מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0621.1685  חברה, משטר ותרבות במאה ה-19
פרופ' בלהה מלמן , ד"ר אלון רחמימובתרגיל
כללי: במאה ה-19 התעצבו באירופה דפוסי חיים, מסגרות פוליטיות ואידיאולוגיות חברתיות המהווים את הבסיס לחברה המודרנית המוכרת לנו. התרגיל בוחן את תהליכי המודרניזציה מהמהפכה הצרפתית ועד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.


ד"ר אלון רחמימוב
במהלך המאה ה-19 עברה אירופה תמורות דמוגרפיות, חברתיות, כלכליות ומדיניות אשר שינו מן היסוד את דפוסי החיים בה. האידיאולוגיות הפוליטיות המרכזיות של התקופה המודרנית לאומיות, סוציאליזם, ליברליזם ושמרנות התגבשו במהלך מאה זו, וניסו, כל אחת בדרכה, להסביר את התמורות ולהשפיע על מהלכן. תרגיל זה יעסוק בהיסטוריה החברתית והמדינית המורכבת של אירופה למן קונגרס וינה ועד פרוץ מלחמת העולם הראשונה. התרגיל יתמקד באזורי מרכז אירופה ומזרחה, וידון במגוון של הסברים היסטוריים וזוויות ראייה. משתתפי התרגיל יתבקשו לנתח מקורות וספרות מחקר ולהתמודד עם פרשנויות היסטוריות שונות.

פרופ' בילי מלמן
התרגיל שעניינו ה'מאה התשע עשרה הארוכה', מכסה את התקופה, מהמהפכות הצרפתית והתעשייתית ועד לרבע האחרון של המאה ה-19, הוא יחידת יסוד המהווה בסיס ללימודי העת החדשה כולם. התרגיל בורר ומתמקד בנושאי יסוד בהיסטוריה הפוליטית, החברתית, הכלכלית והתרבותית של מערב אירופה, שהם אף נושאי ומושגי יסוד בהתנסות המודרנית, בשיח הפוליטי והחברתי המכונה "מודרני" ובגיבוש זהויות מודרניות. בין נושאים אלה: תפיסות החירות והשוויון, האומה וה"טרור" במהפכה ה"מודרנית" הראשונה בצרפת; המלחמה המודרנית והתגבשות צבא האזרחים החדש בעידן הכיבושים הנפוליאוניים; המהפכה התעשייתית והתפתחות אופני העבודה המודרניים במאה ה-19; עליית העיר, "המטרופוליס", החדשה; היווצרות והתגבשות של הבורגנות, מעמד הפועלים וכן האידיאולוגיות החילוניות החדשות; הליברליזם והסוציאליזם המרכסיסטי; קולוניאליזם ותפישות הגזע.
התרגיל לא רק פותח צוהר לסוגיות מרכזיות אלה בעברנו - ואף בהווה שלנו. הוא אף מציג בפניכם מגוון של הסברים וזוויות ראיה, המשקפות את הרב גוניות של הדיסציפלינה ההיסטורית על מסורותיה השונות, לצורך "קריאה" ותובנות בתרבות המערב. התרגיל גם שם לו למטרה לקרוא ולכתוב היסטוריה באופן ביקורתי.
התרגיל עושה שימוש במגוון רחב של תעודות: תעודות דיפלומטיות ועיתונות עממית; מפות, רשומות סטטיסטיות וצווי רשויות; קטעי יומנים ומכתבים; ספרות יפה, מוסיקה וקולנוע.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 26/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 19/05/2006 בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 04/07/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 08/08/2006 בשעה 9:00