מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005

0618.2931  לשאת את העולם כולו על כתפיך: הפילוסופיה של הדהרמה
גב' מיה טבתשיעור
מהי הדהרמה? היא הסדר הקוסמי. החוק הכללי אך גם החוק הפרטי. היא האמת, התורה, החלקיקים הקטנים שמרכיבים את המציאות. ומעל לכל היא ערך פילוסופי, דתי וסוטריולוגי שניצב במרכזה של אחת הדילמות הפילוסופיות הסבוכות ביותר שמלוות את הודו עד היום.
בשיעור זה נבחן את מושג הדהרמה לאור הדילמות שנלוו לו - החל מראשית התהוותו הרעיונית, דרך גלגוליו הפילוסופיים בספרות ובדרשנות, וכלה בהיבטים המודרניים שמעניקים לו הוגים ומורים שונים בני זמננו. כן נדון במושגים אחרים, המהווים מסגרת פילוסופית להבנתו (מוקשה, סמסרה, קרמה) ונברר את המשמעויות הפילוסופיות של שיטת האשרמות שהתגבשה כפיתרון לדילמה שבין דהרמה ומוקשה.
נקרא בכתבים ההודיים הקלאסיים (ודות, אופנישדות, ברהמנות, בהגווד-גיטה והפוראנות), בכתבים בודהיסטיים מוקדמים (ניקאיות, אבהידהרמה-קושה) ונלמד מתוך כתביהם של שנקרה, אסכולת המיממסה ואסכולת הוודנטה המאוחרת. כן נתייחס לכתביהם של בימל קרישנה מטילל, דיוויד ווייט, פטריק אוליוול, וונדי דוניגר, דאיה קרישנה, ראמאנה מהרשי, שירדי סאי-באבא, וקרישנמורטי.


דרישות הקורס וחובות התלמידים:
הקורס מוגבל לתלמידים שסיימו את קורס המבוא לפילוסופיה ודתות בהודו, ומומלץ לתלמידים שסיימו את שיעור ההמשך. על התלמידים לעמוד בחובות שוטפות של קריאת מאמרים, הגשת מטלות שבועיות ומבחן בית לסיכום הקורס.

ביבליוגרפיה מפורטת תחולק בראשית הסימסטר.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': 08/06/05 ב- 9:00 עד 16/06/05 ב- 15:00
סמסטר ב', מועד ב': 12/07/05 ב- 9:00 עד 20/07/05 ב- 13:00