מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0618.3813  קריאה ב"על החינוך האסתטי" של פרידריך שילר
ד"ר צבי טאוברסמינר
קריאה ב"על החינוך האסתטי" של שילר (סמינריון ב.א.)
Reading Schiller's "On the Aesthetic Education"
ד"ר צבי טאובר Dr. Zvi Tauber
"אני מקווה לשכנע […], שיש לללכת בדרך האסתטיקה על מנת לפתור את הבעיה המדינית למעשה, הואיל ואין זה אלא היופי, שבו עובר האדם אל החירות"; "ביצירת-אמנות יפה באמת אין חשיבות כלל לתוכן, אלא רק לצורה. […] מושג סתירתי הוא זה של אמנות מלמדת (דידאקטית) או אמנות מתקנת (מבחינה מוסרית), שכן מאומה אינו ניצב בניגוד גדול יותר למושג היופי מאשר מתן מגמה מסויימת לרגש" (פרידריך שילר, על החינוך האסתטי של האדם בסדרת מכתבים).
"במצב שבו לא תוכל המציאות האומללה להשתנות אלא באמצעות פראקסיס פוליטי רדיקאלי, מן-הדין לצדק את העיסוק באסתטיקה. חוסר טעם הוא להכחיש את יסוד הייאוש הכלול בהתעסקות זו: הנסיגה אל עולם בדוי שבו ניתן לשנות את הנסיבות הקיימות ולהתגבר עליהן אך ורק בתחומו של הדמיון" (הרברט מרקוזה, הממד האסתטי).

מטרת הקורס: הכרת עיונים מתולדות ההגות המערבית, המתייחסים לזיקות שבין אמנות לפוליטיקה.
נושאי הקורס: הקורס עוסק בעיקרו של דבר בחיבור של פ.שילר, על החינוך האסתטי של האדם בסדרת מכתבים (1795). כמו כן, עולות בו לדיון תפישותיהם של אפלטון, רוסו, קאנט, היגל, היינה, מארקס, ברטון, ברכט, קאמי, מרקוזה, אדורנו ואחרים. הערה: הנושאים עשויים להשתנות קמעא בהתאם לעניין התלמידים.
אופן הלימוד: קריאה מודרכת, דיון, הכנות אישיות לכתיבת עבודה סמינריונית.
הטקסטים העיקריים:
א) פרידריך שילר, על החינוך האסתטי של האדם בסדרת מכתבים; "טעמים", ספרית פועלים.
ב) רקע באסתטיקה:
ע.קאנט, ביקורת כוח השיפוט; מוסד ביאליק, ירושלים, חלק ראשון.
G.W.F.Hegel’s Aesthetics: Lectures on Fine Art; (Oxford 1975) Introduction;
כנ"ל: G.W.F.Hegel, On Art, Religion, Philosophy; (Harper, N.Y. 1970) pp.22-127.

רשימות ספרות ראשונית ומשנית נוספת תחולקנה לתלמידים בתחילת הקורס.

דרישות קדם: שיעור ההמשך באסתטיקה או בפילוסופיה פוליטית או במוסר