מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0671.1075  מבוא להיסטוריוגרפיה מקראית ב'
ד"ר עודד ליפשיץשיעור
מי נחשב יהודי בימי שיבת ציון? כיצד שייכו עצמן קבוצות שונות לבני הארץ המקוריים, שחיו בה לפני חורבן הבית הראשון? לכאורה, אלה שאלות קלות וברורות, אולם לא כך הדבר. בראשית ימי הבית השני ניטשו מאבקים עזים בין קבוצות שונות, שכל אחת מהן טענה שהיא הממשיכה של 'יהודה האמיתית'. היא זו שזכאית לכנות את עצמה בשם 'ישראל'.
בקורס ננסה לענות על מקצת השאלות הללו, ולהבין את התמונה הרחבה יותר: מה בין התיאור המקראי למציאות ההיסטורית? עד כמה ניתן לסמוך על תיאורי המקרא על אודות חורבן הבית הראשון, ימי גלות בבל ותקופת שיבת ציון? כיצד ראו יהודים ביהודה, בבבל ובמצרים את ההיסטוריה הקדומה של העם היהודי? מה הן אמות המידה ומה הן שיטות העבודה של ההיסטוריון כשהוא בא לבחון שאלות אלה? מה הם הכלים של ההיסטוריון וכיצד ניתן לבחון את המהימנות של הטקסט המקראי?
בקורס נלמד להכיר את מאפייני ההיסטוריוגרפיה המקראית של ימי שיבת ציון, נבחן את עולמם האידיאולוגי של מחברי ההיסטוריה, את הדרך שבה הם עיצבו את ההיסטוריה של עם ישראל בימי הבית הראשון ואת הדרכים שבהן הם ניסו לקשור את ימיהם לתקופה הקדומה הזו. נלמד על העולם שבו חיו ההיסטוריוגרפים המקראיים, על מטרות החיבור שכתבו ועל קהל היעד שלו הם ייעדו חיבור זה.
נעמת את התיאור המקראי עם מקורות מידע אחרים כמו ממצאים ארכיאולוגיים וכתובות קדומות, וננסה ליצור תמונה היסטורית מהימנה ככל האפשר של תולדות ישראל בימי הבית הראשון.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 20/06/2006 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 01/08/2006 בשעה 12:30