מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006

0618.2135  שפינוזה, אלהים וההמון: קריאה במאמר תיאולוגי-מדיני
מר יובל ג'ובנישיעור
בסתיו של שנת 1665 לאחר שטיוטות ראשונות של האתיקה כבר נשלחו לידידיו הפילוסופים באמשטרדם, מחליט שפינוזה לקטוע את כתיבתו של האופוס מגנום שלו כדי להתמודד עם בעיה קיומית במובן הראשוני והבסיסי ביותר: כיצד יבטיח לעצמו הפילוסוף את ביטחונו האישי ואת חופש ההתפלספות שלו במסגרתה של חברה בה הדת תופסת מקום מרכזי?
לדעת שפינוזה, פתרונה של בעיה זו תלוי בפתרונה של בעיה כללית יותר, הבעיה התיאולוגית-מדינית, הנוצרת כתוצאה מההתנגשות בין הממסד הדתי לבין רשויות המדינה. במציאות הפוליטית בה חי שפינוזה, בעיה זו הגיעה לשיאה בעת שהמון שהוסת על ידי אנשי דת קרע לגזרים את דה-ויט, מנהיגה הליברלי של הולנד באותם הימים. במאמר התיאולוגי-מדיני, אותו פרסם שפינוזה בעילום שם בשנת 1670, הוא מנתח בחדות בעיה זו ואף מציע לה פתרון שאת משמעותו המלאה הוא מסתיר על ידי שימוש בכתיבה אזוטרית. כל טיפול בבעית היחס שבין הדת למדינה גם אם הוא אינו מוביל אל פתרונו של שפינוזה, אין הוא יכול להתעלם ממנו.
חובת הקורס: מבחן
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 17/05/2006 בשעה 18:00