סילבוסים של החוג ללימודי מזרח אסיה בשנת הלימודים תשס"ו

מעודכן ליום שני 3 ביולי 2006


0687.1001  מבוא לתולדות סין המסורתית ותרבותה
ד"ר אסף גולדשמידטשיעור

הציביליזציה הסינית עיצבה את חייהם של מאות מיליוני בני אדם לאורך אלפי שנים במדינות מזרח-אסיה. בימינו אלה היא הולכת ותופסת מקום מרכזי יותר ויותר גם בעולם המערבי. בשיעור זה נסקור את התפתחותה של הציביליזציה הסינית, מראשיתה באלף השני לפנה"ס ועד לאמצע המאה התשע-עשרה. נבחן את המאפיינים התרבותיים, החברתיים והפוליטיים של הציביליזציה הסינית, ונעמוד על גילויים של אחדות ושוני בעולם הסיני.
הערות: לתלמידי החוג ללימודי מזרח אסיה ההשתתפות בתרגיל המבוא חובה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 14/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 10/05/2006 בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/07/2006 בשעה 9:00
0687.1002  מבוא לתולדות יפן המסורתית ותרבותה
ד"ר מירון מדזינישיעור

פרקים נבחרים בהיסטוריה התרבותית של יפן מראשיתה ועד אמצע המאה התשע-עשרה. מושגי מפתח מתחומי ההיסטוריה, האנתרופולוגיה, הדת, הפילוסופיה, האסתטיקה, והאמנות היפנית המסורתית.
לתלמידי החוג ללימודי מזרח אסיה ההשתתפות בתרגיל המבוא חובה.
הערות: לתלמידי החוג ללימודי מזרח אסיה ההשתתפות בתרגיל המבוא חובה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 21/02/2006 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 24/03/2006 בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 05/07/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 06/08/2006 בשעה 12:30
0687.1003  מבוא לתולדות הודו המסורתית ותרבותה
מר בועז עמיחישיעור
בשיעור זה נסקור את התפתחותה של הציביליזציה בתת היבשת ההודית, החל ממקורותיה הקדומים ועד להתגבשותה של לאומיות הודית מודרנית תחת השלטון הקולוניאלי של אנגליה.

תת היבשת ההודית היא עולם רחב ומורכב, שעד לביסוס השלטון הבריטי במאה ה- 19 לא זכה לאחדות פוליטית. זהו עולם שהמגוון הלשוני בו הנו (ותמיד יהיה) עצום, כמו גם השוני במנהגים ובפולחן. מה איפה, אם בכלל, מאחד את העולם הזה מבחינה תרבותית, דתית, שלטונית רעיונית? זוהי השאלה עליה ננסה לענות במהלך שיעור המבוא.

הערות: לתלמידי החוג ללימודי מזרח אסיה ההשתתפות בתרגיל המבוא חובה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 28/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 31/03/2006 בשעה 9:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 12/07/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 13/08/2006 בשעה 9:00
0687.2010  מבוא לפילוסופיה סינית
ד"ר גליה פת-שמירשיעור

בשיעור יינתן מבוא שיטתי לתפישות המרכזיות בסין: דאואיזם, קונפוציוניזם ובודהיזם. נבחן באיזו מידה ניתן לראות בכל אחת מהתפישות "דת" ובאיזו מידה פילוסופיה. במרכז הקורס השנה תועמד שאלת טבע האדם ומימושו בכל אחת מהתפישות המוצגות. בהקשר זה יועלו שאלות אודות הנתון איתו אנו נולדים, המימוש העצמי, הבסיס הפילוסופי למוסר, השאיפה הדתית, מעמד האדם בחברה והאפשרות לזכות בחירות. כל שאלה תטופל מהפרספקטיבות השונות של שלוש התפישות בסין. נבחן גם את ההשפעה ההדדית בין התפישות ואת תוצרי ההשפעה הזו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 09/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/03/2006 בשעה 18:00
0687.2012  המזרח בעיניים מערביות
ד"ר חן למפרטשיעור
למושג "מזרח" יש היסטוריה ארוכה המשתרעת לאחור עד לעולם העתיק. מושג זה, אשר עבר תהליכים שונים של גיבוש והשתנות, היווה, ועודו מהווה, נדבך משמעותי בהגדרה העצמית של האדם האירופי ("המערבי").
דרך סיפוריהם של פילוסופים, מדינאים, מצביאים, נוודים הרפתקנים, מיסיונרים וסוחרים ננסה להתחקות אחר האופן בו התבוננו אנשי אירופה על תרבויות "המזרח" – מן העת העתיקה ועד לימינו. הסיפורים מלמדים כי עוד לפני שהיה לאדם האירופי מושג עובדתי קלוש על תרבויות הודו וסין, כבר הספיק לגבש עולם-דימויים מגובש ומוצק לגביהן; נוכל גם להבחין כי דימויים אלו היו, ועודם, בעלי כוח-עמידה גבוה גם בתקופות מאוחרות יותר, בהן מגיע לאירופה שפע של אינפורמציה חדשה ומעניינת. נגלה כי השפעותיה של האינפורמציה החדשה על הדמיון האירופי היו תלויות במידה רבה במה שקרה באותו הזמן באירופה, ולאו דווקא בתרבויות "המזרח" עצמן. במקביל, ננסה להבחין עד כמה ניתן ללמוד מסיפורים אלו על "תרבויות המזרח" ומה הם מלמדים אותנו על מספריהם.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 26/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/07/2006 בשעה 12:30
0687.2025  רפואה בסין (ההיסטוריה של הרפואה הסינית מ-500 לפנה"ס ועד היום
ד"ר אסף גולדשמידטשיעור
הרפואה הסינית היא אחד מנושאי המחקר המרכזיים כיום ברפואה המערבית. מדענים בכל רחבי העולם מנסים להבין כיצד הרפואה הסינית מצליחה לעזור לחולים היכן שהרפואה הקונבנציונלית נכשלה.
בקורס זה לא נעסוק בהיבטים הקליניים של הצלחת הרפואה הסינית. במקום זאת נסקור את התפתחות הרפואה בסין מראשיתה ועד ימנו. נתמקד בעיקר בתקופה העתיקה וימי הביניים תוך כדי השוואת התקדמות הרפואה בסין לרפואה באותו הזמן במערב. הקורס יציג את הקשרים בין התיאוריות הרפואיות לבין אסכולות המחשבה השונות בסין. כמו כן נבדוק את תפיסת הגוף והנפש ברפואה הסינית ומעמד הרופא בחברה.
שתי מטרות עיקריות לקורס:
הראשונה, להראות שהמושג "רפואה סינית" כולל בחובו מגוון רחב של שיטות ריפוי וטיפול ואינו מוגבל למותג הנקרא "רפואה הסינית" המשווק כיום.
השניה, להראות כי הרפואה הסינית, באופן דומה לרפואה המערבית, לא קפאה על שמריה אלא השתנתה והתפתחה לאורך כלל ההיסטוריה הסינית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 25/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 30/07/2006 בשעה 12:30
0687.2062  אדריכלות וסביבה ביפן
מר אריה קוץשיעור
הקורס יעסוק בהתפתחות האדריכלות והגן היפני לאורך ההיסטוריה, בעיקר בהקשר האדריכלי האסתטי. במהלך הקורס יומחשו השפעות של אקלים וסביבה ושל התפתחות תרבותית ומגע עם תרבויות אחרות על התהוותה של תפיסת החלל ועל מכלול היצירה האדריכלית ביפן.
ההרצאות ילווו בכמות גדולה של שקופיות מדוגמאות חיות של אדריכלות מזרח אסיה בכלל ואדריכלות יפנית בפרט, מהמאה השמינית לספירה ועד לשנה זו.
נושאי הקורס:אקלים טבע ואדם; הבית היפני; אדריכלות דתית; "דרך התה"; הגן היפני; אדריכלות יפנית מודרנית; אדריכלות עכשווית ביפן.
עבודת גמר:
בסיום הקורס תוגש עבודה של תיעוד וניתוח של יצירה אחת לפי בחירת הסטודנט. תיעוד וניתוח היצירה יהיו מבחן להבנת החומר הנלמד ויישומו בתהליך של ניתוח יצירה אדריכלית ספציפית.
הערות: בסיום הקורס תוגש עבודה מסכמת.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': עבודה - להגיש עד 28.2.06 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0687.2071  הדרך ההדרגתית להארה
מר בועז עמיחישיעור
רקע: "הדרך ההדרגתית להארה", או בטיבטית לאם רים, הנה שיטה להצגת התורה הבודהיסטית כולה. שיטה זו ייחודית לבודהיזם המהיאני הטיבטי. ראשיתה בחיבורו של אטישה "מנורת הדרך" במאה העשירית לספירה. החיבור המרכזי של אסכולת הלאם רים הינו של צונג קאפה, המורה והסופר הטיבטי בן המאה הארבע עשרה.

בשיעור זה ננסה להבין את ההגיון הייחודי של דרך הצגת הבודהיזם באופן זה. נתחיל מהרקע, וממצב הדברים באסכולות הבודהיסטיות האחרות. נמשיך במסע להבנת ההגיון המבנה את רצף הצגת הנושאים. מה הקשר בין הנושאים, מדוע קיבל כל אחד את מקומו, ומה מערכת היחסים ביניהם. תוך כדי נקדיש מאמץ להבין את הנושאים עצמם, החל ממסירות למורה, וכלה בעקרון החמלה הגדולה.

מטרת הקורס הנה להגיע להבנה קרובה ככל האפשר של הדרך ההדרגתית להארה. לצורך כך נקרא קריאה קרובה בספר המקור, חיבורו של צונג קאפה "הדרך ההדרגתית להארה – החיבור הגדול", בתרגום לאנגלית, כמובן. בנוסף יוקדש פרק זמן קצר בכל שיעור להתנסות במדיטציה, על פי התקדמות הנושאים.

ציון הקורס יורכב מציון המבחן בסיום הקורס, וציוני המטלות שיוטלו במהלך הסמסטר.
חומר הקריאה לקורס יוצב כולו באתר הקורס בוירטואל-טאו.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 22/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 31/03/2006 בשעה 9:00
0687.2096  "הבודהיזם המשוגע" הזן בודהיזם הסיני והיפני
פרופ' יעקב רזשיעור
תולדות הזן בודהיזם ממקורותיו הדאואיסטים והבודהיסטים בסין של תקופת טאנג: המעבר שלו ליפן והשינויים שחלו בו עקב המעבר, התפתחות הזן היפני, הפילוסופיה והפרקטיקה הזנית, מושג הקואן ויישומו בזן, זן עם כל דבר: היישום של הזן בחיים שמעבר למנזר, הזן במערב במאה העשרים, זן והאומנות, פרדוקס השליטה ופתרונה בזן, זן – תורה רלבנטית או אקזוטיקה תמהונית?
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 29/06/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 01/08/2006 בשעה 9:00
0687.2098  התיאטרון היפני
פרופ' סרפר צביקהשיעור
הקורס יעסוק בהתפתחות הסינקרטיסטית (מיזוג יסודות שונים לאחדות אחת), ובאסטתיקה הייחודית שהתפתחה עם השנים בז'אנרים השונים של התיאטרון היפני. דגש מיוחד יינתן לתיאטרונים הקלאסיים: הנו והקיוגן (תיאטרוני האריסטוקרטיה), הקבוקי (התיאטרון העממי), והבונרקו (תיאטרון הבובות). בתחום התיאטרון המודרני יינתן דגש לתיאטרון האוונגרד וריקוד הבוטו שהתפתחו בשנות השישים והשבעים של המאה העשרים.


הערות: על החומר הנלמד יש בחינה מסכמת בסוף הקורס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 03/03/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 05/04/2006 בשעה 18:00
0687.2112  המהפכה שבין טאנג לסונג
ד"ר אסף גולדשמידטשיעור
תקופת הטאנג המאוחרת יחד עם תקופת הסונג היוו זמן של שינויים מסיביים בחברה, בכלכלה, בפוליטיקה ובתרבות. בתארו את שושלת הסונג אומר ההיסטוריון הנודע Jacques Gernet:
"אין ולו סקטור יחיד בחיים הפוליטיים, חברתיים, או כלכליים בין המאות ה –11 וה –13 שלא השתנה באופן רדיקאלי בהשוואה לתקופות מוקדמות יותר. אין זה שינוי בקנה מידה בלבד (גידול אוכלוסייה, צמיחה בייצור או הרחבת היקף סחר הפנים והחוץ) אלא שינוי באופי הדברים. הרגלים פוליטיים, החברה, אופי המעמדות והקשרים ביניהם, הצבא, הקשר בין העיר לספר ודפוסי הכלכלה כלל אלו היו שונים במהות מזמן שושלת הטאנג האריסטוקרטית אשר יש המתייחסים אליה כתקופת ימי הביניים. עולם חדש נולד בסין בתקופת הסונג, עולם אשר מאפייניו היסודיים הם אלו של סין בתקופה המודרנית."
בקורס זה אנו ננסה לענות על השאלה האם השינויים בסונג אכן מהווים מהפיכה ואם כן מה היו הגורמים שהביאו למהפכה החברתית-פוליטית-כלכלית בסין בתקופת שושלת הסונג (960-1276), מהפיכה אשר בעקבותיה הפכה הכלכלה הסינית במאה ה - 11 למתקדמת בעולם.
קורס אנו ננתח את התהליכים החברתיים, הפוליטיים, הפילוסופים, והדתיים שהתרחשו בין שושלות הטאנג והסונג.
הקורס יתבסס על דיונים שיתבססו על קריאת מאמרים וקטעי מקור מתורגמים לאנגלית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 19/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 29/03/2006 בשעה 18:00
0687.2113  פוליטיקה וחברה בסין-ממאו ועד ימינו
פרופ' אלי יופהשיעור
השיעור ידון בהתפתחויות בסין מאז עליית הקומוניסטים לשלטון ב-1949. החלק הראשון יוקדש לתקופת מאו עד 1976, והחלק השני מאז ועד ימינו. שני השיעורים הראשונים יסקרו את הרקע ההיסטורי לעליית הקומוניסטים לשלטון. הדיון יהיה כרונולוגי אבל יתעכב ויעמיק בנושאים מרכזיים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 17/03/2006 בשעה 9:00
0687.2115  תולדות קוריאה המסורתית והמודרנית
ד"ר אלון לבקוביץשיעור
בשיעור זה נסקור את התפתחותה של קוריאה משנת 2,333 לפני הספירה עד למחצית המאה ה-19 לספירה. במהלך הקורס נדון בתהליכי עלייתן וירידתן של הממלכות בקוריאה ומערכות היחסים שלהן עם מדינות וממלכות באזור, וכן את תהליך התפתחות המדינה הקוריאנית. סוגיות נוספות שיידונו במהלך הקורס יעסקו ביחסי חברה מדינה, דת, שפה ואמנות.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 13/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 10/05/2006 בשעה 18:00
0687.2117  אתגר המערב בתרבות סין ממחצית המאה ה-19 ועד ימנו
ד"ר מרק גמזהשיעור

אפקט המגע עם המערב בהיסטוריה האינטלקטואלית של סין. ציוני הדרך המרכזיים בקורס: התעוררות העניין הסיני בתרבות החומרית המערבית והמאבק בין שמרנים לחסידי הרפורמות החל במלחמת האופיום השניה, דרך מלחמת סין-יפן ועד "מאה הימים"; מרד הבוקסרים ומשמעותו התרבותית; ההתמודדות של אינטלקטואלים סינים עם ספרות והגות מערבית בתקופת "הארבעה במאי" ואחריה; אימוץ ודחיית המודל הסובייטי בעידן מאו, "ומהפיכת התרבות"; היבטים ביחס הסיני למערב בתחילת המאה ה- 21.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 17/02/2006 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 26/04/2006 בשעה 18:00
0687.2126  הסובייקט היוצר: עיונים בהגות הודו וטיבט
מר אביתר שולמןשיעור
הקורס יבחן, במבט-על על השיטות הפילוסופיות שצמחו בתת-היבשת ההודית, את המעמד המיוחד המעניקות תפיסות רעיוניות אלה לסובייקט, ככוח היוצר ואפילו הבורא את העולם. נראה כיצד כל שיטה פילוסופית ממשיגה עקרון זה באופן אחר, ונותנת לו דגש התואם את שיטתה. נשאל מה הקשר בין הסובייקט לעצמי, לאני, ולמודעות. כמו-כן ננסה לבחון באופן ראשוני את המשמעות הפסיכולוגית של הריאליזציה של התובנה הפילוסופית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 09/07/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 08/08/2006 בשעה 9:00
0687.2127  הטונג-שו ופרשנותו
ד"ר גליה פת-שמירשיעור
במהלך הקורס נקרא את החיבור המסמל את תחילת הניאו-קונפוציאניזם: ספר ההקפה (Tongshu) של ג'ואו דון-אי עם פרשנות ג'ו-שי. נתייחס לרעיונות המרכזיים העולים בחיבור: אותנטיות, שלמות, ארגון (או "עקרון") , תנועה, אחדות וריבוי, חכמה והישג אנושי. מחד, ננסה להבין את מעמד הרעיונות בטקסט של ג'ואו דון-אי מתוך התייחסות למקורותיהם השונים ב"ספר התמורות" ובהגות הקונפוציאנית הקלאסית, ומתוך בדיקה אם לחלקם מקורות דאואיסטיים ובודהיסטיים. מאידך, נבחן את השלכות הרעיונות על הגויות משושלת סונג ואילך, ועל הפרקטיקה הקונפוציאנית אז והיום.
היכרות בסיסית עם הקונפוציאניזם המוקדם נחוצה להבנת הטקסט . לתלמידים המעוניינים לעבוד עם הטקסט הסיני תינתן אפשרות להתרכז בו.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': 16.2.06 ב- 9:00. הגשה עד 21.2.06 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': ב- 26.4.06 ב- 18:00. הגשה עד 1.5.06 ב- 13:00
0687.2128  הבודהיזם בתחילת דרכו
מר אביתר שולמןשיעור
שיעור זה יבחן את ההתפתחויות בבודהיזם לאחר מותו של הבודהא. בהעדר הרועה, העדר תהה מהי דרכו האמיתית. כך התפתחו גישות שונות לברגול הבודהיסטי ועמדות רעיוניות שונות לגבי משמעות התרגול ומטרתו. הקורס ישאף למפות התפתחיות אלה ואת הדינמיקות שבין האסכולות השונות, ולזהות את אבות-הטיפוס של ההסתכלות הבודהיסטית על הדרך להארה ועל טבען של המציאות והתודעה. דגש יושם על המעמד של העקרונות הבסיסיים שעל-פיהם מגדירה את עצמה המהאיאנה-הריקות, החמלה, הבודהיסטווא, והשלמויות, בבודהיזם הקדום הלא-מהאיאני ("ההיניאנה"). הלימוד יתבסס על קריאה בכתבים בודהיסטים מקוריים (בעיקר סוטרות) בתרגום לאנגלית ולעברית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 27/06/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2006 בשעה 9:00
0687.2129  פולחן אבות-תרבות סין בצל האבות הקדמונים
מר עודד אבטשיעור
קורס זה יעסוק בפולחן האבות והשפעותיו הישירות והעקיפות על התרבות, החברה והדת של סין בעבר ובהווה. מטרתו המרכזית של פולחן האבות הנה טיפוח הקשרים בין העולמות המקבילים של רוחות המתים והאנשים החיים. פולחן זה על כל היבטיו הרעיוניים והריטואליים, מהווה מרכיב מרכזי בעולם הדתי והרוחני של הציוויליזציה הסינית, החל מאמצע האלף השני לפנה"ס ועד היום.

בקורס זה נקדיש דיון נרחב לבחינת תפקידו של פולחן האבות בעיצוב חיי הדת של סין:
מה הם מקורותיו ההיסטוריים של פולחן האבות? כיצד מתנהלים בפועל טקסי הפולחן ולשם מה הם נועדו? אילו קורבנות מקריבים ולמי מעלים אותם? מה חלקו של פולחן האבות בעיצוב הדת העממית הסינית? כיצד השתלב במסורות דתיות אחרות שהתפתחו בסין? בקורס זה נתייחס למושג 'פולחן האבות' בהקשרו הרחב ביותר. מעבר לביטוי הריטואלי המובהק שלו נתייחס גם לפולקלור עממי ולקשת רחבה של אמונות ומנהגים שמבוססים על הקונספט של הדגשת הקשר עם האבות וחיזוקו.

כמו כן נבחן גם את השלכות קיומו של פולחן האבות על סוגיות מתחומים אחרים כגון: איזה תפקיד מילא בארגון החברתי והקהילתי הסיני מתקופת הקיסרות המאוחרת ועד היום? מה מעמדו ותפקידו של פולחן האבות בחיי החברה והמדינה של תושבי סין כיום?


מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 12/02/2006 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 22/03/2006 בשעה 18:00
0687.2137  שפת העל טבעי בספרות יפנית
ד"ר שונית שחל-פורתשיעור
בספרות היפאנית קיים תמיד המימד "שמעבר": מההשבעות השמאניות הקדומות, שהן ראשית הספרות, ועד הרומנים של מורקאמי הארוקי,ממעשה גנג'י ועד הספרים והסרטים של סדרת אומיוג'י. בקורס ננסה להתחקות אחר תפיסת העולם שמאחורי היצירות.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': בחינת בית ב-3/7. החזרה עד 9/7 ב-13:00
סמסטר ב', מועד ב': בחינת בית ב-7/8
0687.2138  אדם-טבע-מלחמה באנימציה יפנית
ד"ר שונית שחל-פורתשיעור
בקורס נדון בסרטי אנימציה יפאניים בהם מהדהדת מלחמת העולם השנייה: מסרטים מוכרים יותר (כמו סרטיו של מיאזקי או "אקירה" ו"הרוח כמעטפת") ועד סרטים מוכרים פחות (סרטים מצויירים דוקומנטריים) תוך התחקות אחר מרכיבים עתיקים מאוד בתרבות יפאן: אדם-שמיים-
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': בחינת בית ב-5/7. החזרה עד 10/7 ב-13:00
סמסטר ב', מועד ב': בחינת בית ב-9/8
0687.2232  מסורות של חמלה
ד"ר חן למפרטפרו"ס
אחד הויכוחים המוכרים בחקר התרבויות הוא הויכוח בדבר השונה והמשותף לנסיון החיים של אנשים בתרבויות שונות; היחס בין האוניברסאלי למקומי: עד כמה מכתיבה התרבות בה אנו חיים את האופן שבו אנו חווים ומבינים את המציאות? האם לאנשים החיים בתרבות אחרת, יש גם מציאות אחרת? האם התרבות היא אינטרפרטציה מסוימת על חוויות אישיות אוניברסאליות, או שאולי היא הקובעת גם את החוויה עצמה?
את ההבדלים העמוקים והמהותיים בין תרבויות, קל יחסית לזהות בכל הנוגע לרעיונות, למושגים, אידיאות, השקפות-עולם, או לגבי טעם-אישי בלבוש ובאוכל. קשה יותר להבחין בהם בכל הנוגע לרגשות: אהבה, שנאה, כעס וקנאה – נדמה והם נחלתם המשותפת של כל התרבויות. אנשים בסין, באנגליה ובפרו, מתאהבים, מתאכזבים, מרגישים בושה ואוהבים את ילדיהם, באופנים שנדמים לנו דומים, או אפילו זהים.
הסמינר הנוכחי עוסק ב'חמלה', שהיא הרגש המתעורר בנו לנוכח כאבו וסבלו של הזולת, תוך נסיון לבחון את מופעיה התרבותיים וההיסטוריים השונים והדומים: החל ממושג החמלה היהודי-נוצרי, שהופיע בתרבות האירופית כמייצג של יחס אלוהי לבני-האדם; דרך המושג האתאיסטי-מודרני של הנטייה החברתית המולדת של האדם, כפי שהופיע אצל הפילוסופים הבריטיים במאה ה 18; והמשך במושג הבודהיסטי המיוחד של 'קורונה', אשר מדגים את המתח הפנימי בתפישה הבודהיסטית, הממליצה על 'איון' של הרגשות, אך בו בזמן מחייבת את הבודהיסט ברגש אוניברסאלי של חמלה.
בסמינר ננסה להתייחס גם להיבט החברתי של החמלה, ולבחון את הקשר בינה לבין אקטיביזם חברתי, מחד, ובינה לבין פוליטיקה צינית, מאידך.
הפרוס יתנהל כסדנא פתוחה. המשתתפים והמשתתפות יתבקשו לנהל 'מחקר אישי' בשאלה שמעניינת אותם בהקשרים לעיל, ולשתף את הקבוצה במימצאיהם.
0687.2244  מדע בסין
ד"ר אסף גולדשמידטפרו"ס
פרו"ס זה מהווה מבוא לתולדות המחשבה הסינית המסורתית בנוגע לטבע ובנוגע ליחסו של האדם אל הטבע ומקומו בו. בקורס נכסה נושאים הקשורים בהתפתחות מדעים כגון: הרפואה, האסטרונומיה, האלכימיה, המתימטיקה וההנדסה בסין.
אנו נדון גם בשינויים שהביאה ומביאה המאה ה – 20 לתפיסה זו וההתמודדות כיום בין מדע מסורתי למודרני בסין.
הקורס אינו מצריך ידע מוקדם של המדעים או ההיסטוריה של המדע, אולם ידע כזה יוכל לסייע ולהעשיר את הדיון. בחלקו הראשון של הפרו"ס נבחן כיצד המדעים בסין נקשרים לאספקטים שונים של התרבות ובייחוד לחברה, לפילוסופיה ולמחשבה הדתית.
אנו נתמקד לא רק במדע וברפואה לפני השפעת המערב אלא גם באינטראקציות שבין המסורת למודרניות כיום. בחלקו השני של הקורס נדון בהתפתחות המדע, הרפואה והטכנולוגיה במאה ה – 20 .
השתתפות בפרו"ס תחייב את התלמידים לקריאה שוטפת, הגשת רפרט והגשת עבודה
דרישות קדם: סיום שלושת שיעורי המבוא והתרגיליםהערות: שבועיים מתום הקורס תוגש עבודה פרו-סמנריונית
0687.2261  הרומן הסיני המסורתי
ד"ר מאיר שחרפרו"ס
בסמינר זה נקרא מבחר קטעים מתוך הרומנים הגדולים של תקופות מינג וצ'ינג ובהם "המסע למערב", "על גדת המים", "שלוש הממלכות", "הלוטוס המוזהב" ו – "חלום ההיכלות האדומים".
נבחן את היצירות בהן נעסוק הן מנקודת מבט ספרותית כיצירות מופת של הספרות הסינית (והספרות העולמית) והן כמקור לחקר החברה, התרבות והדת של סין הקיסרית.

הסמינר יתבסס על תרגומים אנגליים של הרומנים האמורים ואולם תלמידים הלומדים סינית יידרשו לקרוא בו גם מבחר של קטעים בשפת המקור הסינית.

0687.2264  יפן והמזרח התיכון: סוגיות ישנות, תגובות חדשות
ד"ר רחל שאולפרו"ס

משברי האנרגיה העולמיים משנת 1973 ו-1979 מצויים ללא ספק בשורה הראשונה של האירועים הבינלאומיים שהשאירו חותם כבד (המוגדרים אף כטראומה) עבור יפן בעידן שלאחר מלחמת העולם השנייה. עם זאת, מעטים הם המחקרים והפרסומים העוסקים בקשר הפוליטי שבין יפן לבין מזרח התיכון. בשנים האחרונות, רלוונטיות הקשר שבין יפן לבין מדינות מזרח התיכון הלכה וגברה על רקע השינויים המערכתיים והאזוריים (במזרח התיכון) כאחד.
1. בתום המלחמה הקרה, יפן הפכה למקור פוטנציאלי חשוב וכמעט בלעדי למתן סיוע חוץ
בילטרלי למדינות האזור.
2. עם השתתפות יפן בתהליך השלום האזורי - למרות הקיפאון, הקשיים והאתגרים המורכבים
הניצבים כיום בפני תהליך השלום - בעת חידושו, תהווה יפן מדינת מפתח להרחבת שיתוף
הפעולה הכלכלי והטכנולוגי בין מדינות האזור.
3. משתי הנקודות לעיל, הרי שיפן הופכת כיום לראשונה, אם תרצה בכך, לכוח פוליטי מייצב
חשוב במזרח התיכון.
האומנם תרחיש זה עשוי להתגשם? ומהן ההשלכות מכך לגבי מדיניות החוץ היפנית כלפי האזור? או שמא יפן תבחר לנקוט במימוש מדיניות "הפרופיל הנמוך" אשר אפיינה את יחסיה כלפי האזור שנים רבות?
קורס זה מבקש להדגיש את החשיבות המחקרית בנושא יחסי יפן והמזרח התיכון תוך העמקת ההבנה של האינטרסים והגישות הפוליטיות והכלכליות של יפן כלפי האזור. נסקור את ההתפתחות ההיסטורית והעכשווית של יחסים אלה תוך בחינת הפערים התרבותיים שבין יפן לעמי מזרח התיכון והאיסלאם. כמו כן, נבחן קשרים דיפלומטים אלה על רקע צורכי האנרגיה העצומים של יפן בנפט מזרח תיכוני בכלל ומהמפרץ הפרסי בפרט. נבחן סיכויי הידוק יחסי יפן – מדינות האזור על רקע האירועים ההיסטוריים והשוטפים במזרח התיכון, בינהם: הסכסוך הערבי-ישראלי, הסכסוך הבין ערבי (מלחמת המפרץ 1991) והערבי-מוסלמי (כדוגמת מלחמת איראן-עיראק 1980-1988) ותהליך השלום האזורי. יחסי יפן – ארה"ב והשפעתם על מדיניות יפן במזרח התיכון עשויים לספק אף הם הסבר חשוב נוסף בדבר מדיניות החוץ היפנית כלפי האזור ועל כן נעמיק גם במישור זה.
דרישות קדם: דרישות קדם: סיום שלושת שיעורי המבוא והתרגילים הערות: שבועיים מתום הקורס תוגש עבודה פרו-סמנריוניתהערות: דרישות הקורס: נוכחות במפגשים והגשת עבודה פרו-סמינריונית אשר תעסוק באחת מבין שאלות המחקר הרבות העוסקו
0687.2268  היבטים מתודולוגיים בחקר סין המודרנית
ד"ר מרק מגזהפרו"ס
הנחלת הכלים הנחוצים למחקר אקדמי עצמאי במדעי הרוח בכלל, ולחקר ההסטוריה והספרות של סין המודרנית בפרט. דגשים על: בחירת נושא המחקר והגדרתו; חיפוש מקיף, איסוף ועיבוד החומר; הצגת המסקנות; שימוש נכון בציטוט, ועריכת ביבליוגרפיה. הקורס כולל תרגילים ביבליוגרפיים, ועבודה בספרייה.
0687.2269  פילוסופיה של דרך
ד"ר גליה פת-שמירפרו"ס
במרכז הקורס יילמדו שני החיבורים המרכזיים בדאואיזם: הלאו-דזה וה"ג'ואנג-דזה. נברר עד כמה קשורות זו בזו נקודת המבט המטפיזית ביחס לדרך על-פי לאו-דזה, ונקודת המבט הספקנית (פרספקטיביסטית) לפי ה"ג'ואנג דזה. נברר את רוחב המובנים של "דרך," "אפס מעשה," ו"כך מעצמו" מתוך ניתוח הטקסטים והשוואתם, ודרך שחזור של הויכוח בין הדאואיזם לקונפוציאניזם.
0687.2270  גברים וגבריות בתרבות הפופולארית בהודו בת ימינו
גב' רוני פרצ'קפרו"ס
מדינות הלאום מרבות לסמן את דמותן באמצעות נשים ואת גבולותיהן באמצעות המשטור הקפדני וההדוק, סימבולי וקונקרטי כאחד, על גופה של האשה, מיניותה והתנהלותה במרחב בכלל. תרבותה הלאומית הצעירה של הודו מציבה, באמצעות ערוצי הייצוג השונים, נשים במרכז נרטיבים מכוננים המוקדשים לנושאי בניין האומה. אבל מבט בוחן בעבודות אלה ואחרות יגלה מוקד אחר: מרכז נעדר, שהיעדרותו צוברת נפח ונדונה ביתר אינטנסיביות בזירה האינטנסיבית של התרבות הפופולארית בהודו - הקולנוע של בומביי: הגבר וגופו. הקורס יעסוק בדמותו של מי שאמור להיות ממוקם במרכזה של המערכת התרבותית/פטרנליסטית: בגבר וגופו: גוף נעדר או פגום, נדחק, מאבד את הפיסיות שלו ורק אז, רואה ואינו נראה, נעשה לגיבור. הקורס יציע קריאה של צורות הייצוג המגוונות של הגוף הגברי בקולנוע הפופולארי כמיטאפורה אפשרית למשבר התרבות שבו מצויה הודו בת ימינו. המשגתו של משבר זה תישען בחלקה על היבטים מבוססים בביקורת התרבות המערבית – בהם "חוק האב" הלקניאני, אך עיקר הקריאה המוצעת תבקש להמשיג את ייצוגי הגבריות הפגומה/נעדרת במונחים סימבוליים של תרבות ההינדואיזם ותציע קריאה של ייצוגי הגבריות במונחים של (אובדן) מרכז, חוק ודהרמה.
0687.2271  החיפוש אחר האמצע
מר אביתר שולמןפרו"ס
1. סמסטר א' - פרוסמינריון - החיפוש אחר האמצע
הקורס יתמקד בעקרון של "דרך האמצע" ובביטויים השונים שקיבל במסורת הבודהיסטית. ליבו של הקרוס בחשיבתו של נגרג'ונה ובפרשנויות השונות לה זכתה במסורת ובמחקר. המושג המרכזי של נגרג'ונה הוא ה"ריקות". נראה כיצד עקרון זה מבוטא בספרות החכמה המושלמת, באסכולת המדהיאמיקה ("דרך האמצע") שנגרג'ונה ייסד, באסכולת - "התרגול היוגי" (יוגהצ'ארה, בעיקר אצל וסובנדהו), ובזרמים איזוטריים של הבודהיזם בהודו ובטיבט. דגש מיוחד יהיה בקורס על גישתו של הבודהיזם הטיבטי למושגי "האמצע" וה"ריקות". הלימוד יתבסס על קריאה בכתביהם של ההוגים המרכזיים של הבודהיזם המהאיאני. על-פי-רוב בתרגום לעברית.
0687.2272  זכרון מלחמת העולם השנייה ביפן בספרות, בקולנוע, ובסמלים חזותיים
גב' רוני שריגפרו"ס
זכרון מלחמת העולם השנייה ביפן בספרות, בקולנוע, ובסמלים חזותיים:
הקורס דן בחברה היפנית החל ממלחמת העולם השנייה ועד ימינו דרך בדיקת השיח החברתי והפוליטי ביפן: אלמנטים של השכחה, נרטיב הקורבן, ועוד – על ידי בחינה של ספרות מבוגרים וילדים, מנגה, סרטים עלילתיים ודוקומנטריים, סרטי אנימציה, ספרי לימוד, חוברות תיירות של הירושימה, ואנדרטאות בפארק השלום.
0687.2273  צמיחת הלאומיות ההודית בשלהי העידן הקולוניאליסטי
מר יצחק לובלסקיפרו"ס
ראשית התארגנות התנועה הלאומית ההודית מתוארכת פורמאלית לשנת 1885, עם כינוסו הראשון של הקונגרס ההודי הלאומי. מטרת התנועה הושגה בשנת 1947, עם שחרורה של הודו מהאימפריה הבריטית. סיפורה של התנועה הלאומית ההודית מעניק לחוקריו כלים לבדיקת בעיות מרכזיות בתחומים שונים, ביניהם קולוניאליזם, תרבות וההיסטוריה של הרעיונות. כלים אלה מאפשרים לבחון את הודו בתקופה הקולוניאליסטית כמעין "סדנה" היסטורית, הן פוליטית והן רעיונית. מטרת הסמינר: היכרות עם הסיפור ההיסטורי-פוליטי הכפול של אנגליה ושל הודו מצד אחד, ומצד שני – היכרות עם הקונפליקט התרבותי שהתקיים בין מזרח למערב בתקופה זו.
0687.2274  יחסי הגומלין בין ספרות ופוליטיקה בסין המודרנית
ד"ר מרק גמזהפרו"ס
הקורס יציג שתי גישות מנוגדות לתפקיד הסופר ויעודו בסין. מחד, ראשית התפיסה של ספרות ככלי במאבק הפוליטי בתחילת המאה ה-20; ההתגייסות של סופרים צעירים למאמצי הרפורמה בתקופת ה"ארבעה במאי"; ספרות "מהפכנית" ו"פרולטרית" מאז מחצית שנות ה-20, וספרות פטריוטית במהלך מלחמת סין-יפן; הספרות ככלי שרת של המפלגה הקומוניסטית, מתחילת שנות ה-40 ודרך כל "עידן מאו"; הרדיפות נגד סופרים במהפיכת התרבות, ותופעת "ספרות הפצועים" בשנות ה-80. מאידך: הספרות כמוצר בידורי; כבריחה מדרישות הפוליטיקה או כאידיואלוגיה אלטרנטיבית; ספרות מקומית כחלופה לספרות "לאומית".
0687.2275  דאו ודהרמה
ד"ר גליה פת-שמירפרו"ס
אחת הטענות הפרשניות המקובלות ביחס לקליטת הבודהיזם בסין היא כי הדאואיזם, בקרבתו הרעיונית לבודהיזם סלל את הדרך ואפשר את קליטת הדת שמקורה בהודו. יתרה מזאת, המפגש הדאואיסטי-בודהיסטי אשר הוביל לפריחת הצ'אן בודהיזם כגרסה סינית מקורית לבודהיזם, נתפס לעתים כבליעת הפילוסופיה הדאואיסטית בחיק הבודהיזם. בקורס נבחן את היחס בין רעיונות הנחשבים דומים: דהרמה מול דאו, נירוואנה מול אפס-מעשה, "ככות" מול "כך מעצמו." כמו-כן נבדוק את היסודות המייחדים כל אחת מהגישות. ננסה להבין באיזו מידה אכן סלל הדאואיזם דרך לבודהיזם, ובאיזו מידה נדרש הבודהיזם להתאמה לרעיונות דאואיסטיים; נברר מה הביא לקץ הדאואיזם הפילוסופי, אם בכלל מתקבלת הנחה זו.
הקורס מתנהל במתכונת פרו"ס ודורש השתתפות פעילה ועבודה על טקסט בודהיסטי, דאואיסטי, או פרשני שייקבע במהלך השבועות הראשונים בקורס.
דרישת קדם: קורס בבודהיזם או בפילוסופיה סינית (היכרות עם הפילוסופיות שאינה מקורס אקדמי דורשת שיחה מוקדמת עם המרצה).
0687.3311  מגשר מרקו פולו ועד הירושימה יפן במלחמת העולם
ד"ר מירון מדזיניסמינר
הסמינר יעסוק בתקופה 1937-1945, מתקרית מרקו פולו שבישר על פלישת יפן לסין ועד לכניעת יפן לאחר הטלת שתי הפצצות האטומיות על הירושימה ונגאסקי. תיבחנה הסיבות לכניסת יפן למלחמה נגד סין, השפעת ההתפתחויות במזרח אסיה ובארופה על שיקולי מנהיגות יפן, חלקו ותפקידו של הקיסר בהחלטות לצאת למלחמה, ההידרדרות לקראת מלחמת האוקיינוס השקט, הויכוח ביפן על המטרות והיעדים, תהליך קבלת ההחלטות הגורליות לתקוף את פרל הרבור וההחלטה להיכנע. כמו כן ייבדקו המהלכים הצבאיים והדיפלומטיה היפנית לצאת מהמלחמה.
חובות התלמידים:
1. נוכחות בכל המפגשים.
2. השתתפות בדיונים.
3. כתיבת עבודה סמינריונית בהיקף של 30 עמודים לפחות בנושא שיאושר על ידי המורה.
4. קריאת חובה: בן עמי שילוני, תולדות יפן המודרנית. הוצאת שוקן, התשנ"ז
0687.3336  רפוראה כאי להיסטוריה בסין
ד"ר אסף גולדשמידטסמינר
מטרת הסמינר לבחון כיצד ההיסטוריה של הרפואה יכולה לשמש בידינו כלי להבנה טובה יותר של החברה והתרבות הסינית.
בסמינר זה נתמקד בנקודות שונות לאורך ההיסטוריה בהן חלו תהפוכות היסטוריות או שינויים ברפואה. ננסה לראות האם, ואם כן כיצד, שינויים ברפואה יכולים להצביע על שינויים במדינה, בחברה ובתרבות בסין.
בחלקו הראשון של הסמינר נדון בשלב הפורמטיבי של הרפואה בסין וכיצד גובשו הדוקטרינות הבסיסיות שלה קרי: תפיסת הגוף, הפיזיולוגיה וטיפול כמו אקופונטורה.
בחלקו השני של הסמינר נתמקד בתקופות שונות בהיסטוריה של הרפואה בסין ובבעיות שונות כמו מעמד הרופא, בריאות הציבור ומגיפות, נשים ורפואה ועוד.
ההשתתפות בסמינר תחייב את התלמידים בקריאה שוטפת, הגשת רפרטים וכתיבת עבודה מסכמת.

0687.3355  הקולנוע היפני
פרופ' סרפר צביקהסמינר
הסמינר יעסוק בתבניות הנרטיביות היסודיות ובאסתטיקה הייחודית של הקולנוע היפני כדי לבחון את ההקשרים המסורתיים/תרבותיים של קולנוע זה. יבחנו סרטים שונים מכל תקופותיו של הקולנוע היפני, החל מסרטים של במאים קלאסיים, כגון קורוסאווה, אוזו ומיזוגוצ'י, ועד לסרטיהם של במאים מודרניים, כגון מוריטה, איטאמי וקיטאנו.

0687.3368  דת ומיתולוגיה בסין
ד"ר מאיר שחרסמינר
הדת הסינית
28/2 שמנינם וכתיבה אוטומטית
7/3 דאואיזם, אלמוות, ומסעות קוסמיים
14/3 דאואיזם, והתעמלות
21/3 דאואיזם, פולחן, ודת עממית
28/3 דת ואומנויות לחימה
4/4 טקסי קבורה ותפישת העולם הבא
11/4 עליות לרגל ומקומות קדושים
18/4 דרמה ופולחן
2/5 עולם האלים
9/5 המסע למערב
16/5 נה-ג'ה והכתרת האלים
23/5 נה-ג'ה והכתרת האלים
30/5 כיתתיות ומרד














הדת הסינית
28/2 שמנינם וכתיבה אוטומטית
7/3 דאואיזם, אלמוות, ומסעות קוסמיים
14/3 דאואיזם, והתעמלות
21/3 דאואיזם, פולחן, ודת עממית
28/3 דת ואומנויות לחימה
4/4 טקסי קבורה ותפישת העולם הבא
11/4 עליות לרגל ומקומות קדושים
18/4 דרמה ופולחן
2/5 עולם האלים
9/5 המסע למערב
16/5 נה-ג'ה והכתרת האלים
23/5 נה-ג'ה והכתרת האלים
30/5 כיתתיות ומרד














נושאי הקרוס הם:
הדת הסינית. שמנינם וכתיבה אוטומטית. דאואיזם, אלימות, ומסעות קוסמים. דאואיזם והתעמלות. דאואיזם, פולחן, ודת עממית. דת ואומנויות לחימה. טקסי קבורה ותפישת העולם הבא.עליות לרגל ומקומות קדושים.דרמה ופולחן. עולם האלים.המסע למערב.נה-ג'ה והכתרת האלים. כיתתיות ומרד.













דרישות קדם: קריאה והכנה לשיעורים. נוכחות והשתתפות פעילה בכל השיעורים. שתי הרצאות רפרט קצרות בנות 10-15 דקות כל א
0687.3369  יחסי החוץ הבטחון והכלכלה בחצי האי הקוריאני
ד"ר אלון לבקוביץסמינר
מטרת הסמינר לבחון כיצד ההיסטוריה של הרפואה יכולה לשמש בידינו כלי להבנה טובה יותר של החברה והתרבות הסינית.
בסמינר זה נתמקד בנקודות שונות לאורך ההיסטוריה בהן חלו תהפוכות היסטוריות או שינויים ברפואה. ננסה לראות האם, ואם כן כיצד, שינויים ברפואה יכולים להצביע על שינויים במדינה, בחברה ובתרבות בסין.
בחלקו הראשון של הסמינר נדון בשלב הפורמטיבי של הרפואה בסין וכיצד גובשו הדוקטרינות הבסיסיות שלה קרי: תפיסת הגוף, הפיזיולוגיה וטיפול כמו אקופונטורה.
בחלקו השני של הסמינר נתמקד בתקופות שונות בהיסטוריה של הרפואה בסין ובבעיות שונות כמו מעמד הרופא, בריאות הציבור ומגיפות, נשים ורפואה ועוד.
ההשתתפות בסמינר תחייב את התלמידים בקריאה שוטפת, הגשת רפרטים וכתיבת עבודה מסכמת.
0687.3371  קווים מקבילים: בודהיזם ופסיכואנליזה
ד"ר אסתר פלדסמינר
פסיכואנליזה – ופסיכותרפיה מודרנית בכלל – עוסקת בשחרור מסבל. גם התורה הבודהיסטית עוסקת משחר ימיה באותו הדבר. הם מדובר באותו "שחרור"?
הקורס עוסק בהשוואה של הנחות היסוד של התפיסה הפסיכואנליטית המודרנית והתפיסה הבודהיסטית המוקדמת: מבנה התודעה, מקור הסבל וכן מחשבות אודות ההתפתחות המנטלית ומה שמעכב אותה. אלמנטים מתוך התפיסה הבודהיסטית יוצגו בהשוואה לאלמנטים מתוך החשיבה של שלושה הוגים מרכזיים בפסיכואנליזה: פרויד, קליין וביון.
חובות הקורס: עבודה סמינריונית העוסקת בהשוואה מסוג זה. ניתן לערוך השוואה בין אופן הטיפול של שתי התורות בנושא מסויים (כגון: מודעות , אהבה, סבל ועוד), או ליחלופין, לערוך השוואה בין החשיבה של זרם מסויים בפסיכואנליזה עם זרם בודהיסטי.
0687.3374  יחסי סין רוסיה וצפ' מז' סין מעליית הצ'ינג עד נפילת מנצ'ו
ד"ר מרק גמזהסמינר
תולדות היחסים בין שתי השכנות הגדולות באסיה, והשלכותיהם על מנצ'וריה – חבל הארץ המורכב משלושת המחוזות חילונגג'יאנג, ג'ילין וליאונינג. ייסקרו עלייתו ונפילתו של העם המנצ'ו, שקיסריו שלטו בסין תחת השושלת האחרונה; ההגירה ההמונית למנצ'וריה של כפריים מצפון סין ממחצית המאה ה-19 ואילך; שינוי פני החבל עם הקמת מסילות הרכבת הרוסית והיפנית; התיישבות והגירה רוסית למנצ'וריה, וסיפורה של העיר חרבין; כיבוש צפון-מזרח סין ע"י יפן והקמת משטר הבובות מנצ'וקואו ב-1932; ההתנגדות לכיבוש, ושיתוף הפעולה עימו, עד תבוסת יפן במלחמת העולם השנייה.
0687.3378  סוגיות בהינדואיזם פוליטי
גב' רוני פרצ'קסמינר
קורס זה יציע שילוב של מתודות והיבטים במדע המדינה ובחקר הדתות לצורך דיון בסוגיות מרכזיות במפה הציבורית והפוליטית העכשווית בהודו וחשיפת ההיבטים הדתיים הפועלים בהן ומכוונים אותן במישורים סימבוליים וקונקרטיים כאחד. דגש מיוחד יוסב על הממד האימננטי בהינדואיזם, המפעיל היבטים דתיים בתוך אידיאולוגיות ומבנים פוליטיים במדינה החילונית לכאורה ועשוי להוות מפתח להבנת הדיפוזיה בין הדתי והפוליטי בהודו.
בין הנושאים שידונו: מעמדה של בהארטווארשה והגיאוגרפיה המקודשת של הודו ; הניאו-הינדואיזם; ההינדוטווה ותוצריה - סוגיות הזהות הלאומית והקומונליזם; המבנה הריבודי ושיטת הקאסטות; האופציה הגנדהיאנית; אמבדקר והפוליטיקה של הדליטים; מעמדן ותפקידן הסימבולי של נשים במערך זה.
0687.3700  הריקות והצורה-עיונים בסוטרת הלב
פרופ' יעקב רזסמינר
מטרת הסמינר לבחון כיצד ההיסטוריה של הרפואה יכולה לשמש בידינו כלי להבנה טובה יותר של החברה והתרבות הסינית.
בסמינר זה נתמקד בנקודות שונות לאורך ההיסטוריה בהן חלו תהפוכות היסטוריות או שינויים ברפואה. ננסה לראות האם, ואם כן כיצד, שינויים ברפואה יכולים להצביע על שינויים במדינה, בחברה ובתרבות בסין.
בחלקו הראשון של הסמינר נדון בשלב הפורמטיבי של הרפואה בסין וכיצד גובשו הדוקטרינות הבסיסיות שלה קרי: תפיסת הגוף, הפיזיולוגיה וטיפול כמו אקופונטורה.
בחלקו השני של הסמינר נתמקד בתקופות שונות בהיסטוריה של הרפואה בסין ובבעיות שונות כמו מעמד הרופא, בריאות הציבור ומגיפות, נשים ורפואה ועוד.
ההשתתפות בסמינר תחייב את התלמידים בקריאה שוטפת, הגשת רפרטים וכתיבת עבודה מסכמת.
0687.9009  קריאת טקסטים מתקדמים בהיסטוריוגרפיה יפנית
ד"ר אקמי מיזואיצ'ישיעור
.
------------------
Advanced Text Reading on Japanese Historiography
The aim of this course is to cultivate student's text reading skills on Japanese historiography using recent documentation in Japanese.
At least two years of Japanese language studies experience are necessary for this course. Evaluation will be based on attendance and report.
The class will be held in English.
--------------------------
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0687.9015  סינית מדוברת בראי התיאטרון
ד"ר זנגווי ויישיעור
Chinese and enrich their understanding of its cultural elements and subtleties. It is carried out in various forms in a friendly and flexible manner:

In the first semester, students are given material which is grouped according to themes/topics, in order to increase their confidence in dealing with different situations in reality. They are asked to engage in dialogues in class and read accurately the key sentences and words. In addition, they also learn a short piece of passage on the current affaires in China and Israel as well, and exchange opinions on the basis of their reading. In so doing, they are expected to familiarise themselves with the expressions and phrases needed in such conversations.

In the second semester, a dramatic piece of modern Chinese literature is employed, for the sake of perfecting their awareness of articulation and intonation and combining their practical usage of the language and appreciation of the literature and culture.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 13/08/2006 בשעה 9:00