מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0691.4992  תכנון עיר וסביבה בדגש של שונות–זכרון ושייכות לעיר
ד"ר טובי פנסטרשו"ס


בשנה שעברה התמקדנו בנושא של שימור כאלמנט של זכרון ושייכות לעיר. בתוך נושא זה התמקדנו בכמה נושאי משנה:'עיר של זכרון' , 'עיר של שייכות' – חיי היומיום בערים במאה ה-21, תכנון מרחבי כמבנה או הורס זכרון ושייכות – גישות שונות לתכנון עירוני במאות ה- 19,20,21, שימור ונוף תרבותי מול פיתוח עירוני – גישות, ויכוחים, ביטויים מרחביים
הפוליטיקות של השימור בערים שונות בארץ – ניתוח מקרים, שימור בתל אביב – יפו – האמנם עיר של שייכות וזכרון ? ושל מי ?

נושאים אלו שייכים לגוף ידע שניתן להגדירו = ידע מקצועי בתכנון. בשנה שעברה בחנו איך תכניות מלמעלה מכילות או שאינן מכילות נושאים של שייכות וזכרון

השנה נתמקד בנושא של שייכות וזכרון מנקודת מבט של ידע מקומי כלומר, מנקודת מבט של חיי היומיות העכשוויים ואלו של העבר ברבדיו השונים (ילדות, נערות, צעירות, לפני X שנים וכו'). השאלות המרכזיות שנשאל בקורס השנה הן:
‎ מהי תחושת שייכות למקום (בית, שכונה, עיר) ובאיזו מידה תחושה זו נבנית על זכרון העבר לרבדיו השונים. האם שייכות היא אישית? קולקטיבית?
‎ כיצד אנו מאתרים, מקשיבים ומגדירים ידע מקומי של שייכות וזכרון – שיטות חקירה: ראיונות, מפות מנטליות, ספרים, חומר ארכיוני.
‎ כיצד אנו מכילים סוגי ידע שונים בתכנון:
o עיר של זכרון , עיר של שייכות – חיי היומיום בערים במאה ה- 21
o תכנון מרחבי כמבנה או הורס זכרון ושייכות – גישות שונות לתכנון עירוני
o הכלת ידע מקומי בהקשר של שייכות וזכרון בתכנון מרחבי
§ ידע מתנגש?
§ ידע אישי או קולקטיבי?
§ ידע 'אמיתי או 'מדומיין'?
‎ בחינת תכניות ומידת הכלתן ידע מקומי
‎ המלצות לתכנון אשר מכיל ידע מקומי


ציון:
30% - השתתפות בכיתה ובסיורים
30% - הגשת רפרט
40%- עבודת סיכום

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.