה לנסות להפקיד כל "סמינריון חובה רב-תחומי" בידי שני מורים. חלק מן המורים השותפים יהיו אורחים יידועי-שם, מתחומים שונים וממדינות שונות. בדרך כלל הם דוברי עברית ובעלי עניין מחקרי מובהק בקבוצת הלימודים הקוגניטיביים של השפה ושימושיה.

שנית, "סמינריון המחקר" של התכנית יהיה פורום אינטגרטיבי של התכנית. הוא יוקדש מדי שנה לנושא מתאים וישתתפו בו מורים מן התחומים השונים וכל תלמידי התכנית. במסגרת זו יוצגו מחקריהם של המורים, התלמידים ואורחים, באופן שיבליט את התרומה של כל אחת מן הדיסציפלינות בפני עצמה ואת חשיבותה המיוחדת של האינטגרציה הרב-תחומית.

הסילבוס של "סמינריון המחקר" יכלול מאמרים שיציגו את הנושא השנתי וכן מאמרים של המורים השותפים, האורחים ותלמידים מסיימים, בצדדים שונים של הנושא הרב-תחומי.



[1]המסלול העיוני בתכנית נמצא בהליכי אישור של הועדה לתואר שני.
כל סמינריון חובה (א'-ג') יהיה בן 4 ש"ס או 2 ש"ש.