מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0618.2601  תורת המוסר - שיעור המשך
גב' נופר שמעונישיעור
השיעור יתמקד בבחינת תפקידם של מושגי החופש, העצמאות והאוטונומיה במסגרת תורות מוסר פילוסופיות. בהקשר זה נדון בשתי סוגיות יסוד: ראשית, היחס בין ביסוס עיקרי המוסר על תפיסת האדם כיצור חופשי, מצד אחד, לבין איפיון החופש בתור דרישה מוסרית – בתור חובה, זכות, או היבט של הסגולה הטובה המוסרית – מצד שני; שנית, היחס בין חופש המחשבה לבין חופש הרצון, בתור יסודות של המוסר ובתור דרישות שמציב המוסר.
סוגיות אלו יוצגו תוך כדי דיון השוואתי בגישות מרכזיות לפילוסופיה של המוסר: התיאולוגיה המוסרית הנוצרית בימי-הביניים ובראשית העת החדשה; תורתו של קאנט וגישות ניאו-קאנטיאניות בנות-זמננו; תורתו של אריסטו וגישות ניאו-אריסטוטליות בנות-זמננו; תורתו של ניטשה והיבטים בגישה הפוסט-מודרנית של פוקו.
מבין הנושאים הספציפיים שיעלו לדיון במסגרת זו: מצפוניות וחשיבה עצמאית בתור היבטים של האישיות המוסרית; האישיות המוסרית ואידיאל האוטונומיה – כיצד באה האוטונומיה לידי ביטוי בחקיקת עקרונות מוסר אוניברסאליים מצד אחד, ובפיתוח אישיות ייחודית מצד שני?; בין אוטונומיה לנייטראליות – האם האדם האוטונומי כופה על עצמו נייטראליות, ואם כן, נייטראליות ביחס למה?; בין אוטונומיה לאותנטיות – החופש בתור אוטונומיה עפ"י קאנט והחופש בתור אותנטיות עפ"י ניטשה; בין אוטונומיה לנאורות – ביטוי החופש על-ידי האישיות הנאורה עפ"י קאנט ועפ"י פוקו. כמו כן נדון בהשלכות של נושאים אלה על סוגיות אקטואליות בתחומי הפרט, התרבות והחברה.
לשיעור זה צמוד תרגיל. הדיון בתרגיל יתמקד בסוגיית הקשר בין ידיעה מוסרית לבין פעולה מוסרית, ובכך יציג, מפרספקטיבה נוספת, את הרקע לבעיית היחס בין חופש המחשבה לבין חופש הרצון של האישיות המוסרית.
הציון הסופי של הקורס ייקבע על-ידי מבחן-בית על תכני השיעור (50%) ועל-ידי מטלות התרגיל (50%).

ביבליוגרפיה ראשונית:

1. אריסטו: אתיקה, מהדורת ניקומאכוס. ירושלים, 1985.
2. קאנט, עמנואל: הנחת יסוד למטפיסיקה של המידות. ירושלים, 1950.
3. ניטשה, פרידריך: כה אמר זרתוסטרא. ירושלים, 1997.
4. מתוך: בשארה, עזמי (עורך): הנאורות – פרוייקט שלא נשלם?. תל-אביב, 1997.
א. עמנואל קאנט: "תשובה לשאלה: נאורות מהי?".
ב. מישל פוקו: "הנאורות מהי?".
ג. יורגן האברמס: "המודרנה – פרוייקט שלא נשלם".
5. Leites, Edmund: “Casuistry and Character”, in Leites (ed.), Conscience and Casuistry in Early Modern Europe. Cambridge, 1986.
6. Kant, Immanuel: The Metaphysics of Morals. Cambridge, 1996.
7. O’neill, Onora: “The Public Use Of Reason”, in O’neill, Constructions of Reason. Cambridge, 1989.
8. Kelly, Michael (ed.): Critique and Power: Recasting the Foucault/Habermas Debate. Cambridge, Mass., 1994.
9. MacIntyre, Alasdair: Dependent Rational Animals: Why Human Beings Need the Virtues. London, 1999.
10. Williams, Bernard: Moral Luck. Cambridge, 1981.
דרישות קדם: מבוא לתורת המוסרהערות: חובה להירשם לתרגיל הצמוד, בסיום הקורס מבחן בית
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': 19.2.06 ב- 9:00 עד 27.2.06 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': 12.5.06 ב- 9:00 עד 21.5.06 ב- 13:00