מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0621.3205  מלחמה , זכרון וזהות 1914 - 2006 : מלחמת העולם הראשונה
פרופ' בילי מלמןסמינר
מלחמת העולם הראשונה, ה"מלחמה הגדולה" (1914 -18) היתה האירוע ה"גלובלי" הראשון בהיסטוריה. היא אף היתה המלחמה המודרנית הטוטלית הראשונה, מודל של מלחמות המאה העשרים וצומת מרכזית בהיסטוריה של אירופה. המלחמה היתה גם מודל של ההתנסות והחוויה המודרנית עצמה ועיצבה את אופני הייצוג, את הזכרון וההנצחה שאנו מכנים "מודרניים".
המפגש של מליונים עם מוות, בממדים חסרי תקדים ובהקשר להתפתחויות טכנולוגיות הרס, מפגש זה הביא לשנויים במדינה, בחברה ובכלכלה המודרנית, ביחסים בין מעמדות ובין גברים לנשים. ה"מלחמה הגדולה" והקטלנית הביאה לבחינה מחדש של זהותם של יחידים וקבוצות, במיוחד בקשר למושג ולפרוייקט שאנו מכנים "מודרניות". בסמינר נבחן את השפעות ההתנסות במוות בחזית ובעורף, על יחידים, קבוצות ועל התרבות. נבחן את ייצוגי הזכרון של התנסות זו באוטוביוגרפיות ומכתבים של מי שחוו את המלחמה; את השפעותיה על הגדרת המדינה - הלאומית ותנועות לאומיות, על ארגון העבודה וההגדרה מחדש של "אזרח" ו"אזרחות". נבדוק את פולחני המוות והזכרון המודרניים ואת תעמולת המלחמה. נדון אף בזכרון המלחמה בזרם המכונה "מודרניזם" בתחומי הספרות, האומנויות ובקולנוע.
נעשה שימוש רחב בקשת רחבה של מקורות: אוטוביוגרפיות ועדויות שבעל פה; מקורות דיפלומטיים; סטטיסטיקה; עיתונות יומית ; ספרות; קולנוע - דוקומנטרי ועלילתי; מוסיקה ואומנויות פלסטיות.
נתוודע גם לדיון הסוער, שראשיתו ב-1914 ושטרם נסתיים, בתוך קהילת ההיסטוריונים ובדעת הקהל, על ייחוד המלחמה כמעצבת זהות וזיכרון ועל הקשר בין מלחמות והמודרניות עצמה.
דרישות קדם: חברה משטר ותרבות במאה ה-19
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.