מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0671.2075  אתנוארכיאולוגיה של אנטוליה
פרופ' ז'אק יקרסמינר
הסמינר יטפל במגוון נושאים הקשורים לתרבות אנטוליה כולל כלכלה, חברה, דת ופולחן מהתקופה הניאוליתית ועד סוף תקופת הברזל.
הנחת העבודה היא :
שחזור טנטטיבי של המבנה החברתי, הכלכלי והרוחני של החברה האנטולית הקדומה, משכנע יותר כאשר מודלים אתנוגרפיים משלימים את התמונה המצטיירת מן הנתונים הארכיאולוגיים.
באזורים השונים של אנטוליה קיימות מסגרות חברתיות אשר ממשיכות לשמור על נורמות עתיקות יומין של מבנה שבטי חצי נוודי, כלכלת קיום כפרית וסחר חליפין.
באנטוליה השתמרו עד היום קבוצות המנהלות אורח חיים מסורתי המתבטא באופן הפעילות החקלאית, גידול בעלי חיים ורעייה, ומהוה מקור חשוב להבנת פעילות דומה בחברות קדומות.
כמו כן, דגם הישוב של חברות כפריות באזורים שונים מבחינה טופוגרפית ואקלימית מספק מודלים רחבי היקף של התנהגות חברתית כלכלית חשובים ביותר להבנה של התיישבות בסביבה דומה מאז התקופה הפריהיסטורית או הפרוטו היסטורית .בעוד האתנוגרפיה יכולה להראות עד כמה מעמד ומדרג חברתי יכולים להשתקף בתרבות החומרית ובמיוחד בארכיטקטורה הכפרית, האתנוהיסטוריה יכולה לספק קווי מתאר לבניה של מודלים הסבריים .האתנוגרפיה יכולה גם להיות מכשיר רב ערך לבדיקה של השפעת הסביבה הטבעית על כלכלת הקיום של חברות כפריות .מודלים כאלה יכולים לעזור בהערכה של דגמי ישוב, ובמיוחד להבנת אופי הישוב הבודד בפרט ודגם הישוב בכלל בחברות טרום מדינה ומדינה.

דרישות קדם: שעור מבוא לתרבות אנטוליה