מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0690.1701  מבוא לתורת הסוד היהודית
ד"ר רונית מרוזשיעור
כיצד משחזרים את חזונו של יחזקאל וצופים במרכבה? כיצד חוזים בהיכל ה' עליו סיפר הנביא ישעיה? אלו הן חלק מן השאלות שהטרידו את המיסטיקאים היהודים באלף הראשון לספירה. נדון אפוא במוטיבים שנטלו מן התנ"ך ומן הספרות החיצונית כדי לבנות עולם רעיוני חדש, ונדון במאפייניו של עולם זה – במסע הרוחני לעולמות עליונים, במגיה שפיתחו וטיפחו, ב'מעשה בראשית' וב'מעשה מרכבה'. נמשיך ונבחן כיצד מתגלגלים רעיונות אלו ומשתנים בראשיתו של האלף השני; כיצד צומחת ספרות הקבלה מתוך הספרות ההיכלות והמרכבה העתיקה. המונחים המרכזיים אשר יעסיקו מעתה את המיסטיקאים לא יהיו עוד היכלות ומרכבה אלא ספירות ואין סוף. נמשיך ונדון בכמה וכמה תורות סוד המרכזיות והחשובות ביותר של האלף השני, ככל שיתיר הזמן. כך למשל, ספר הבהיר, מגלם את המעבר הזה מספרות הסוד העתיקה לספרות המתחדשת וכן את צמיחתם של מרכזי הקבלה הראשונים בפרובאנס ובספרד. הדיון בספר הזוהר ימשוך תשומת לב רבה, שהרי לא בכדי הוא נחשב עמוד התווך של הקבלה. נדון אפוא בשאלה כיצד נתחבר ספר הזוהר וכן בעולם הרעיוני והרוחני של מחבריו. וכדוגמה נוספת נזכיר כאן את דיוננו באר"י , הוא ר' יצחק לוריא אשכנזי, אשר נתפרסם בזכות הפרשנות החדשנית והמקורית לספר הזוהר.
מקבץ ביבליוגרפי חלקי
י' דן, המיסטיקה העברית הקדומה, בהוצאת האוניברסיטה המשודרת, תל-אביב 1994.
G. Scholem, Major Trends in Jewish Mysticism, NY, 1941.
ג' שלום, ראשית הקבלה ( 1250-1150), ירושלים ותל-אביב, תש"ח, פרק 2.
י' בן שלמה, מבוא לספר שערי אורה לר' יוסף גי'קטיליה, תל-אביב תשל"א, עמ' 27-7.
ג' שלום, פרקי יסוד בהבנת הקבלה וסמליה, ירושלים תשל"ז, הפרק על השכינה, עמ' 307-259.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 06/02/2006 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 08/03/2006 בשעה 18:00