מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0621.1501  חברה, משטר ותרבות בעת החדשה המוקדמת
פרופ' גדי אלגזי , פרופ' דוד כ"ץ, פרופ' יוסי מאלי,תרגיל
כללי: התמורות שהתחוללו במערב אירופה ובמרכזה בין שלהי ימי הביניים למהפכה הצרפתית (מאות 15-18) הן שעיצבו את העולם המודרני והניחו את היסודות להגמוניה המערבית. הקורס נועד להבהרת מושגי יסוד, ניתוח תעודות, היכרות עם אסכולות היסטוריוגרפיות שונות ואימון בקריאה ביקורתית ובכתיבה אקדמית.
חוברת תעודות: בני ארבל (עורך), מקורות לתולדות העת החדשה המוקדמת. חלק ראשון: תקופת הרנסאנס והרפורמציה. החוברת כוללת רשימה ביבליוגרפית שלמה של הספרות הקיימת בעברית ורשימה של ספרי יסוד מומלצים באנגלית.


פרופ' גדי אלגזי
התרגיל יעסוק בתמורות העיקריות שהתחוללו באירופה המערבית במאות החמש-עשרה והשש-עשרה. שתי שאלות עיקריות יעמדו במרכזו: ראשית, כיצד הן קשורות זו בזו? מה הקשר בין שינויים טכנולוגיים (כגון המצאת הדפוס), כלכליים (הופעתם של דגמי ייצור חדשים), תרבותיים (הרנסנס ופעלם של ההומניסטים), דתיים (הרפורמציה הפרוטסטנטית ותגובת-הנגד הקתולית) וחברתיים (התפשטותה הקולוניאלית של אירופה ועליית המדינה)? שנית, כיצד תרמו תהליכים אלה לעיצוב אורחות-חיים ומחשבה "מודרניים"?
קריאה מומלצת לקראת הקורס:
יוג'ין רייס ואנתוני גרפטון, אירופה בראשית העת החדשה, 1460-1559 (אוניברסיטת תל-אביב: רמות, 2000) [קריאת חובה – מומלץ לרכוש!]
Eric Wolf, Europe and the People without History (Berkeley, 1982)


פרופ' דוד כ"ץ
דגש על היסטוריה דתית ותרבותית. בין הנושאים שיידונו: הרנסאנס באיטליה ומחוצה לה, הרפורמציה הפרוטסטנטית לפלגיה השונים, גילוי העולם החדש והשלכותיו על חיי הרוח והחומר באירופה.

פרופ' יוסי מאלי
התרגיל בנוי על הנחת היסוד, שהעת החדשה המוקדמת היתה בעיקרה תקופה של "סקולריזציה" (חילון) של כל אורחות החיים והחשיבה באירופה. לאור הנחה זו נבחן את הארועים והתהליכים העיקריים שהתחוללו בה: הרנסאנס האיטלקי; ההומניזם הנוצרי; הרפורמציה הפרוטסטנטית; תגובת-הנגד הקתולית; המהפכה המדעית וביטוייה בתורת המדינה ובדת; תנועת ההשכלה.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 19/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 12/05/2006 בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/07/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 16/08/2006 בשעה 9:00