מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0691.2441  נוף עירוני בארץ
אדריכלית טליה מרגליתשו"ת

ערי הארץ נבנו והתפתחו במהלך המאה העשרים, מיעוטן כתוספת לערים היסטוריות, עיקרן כערים חדשות. אלו גם אלו תוכננו במנותק מנוף בנוי קיים, וכך - הן חסרות את "נפח" הזמן הגדול, עומק הרבדים ההיסטוריים והמורכבות הטיפוסיים לערים המוכרות לנו מחו"ל. אולי בשל כך, למרות שאופן הקמת הערים כאן הושפע עמוקות מתפישות התכנון המובילות בעולם, נוצר בהן נוף ייחודי וקל לזיהוי כ"נוף עירוני ישראלי", על רחובותיו, בתיו ושכונותיו.
לא רק ה"מחסור" בהיסטוריה אחראי לאופי הייחודי של נוף ערי הארץ. ניתן לציין גם את אופי החברה והממשל, הפוליטיקה ומהלך האירועים המקומי, אופן חיי החברה והמשפחה, היחס לסובב ועוד. ערים, כנוף מלאכותי, מייצגות גם את החברה בה הן קיימות, באופן החיוני להבנתן.
הקורס נועד להציג ולבחון את הנוף העירוני בארץ, ולנסות להגדירו- כשלעצמו, בהשוואה למקומות שונים בעולם, ובהקשר מחשבתי והיסטורי. לצורך כך נתחיל בניתוח מורפולוגי של נוף עירוני, נמשיך בשיוך היסטורי, תיאורטי וחברתי ונעבור לבחינה של ערים ואזורים עירוניים כנוף תלת ממדי מורכב, הכולל, ומייצג את מכלול האספקטים הללו.
בשיעורים נדון במפות עירוניות, תכניות ערים, בנינים ואזורים מתוך מגוון ישראלי מייצג: החל ממרכזי הערים הגדולות ועד לשכונות בשוליהן, ערים בינוניות וקטנות וערי פיתוח. נתחיל בזיהוי תצורות בניה טיפוסיות והדרך בה מוקמו במרחב העירוני, נמשיך בקישורן לתיאוריות תכנון רלבנטיות ולתולדות האדריכלות ומכאן להבנת התופעה המקומית: כיצד צומחות ערי הארץ לרוחב ולגובה? כיצד מתפתחת השפה האדריכלית שאנו רואים ברחובות? איך נוצרו הבדלים בין אזורי נוף שונים בערים ובין הערים השונות? מהו הקשר (אם יש כזה) בין הנוף העירוני לנוף הטבעי? להיסטוריה המקומית? לחברה, לתרבות, כלכלה? ולבסוף - אם הנוף הבנוי בארץ אומנם מייצג אותנו, מדוע איננו אוהבים אותו כל כך?