מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0621.4610  לונדון 1800-2005: חיים, תרבות ופוליטיקה
פרופ' בלהה מלמןסמינר
משנת 1800 ועד לסוף האלף השני הייתה לונדון העיר הגדולה בעולם. עד למחצית המאה ה-20 היא שימשה כמרכז וכבירת האימפריה הגדולה בעולם. העיר האימפריאלית היתה מרכז הפיננסים בגלובליים ובירת העושר, אך היא נודעה גם כ"בירת העוני", כאתר של מצוקה, פשע ושל הניכור שניתפשו כמייצגי האורבניות המודרנית. לונדון היתה אתר של תנועות פוליטיות לרפורמה של הייצוג, של הדת, של חיי מעמד הפועלים ושל מעמדן של נשים. אך היא תוארה גם כמקום של בריחה מפוליטיקה אל תרבות המונים. בלונדון התפתחו צורות ו"מוסדות" תרבותיים המזוהים עם מעמדות שונים אך גם עם עליית ה"המון" בעידן המודרני. בין צורות אלה: הפאב (pub ), המגה חנויות
(department stores ), הכדורגל והקולנוע.
מה היו חיי היום-יום בלונדון עבור גברים ונשים ממעמדות שונים? באילו אופנים נעו התנסויותיהם במבנים כמו המדינה או הקפיטליזם התעשייתי? כיצד צרכו ויצרו תרבות? הדיון בסוגיות אלו מאפשר לא רק לימוד של ה"לונדוניות" בעידן המודרני, אלא אף במודרניות עצמה בתרבות האורבנית המוכרת לנו.
בין הנושאים שבהם נדון: חיים ומוות בלונדון - בעידן המגיפות המודרניות; תנועות המונים פוליטיות במאבקים על האזרחות לפועלים ולנשים; כלכלה בנקאות ופיננסים ב-city ; עוני ב-
east end ; פיקוחחברתי, הענשה ומשטר בעיר; פשע ואלימות (המקרה של ג'ק המרטש); המגה עיר בלונדון; (הבליץ); תרבות הצרכנים והשפע בעיר במאה ה-20; תרבות הנגד (שנות ה-60 וה- 70 למאה ה-20), מהגרים ותיירים והשיח על המילניום.
מקורות שייבחנו בקורס: עיתונות; העיתונות המצויירת (illustrated press ), כתבי סוציולוגים ואנתרופולוגים של העיר הבריטית במאות ה- 19 וה- 20; כתבי האנתרופולוגים והסוציולוגים של העוני; רשומות משטרה; יומנים ואוטוביוגרפיות; רומנים וסרטים דוקומנטריים.
סטודנטים בסמינר יוכלו לעמוד בקשר עם מרכזים מובילים בחקר ההיסטוריה של לונדון כמו: CMH (המרכז להיסטוריה של המטרופולין), המכון לחקר היסטורי, לונדון (Institute of Historical Research ) ומוזיאון לונדון.
דרישות קדם: חברה משטר ותרבות במאה ה-19, חברה משטר ותרבות במאה ה-20
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.