מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0621.2020  מבשרי הדמוקרטיה? טירנים וטיאניה ביוון הארכאית
ד"ר רחל פייג וישניאסמינר


במאות השביעית והשישית לפה"ס הופיעה ביוון העתיקה צורת שלטון חדשה, טיראניה. כבר בעולם העתיק נוספה למילה משמעות שלילית, והרודוטוס, , אבי ההיסטוריה, כתב במחצית המאה החמישית לפה"ס "שאין בין בני האדם דבר בלתי צודק וצמא דם יותר מהן [טיראניות]. הפילוסופים הפוליטיים של המאה הרביעית לפה"ס, כמו אפלטון ואריסטו, ראו בטיראניה עיוות של שלטון מלוכני ואריסטו אף אפיין מספר כללים שעל-פיהם פועלים טיראנים. מהם עולה כי מדובר במשטר עריץ וקשה לב, משטר שאינו מאפשר לאזרחים קיום מכובד ולכן מן הראוי להפילו.

ההיבטים השליליים הקשורים במילה טיראן וטיראניה שרירים עד עצם היום הזה. אך האם נכונים הדברים לתופעה בראשית דרכה ההיסטורית? או שמא מדובר בתופעה ייחודית וחיובית שצמחה על רקע התנאים ששררו ביוון העתיקה בתקופה הנדונה ואשר הייתה הכרחית וחיונית להתפתחותן והמשך דרכן של חלק מערי המדינה היוונית ובמיוחד של אתונה?

במהלך הסמינר ייבדקו שורשי התופעה, המשמעויות המקוריות של המילה והתפתחותה, צמיחת הטיראניה בערי יוון השונות, הדור הראשון של הטיראנים ופועלם, דרכי פעולתם של ממשיכיהם והסיבות שבגינן קיבלה המילה משמעות שלילית זמן מאד לאחר שנעלמה מן הבמה המרכזית של החים הפוליטיים ביוון העתיקה.

דרישות קדם: חברה משטר ותרבות ברומא העתיקה/ביוון העתיקה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.