מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0668.2161  יחסים צרפת- גרמניה 1871-1914
גב' סיון כהןק"מ
0668216101

במהלך ההיסטוריה המשותפת שלהן, לא חדלו צרפת וגרמניה מלהגדיר את עצמן האחת ביחס לשניה - דרך חיקויים וחילופים תרבותיים או על דרך הדחייה והנתרחקות.
לעומת חציה הראשון של המאה ה -19 שהתאפיין בדומיננטיות של התרבות הצרפתית בגרמניה, במחצית השניה של המאה הושפעו האינטלקטואלים הצרפתים במידה רבה מהדוגמה הגרמנית, במיוחד בתחומי הפילוסופיה, המוסיקה והספרות.
בעקבות מלחמת 1870 בין צרפת לגרמניה שהסתיימה בתבוסתה הגדולה של צרפת, הכרזת האימפריה הגרמנית בארמון ורסאי ואובדן הפרובינציות אלסז-לורן, הדימוי של גרמניה ובעיקר של פרוסיה, שהושפעה עד כה בעיקר מהתיאורים הרומנטיים של מדם דה סטאל בתחילת המאה ה -19 - השתנה בצרפת. גרמניה הפכה בו זמנית לדגם ההתקדמות המדעית והטכנית שראוי לאמצו על מנת לשקם את צרפת ולאפשר לה לנקום. בתקופה זו התפתחה בצרפת ספרות עצומה הבונה את הסטריאוטיפ החדש של הגרמני הברברי, רוצח, שודד, שתיין וזללן. במקביל הופך הצרפתי בעיני הגרמנים ליורש המנון של הגזע הלטיני.
הקורס יתבסס על קריאת טקסטים שונים (פרקים ספרותיים, שירה, טקסטים עיוניים...) ויתמקד בין השאר בשינוי בדימויים ההדדיים בין שתי הארצות ובדיון ביניהן על תפיסת הלאום.