סילבוסים של ביה"ס להיסטוריה בשנת הלימודים תשס"ו

מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006


0632.6001  "סיפורי חיים": הקשרים חברתיים ופוליטיים באמריקה הלטינית במאה ה- 20
ד"ר חררדו לייבנרסמינר

במרכזו של הסמינר ניתוח ביקורתי של טקסטים (ביוגרפיות וראיונות אנתרופולוגיים) המציגים סיפורי חיים ומסלולי חיים של בני אדם "פשוטים", עובדי כפיים ולא משכילים, באמריקה הלטינית במאה ה- 20. תוך התייחסות מתמדת להקשרים ההיסטוריים הרלבנטיים ושחזורם נבחן שאלות של מוביליות חברתית, אופק חברתי ותרבותי, דימוי עצמי, הצדקות חברתיות ומוסריות. לאחר בחינת מספר סיפורים ננסה להשוות ביניהם, לחפש קווים משותפים ונתייחס ליכולת להסיק מהם מסקנות לגבי תהליכים של שינוי פוליטי, חברתי ותרבותי באמריקה הלטינית במאה ה- 20.
במהלך הסמסטר נבחן את קטעים מתוך הטקסטים הבאים:

Condori Mamani, Gregorio and Asunta Quispe Huamán, Andean Lives, editors Ricardo Valderrama Fernández and Carmen Escalante Gutiérrez, Austin, University of Texas Press, 1996.

Jesus, Carolina María de, I'm going to have a little house, editor Robert Levine, Lincoln, University of Nebraska Press, 1997.

Jesus, Carolina María de, Bitita's diary: the childhood memoirs of Carolina Maria de Jesus, editor Robert Levine, Armonk, N.Y., M. E. Sharpe, 1998.

Menchu, Rigoberta, I, Rigoberta Menchu: an Indian woman in Guatemala, editor Elisabeth Burgos-Debray, London, Verso, 1984.

Moyano, María Elena, The autobiography of Maria Elena Moyano: the life and death of a Peruvian activist, editor Diana Miloslavich Tupac, Gainesville, University Press of Florida, 2000.

Parodi, Jorge, To be a worker: identity and politics in Peru, editor Catherine Conaghan, Chapel Hill, University of North Carolina Press, 2000.

Reuque Paillalef, Rosa Isolde, When a flower is reborn, editor Florencia Mallon, Durham and London, Duke University Press, 2002.

Rojas, Juan, I spent my life in the mines: the story of Juan Rojas, Bolivian tin miner, editor June Nash, New York, Columbia University Press, 1992.

Starn, Orin, Carlos Iván Degregori and Robin Kirk (Editors), The Peru Reader, Durham and London, Duke University Press, 1995.

0632.6501  היסודות האידיאולוגים של דור המהפכה והחוקה
]רופ' ארנון גוטפלדסמינר

הכרזת העצמאות והחוקה הן שתי התרומות החשובות ביותר של ארצות-הברית להיסטוריה של העולם המערבי. הסמינר יתמקד בניתוח האירועים העיקריים שהובילו לכתיבת הכרזת העצמאות (1776), עיקרי הקונפדרציה ) 1777) והחוקה (1787). דגש מיוחד יושם על ניתוח הרקע האידיאולוגי של כתיבת מסמכי יסוד אלו וכוונות המייסדים בכתיבתם.
הרעיונות מקורם היה באירופה אבל יישומם בארה"ב היה שונה ומיוחד. בסמינר נזהה ונדון בנושאים מרכזיים הקשורים לייחודיות האמריקנית.
0652.4354  "בעיניים מערביות"- קולוניאליזם, תרבות וחברה 1750 - 1950
פרופ' בילי מלמןסמינר
הסמינר יידע אתכם למושגי יסוד בתחום מרכזי זה - וביניהם "שוני", "דמיון", "בינתרבותיות" ו"אוריינטליזם", וכן אף לספרות המחקר המובילה בתחום ולדיונים והמחלוקות החשובים שבו. ביחד עם זאת יציע הסמינר בחינה מחדש של שאלות מרכזיות ושינויים מרכזיים או "תחנות יסוד" בהיסטוריה האירופית של המאות ה - 18 - 20. כל זאת מנקודת המבט של הקולוניאליזם.
הסמינר מניח כי לימוד ההיסטוריה הפוליטית והתרבותית של מערב אירופה, מנקודת המבט של הקולוניאליזם - כאורח התבוננות, חשיבה, חיים ותרבות היסטורית - יכול ליצור תובנה מחודשת של היסטוריה זו.
בין הנושאים שיידונו בסמינר: ההתבוננות באוריינט בעידן הנאורות (הן ב"אוריינט" העות'מני והן זה ההודי); אוריינטליזם וארגון ידע במאה ה-19; המהפכה הצרכנית, (consumption) התיעוש והאימפריה; ה"עין המיסיונרית" - והמהפכה הדתית האוונגליסטית; תרבות המונים בעידן הקולוניאליזם-בתחומי האמנויות הויזואליות, המוסיקה הפופולרית והקולנוע ההיסטורי המוקדם; התבוננות בינתרבותית בעידן הלאומיות החדשה וכו'...
הסמינר עושה שימוש במגוון רב של מקורות וחומרים הכוללים: חיבורים פילוסופיים, ספרות מסעות, ספרות מדעית ופסאדו-מדעית (אתנוגרפית ואנתרופולוגית) מוסיקה וקולנוע.
0652.5002  תרבות סוף המאה התשע עשרה: וינה, בודפשט פראג
ד"ר אלון רחמימובסמינר


כמה מהזרמים התרבותיים המשפיעים ביותר במאה השנים האחרונות הופיעו לראשונה בשלהי המאה התשע עשרה ( תקופה המכונה ה- fin-de-siècle . פסיכואנליזה, אקספרסיוניזם, דקדנס ואדריכלות מודרנית התגבשו בתקופה זו מתוך דיאלוג ביקורתי נוקב עם הנחות היסוד של התרבות הליברלית של המאה התשע עשרה. בין המרכזים החשובים ביותר של המרד "המודרניסטי" היו שלושת הערים החשובות של מרכז אירופה: וינה, פראג ובודפשט. במוקד סמינר זה בחינת כמה תזות היסטוריות מרכזיות המנסות להסביר את הפרץ התרבותי סוף המאה התשע עשרה בהקשרו החברתי, הפוליטי, הכלכלי והלאומי. שימת לב תינתן גם לשאלה מדוע יוצרים מודרניסטים כה רבים היו מרקע יהודי. המשתתפים סמינר יתבקשו להציג רפרט בכיתה, ולכתוב מבחן בית כמטלת סיכום. אלה אשר יירצו בכך יוכלו לכתוב עבודה סמינריונית.

0652.5004  הרפובליקה הויימארית
פרופ' שולמית וולקובסמינר

הרפבליקה הגרמנית הראשונה, המכונה "הווימארית", משמשת עד היום כדגם לעוסקים בשאלת הדרכים בהם יכולה הדמוקרטיה להגן על עצמה. בסמינר זה ננסה לבדוק את מקורות העוצמה והחולשה של הרפובליקה הווימארית ולעקוב אחרי הנסיונות להחריבה מחד ואחרי המאמצים – שלא צלחו לבסוף – לשמור עליה. במסגרת זו נדון בשאלות חוקתיות ומבניות, בקשיים הכלכליים שרדפו את הרפובליקה והגבילו את יכולת הפעולה שלה מלכתחילה, במתח האידיאולוגי החריף שאפיין אותה ובמאבקים האלימים שהתחוללו בה שוב ושוב. דגש מיוחד נשים הפעם על התפקיד שמילא הצבא – ובעיקר ההנהגה המסורתית שלו – במאבקים האלה. שאלת המפתח תהיה, באיזה מידה היתה הרפובליקה הווימארית מועדת לכשלון בגלל סיבות הסטוריות קצרות וארוכות טווח, ובאיזה מידה הביאו החלטות נקודתיות וחולשת ההנהגה במהלך המשברים השונים להתמוטטותה הסופית.
0652.5005  דימויים מערביים של מזרח אירופה
ד"ר רפאל ואגוסמינר
הסמינר ינתח את ה"אוריאנטליזם" המערבי כלפי אזוריה של מזרח אירופה הכוללים את מרכז אירופה ואת הבלקן במאתיים השנים האחרונות. מתוך ספרי מסע,דיווחי עתונות וגישות של חוקרי האזור המערביים נרכיב תמונה של "מזרח אירופה המדומיינת" - פריפריה אלימה של התרבות האירופית, מגרש המשחקים של המעצמות, וקרקע פוריה לספרי מתח וריגול. בין הנחות העבודה של הסמינר היא שהדימויים המערביים יצרו את המדיניות המערבית כלפי האזור.
0653.7001  סין: כלכלה פוליטית וסוגיות בינלאומיות
פרופ' אהרן שיסמינר
סמינר זה מחייב רקע קודם בתחום סין החדשה, התעניינות ומעורבות בנושאים מדיניים וכלכליים.
מטרת הסמינר היא לתהות על יחסי הגומלין בין הכלכלה לבין הפוליטיקה במערך הבינ"ל כאשר דגש יושם על מזרח אסיה וסין ויחסי האזור עם העולם הרחב.
לאחר דיון קצר בן שעורים בודדים בתקופה שבין סוף המאה ה-19 למחצית המאה ה-20, נתמקד בסין של השנים האחרונות תוך שימת דגש על יחסיה הכלכליים-פוליטיים של סין בזירה הבינ"ל. ננתח מסמכים שונים העוסקים בסין שלאחר חנוכת מדיניות "הדלת הפתוחה". ייעשה נסיון להבין את יעדיה של סין היום.
כל סטודנט ירצה בפני הכיתה על נושא שיבחר, נושא שזיקתו לסוגיות הנזכרות. רפרט זה והגשת עבודה כתובה הם תנאי הכרחי לסיום בקורס. נוכחות והשתתפות פעילה גם הן חובה. הציון הסופי יהיה פרי שקלול ההישגים במטלות שהוזכרו.
0654.5140  העת'מאנים בעיני עצמם - קריאה במסמכים עת'מאניים
פרופ' איימי סינגרסמינר
קורס זה מתבסס על קריאת טקסטים בתורכית עות'מאנית, ניתוח הטקסטים כמקורות היסטוריים, ודיונים נלווים בחקר סוגיות בהיסטוריה עות'מאנית. נקרא סוגים שונים של תעודות מהארכיון העות'מאני העשיר, וטקסטים מכתביהם של היסטוריונים עות'מאניים מתקופות שונות. המטרה היא להכיר מחברים שונים, ודפוסים שונים – הן בתכן, הן בכתב-ידם –
של תעודות. לצד מקורות אלו, נדון בעבודות מחקר שונות המיצגות מתודולוגיות שונות למחקר עות'מאני, וביניהם נקרא את כל הספר Leslie Peirce, Morality Tales: Law and Gender in the Ottoman Court of Aintab (Berkeley, 2003).
לספריה הוזמן עותק אחד של הספר. תלמידי הסמינר יוכלו לכרוש באופן עצמאי עותק של הספר לפני תחילת שנת הלימודים (קיים בכריכה רכה).
הסמינר מיועד למי שלמד/ה כבר לפחות שנה אחת תורכית ובעל/ת פטור בערבית. תלמידי התואר הראשון עם רקע מתאים מוזמנים להצטרף לסמינר באישור המרצה.
דרישות קדם: פטור בערבית וכן לפחות שנה אחת של תורכית
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0654.5151  בין דת ללאום: הבניית זהויות בעיראק
ד"ר עפרה בנג'וסמינר
הקורס יעסוק בקריאה ובניתוח טקסטים היסטוריים, מסמכים ונאומים בערבית הנוגעים לכינונה של עיראק המודרנית והבניית הזהויות השונות שלה. מטרת השיעור כפולה: האחת היא התגברות על "מחסום הפחד" של השפה הערבית, חיזוק והעמקת הידע בה וחתירה להפיכתה לכלי מחקר שימושי בעבודות ובמחקרים של הסטודנטים. המטרה השנייה היא התבוננות על ההיסטוריה העיראקית מזווית ראייה פנימית, אותנטית ולאו דווקא דרך משקפיהם של חוקרים ומשקיפים זרים. בסופו של הקורס יתבקשו הסטודנטים להגיש עבודה שתהיה מבוססת רובה ככולה על טקסטים עיראקיים בערבית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0654.5152  מחשבה מדינית וחברתית בעולם הערבי בן זמננו
פרופ' יוסף קוסטינרסמינר
הסמינר יעסוק בהגותם המדינתית-חברתית של כמה אינטלקטואלים ערבים בולטים, על מנת לנתח כיצד הם מבינים ומעריכים את המדינה והחברה בעולם הערבי בהיסטוריה המודרנית. יושם דגש על שאלות מבנה החברה במדינות העולם הערבי, מוסדות המדינה, מצבה הכלכלי והשתנותה לאורך זמן
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0654.5153  בכתב ובע"פ: תקשורת במזה"ת
פרופ' עמי איילוןסמינר
מטרת הסמינר היא לתרגל מחקר היסטורי בתולדות המזרח התיכון החדיש תוך שימוש במקורות ראשוניים והתמודדות עם בעיות מתודולוגיות ומחקריות. נעשה זאת באמצעות בחינת סוגיות מתולדות התקשורת הערבית במאות התשע-עשרה והעשרים. נעסוק ב"תקשורת" בהגדרה רחבה, כמכלול של מוסדות חברתיים, תרבותיים ופוליטיים, שיש להם גם היבטים כלכליים ומקצועיים ואשר מילאו תפקידים מרכזיים בחיי האזור. התלמידים/ות יחקרו פרשיות (case studies) הקשורות בתפקודם של כלי תקשורת, ביחסיהם עם המדינה ובהשפעותיהם על החברה, יבצעו מחקר מקורי ויציגו את ממצאיהם/ן לדיון בפורום הסמינר.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0654.5154  תנועות אסלאמיות מהפכניות במזה"ת
פרופ' יוסף קוסטינרהדרכה אישית
בהדרכה יושם דגש על הרעיונות, ארגון התנועות והפעילות של ארגוני "האחים המוסלמים" למיניהם, וכן ארגונים רדיקליים שצמחו בתימן, בירדן, בערב-הסעודית ובפלסטין.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0654.5156  השיעה באיראן ובעראק
ד"ר מאיר ליטבקסמינר
הקורס ינתח גישות היסטוריוגרפיות ביחס סוגיות מרכזיות בהיסטוריה של השיעה כדת וכתופעה פוליטית וחברתית באיראן ובעראק, מראשיתה ועד המאה ה20-, תוך שימת דגש על העת החדישה. הקורס יתמקד בנקודות המפגש בין התפתחויות אידיאולוגיות ובין נסיבות היסטוריות לאורך ציר הזמן, כגון גיבוש מעמדם ההלכתי והפוליטי של אנשי הדת, ויחסיהם עם השלטון בהקשרים היסטוריים ספציפיים. מטרת הקורס היא כפולה: ניתוח הזרמים השונים בהיסטוריוגרפיה של השיעה וכן לנתח את השיעה כתופעה דינאמית ומשתנה בהתאם לנסיבות ההיסטוריות.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 22/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 06/08/2006 בשעה 9:00
0654.7154  היסטוריה והיסטוריוגרפיה - סכסוך ישראל ערב
פרופ' אשר ססרסמינר
הסמינר יעסוק בשאלות מפתח במחקר על תולדות סכסוך ישראל-ערב תוך בחינה של מגוון סוגיות היסטוריות ומתודולוגיות. המטרה של הסמינר היא ללבן סוגיות כגון רוויזיה ורוויזיוניזם היסטורי; מקורות היסטוריים והשימוש בהם; שינויים בפרספקטיבות היסטוריות ואידיאולוגיות; תודעה היסטורית ואחריות היסטורית; והדרך בה כל הסוגיות האלו באות לידי ביטוי במחקר החדש על תולדות היחסים בין ישראל וערב.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0657.3001  המגדר של חיי הרוח
פרופ' גדי אלגזיסמינר
חיי הרוח מתנהלים עלי-אדמות, במחיצתם של אנשים אחרים. הסמינר מתמקד בהיסטוריה החברתית של הידע באירופה הפרה-מודרנית ובמרכזו השאלה, כיצד התעצב אורח החיים של המלומדים? אלו מוסדות, דגמים תרבותיים ומערכות יחסים הטביעו בו את חותמם למן התגבשות האוניברסיטאות? מאז ייסודן ועד למאה העשרים הפכו מוסדות הידע הגבוה ולחלתם הבלעדית כמעט של גברים. כיצד התרחש הדבר? האם יכלו נשים להמנות עם המלומדים? כיצד התרחש בפועל תהליך מיגדור הידע?
קריאה מקדימה לקראת הקורס:
David Knoweles, "The Origins of the Universities" and "Studies, Degrees and Textbooks," in: The Evolution of Medieval Thought (London: Longham, 1988), pp. 153-184
גדי אלגזי, "אבלר, אלואיז ואצטרולב: הערה על בכי התנוקות ושלוות המלומדים", בתוך: נשים, זקנים וטף: קובץ מאמרים לכבודה של שולמית שחר,בעריכת מירי אליאב-פלדון ויצחק חן (ירושלים: מרכז זלמן שז"ר, 2001), עמ' 85 - 98.
0657.3002  קריאה במיסטיקה של ימי הביניים
פרופ' אביעד קליינברגסמינר

הסמינר יעסוק בזרמים מרכזיים במיסטיקה של ימי הביניים.
נקרא כמה מן הטקסטים החשובים ביותר של מיסטיקאים נוצריים החל מדיוניסיוס איש האריאופגוס ועד קתרינה מסיינה ותרזה מאווילה.


0698.4002  עולם הסוחרים
פרופ' בנימין ארבלסמינר
הסמינריון יעסוק בתרבות הסוחרים בתקופת הרנסאנס (מאות 16-14) במיוחד באגן הים התיכון. במוקד הדיון תעמודנה הקבוצות החברתיות שהיו מעורבות בסחר הבין לאומי, הימי והיבשתי, בעיקר הסוחרים האיטלקיים שהיו חיל החלוץ בכל הקשור לצמיחת הקפיטליזם בראשית העת החדשה.
בסדרה ראשונה של פגישות נברר את מבנה הסחר הבין לאומי בשלהי ימי הביניים וראשית העת החדשה, ואת התמורות העיקריות שחלו בו באותה עת. בהמשך ילובנו סוגיות בסיסיות, כגון: טבעה של הסביבה החברתית בה פעלו הסוחרים, מקומם ותפקידיהם בקהילה בה חיו, דרכי הכשרתם המקצועית, והקשר שלהם לתרבות הרנסאנס.
לבסוף, נלבן את טבען של בטכניקות המסחריות וכלי העבודה העיקריים ששימשו את הסוחרים (כגון: שותפויות, סוגים שונים של אשראי, שטרי חליפין, חשבונאות כפולה, מכתבים מסחריים, מדריכים מסחריים, אניות, ביטוח ימי) ונברר את הדינמיקה של התפתחותן.
0698.4003  אוטוקרטיה בעידן ההשכלה: החינוך, השירות המדיני והדינאמיקה החברתית ברוסיה במאה ה-18
ד"ר ורה קפלןסמינר
המאה ה-18 ברוסיה, שהתחילה עם רפורמות של פטר הגדול והסתיימה עם תקופת הזוהר של יקטרינה השנייה, היתה מאופיינת לא רק בהצלחות צבאיות חסרות תקדים, בהתפתחויות מדיניות וכלכליות מרחיקות לכת, אלא גם ברפורמות חינוכיות. רפורמות חינוכיות אלו שיוזמו על ידי פטר הגדול, נמשכו על ידי יורשיו החלשים והגיעו לשיאן מבחינת העומק וההישגים בתקופת יקטרינה השנייה. בסמינר ייבחנו אספקטים שונים של מדיניות החינוך ברוסיה במאה ה-18, ויערך דיון על התפקיד החברתי של החינוך במדינה האוטוקרטית. יושם דגש על גורמים שהביאו לכינון רפורמות חינוכיות, כולל שאלת ההשפעה של רעיונות ההשכלה על החינוך ברוסיה. סוגיה נוספת שהקורס יעסוק בה היא הופעתו של רעיון חינוך הנשים בתקופה זו, ומשמעותו התרבותית והחברתית.