מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0618.2943  סוקרטס ולאקאן: קריאה בדיאלוגים אפלטוניים
גב' חגית אלדמעשיעור
בקורס זה ננסה לברר את מושג הידע הפילוסופי והאם ובאיזה אופן הוא מובחן ממושג הידע הפסיכואנליטי. בחינה זו תיעשה באמצעות התמקדות במושג הדיאלוגיות כפי שניתן לפרשו מתוך קריאה במספר דיאלוגים אפלטוניים. בחינת הדיאלוגים האפלטוניים תהווה ניסיון לבודד בהיסטוריה של הפילוסופיה מקרה מעורר מחלוקת לגבי היחסים בין השיח הפילוסופי לבין מה שנמסר באמצעותו. בין הדיאלוגים שנקרא; "מנון", "המשתה", "פיידרוס" ו"גורגיאס". בהקשר לכך, נבחן את תפקידן של מטפורת "יילוד הידע" ושל האפוריה ביחסן לכינון הידע ונברר מהו מעמדו של הידע שהן מכוננות. דרך בחינת ההיבטים המבניים של הדיאלוגיות ובשימת דגש על מושגי האמת והידע המגולמים בה, נראה כי קיימות נקודות השקה אפשריות בין מבנה הדיאלוג האפלטוני ובין האופי העקרוני של הדיאלוג האנליטי כפי שהוא מוצג במחשבה הפסיכואנליטית של לאקאן. באמצעות קריאה זו ננסה להבהיר מושגים יסודיים המופיעים במחשבתו, כגון: "האחר", ה"סובייקט שאמור לדעת", "סובייקט שסוע" ואובייקט.


חובות: שתי עבודות קצרות במהלך הסימסטר ועבודה מסכמת בסיומו.
מרכיבי הציון: שתי עבודות קצרות 40%, עבודה מסכמת 60%.
טקסטים רלבנטיים, מלבד הדיאלוגים שהוזכרו, יחולקו לתלמידים במהלך הקורס.