מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0691.3888  גיאוגרפיה קוגניטיבית
פרופ' יובל פורטוגלישו"ס
מטרת הקורס

לאפשר לתלמידים להתנסות במחקר בגיאוגרפיה קוגניטיבית. הכנת העבודה הסמינריונית אמורה לחשוף את התלמיד לגישות תיאורטיות, שיטות חקירה, תחומי מחקר וחוקרים בגיאוגרפיה הקוגניטיבית.

מבנה ותוכן הקורס

הסמסטר הראשון יוקדש לשלושה נושאים. ראשית, למקומה של הגיאוגרפיה הקוגניטיבית בדיסיפלינה הגיאוגרפית. שנית, להכרת יסודות הגיאוגרפיה הקוגניטיבית, לנושאים הנחקרים במסגרתה ולשיטות החקירה. שלישית, לאפשר לכל תלמיד להכין תוכנית מחקר באחד מהנושאים שיוצעו בתחילת בקורס. במסגרת הקורס יידונו העקרונות, הכללים והשלבים בהכנת עבודה סמינריונית.


נושאי הלימוד :
1. מבוא - מושגים ועקרונות: קוגניציה, תפיסה, דימוי, סכמה, מפה קוגניטיבית.
2. מערכות התייחסות (אגוצנטרית, אובייקטיבית ומופשטת)
3. ייצוג יחסים מרחביים (טופולוגי, פרוייקטיבי ואוקלידי)
3. מודלים תיאורטיים לשלבי התפתחות הקוגניציה והתפיסה המרחבית של האדם.
4. ארגון, שמירה ושליפה של אינפורמציה גיאוגרפית בזיכרון. הכרת מודלים תיאורטיים
ומחקרים אמפיריים בתחום הנלמד.
5. מודלים ללימוד אינפורמציה גיאוגרפית.
6. הביטוי של יכולת קוגניטיבית בהכרת הסביבה (התמצאות, מניפולציות וכיו"ב).
7. מודלים התפתחותיים של תפיסה וקוגניציה מרחבית ככלים לחקירת הדרך בה ילדים ומבוגרים
לומדים סביבה חדשה.
8. כלים ושיטות לאיתור שלבים ביכולת הקוגניטיבית.
9. יישומים אופרטיביים של הגיאוגרפיה הקוגניטיבית.




מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.