סילבוסים של ביה"ס לפילוסופיה בשנת הלימודים תשס"ד

מעודכן ליום שלישי 31 באוגוסט 2004


0697.1002  מבוא למדעי הדתות
ד"ר רון מרגוליןשיעור
המבוא למדע הדתות נועד להפגיש את הסטודנט עם מגוון רחב של תיאוריות ושיטות מחקר שהתפתחו החל מן המחצית השניה של המאה התשע עשרה במטרה להסביר ולהבין את הדת כתופעה אוניברסלית ואת דתות העולם השונות כתופעות ייחודיות. השיעור יפתח בדיון בשאלות מהי דת, מהו מדע הדתות ומה טיב יחסם של חוקרי הדתות לנושאי מחקרם?
הנושאים שיידונו במהלך השיעורים יכללו את התחומים הבאים:
היסטוריה של הדתות: מיפוי התחום באמצעות סקירה תמציתית של דתות העולם הקדום, דתות
אסיה, הדתות המונותיאיסטיות, הדת השבטית והיווצרותן של דתות חדשות.
פילוסופיה של הדת: מקיקרו ליום, קאנט והגל ומפויירבך, אל מרכס והגישה המטריאליסטית.
אנתרופולוגיה של הדת: האבולוציוניסטים (פרייזר, טיילור, לוי-בריהל); הסטרוקטורליזם וביקורתו (מלוי-שטראוס לאוואנס- פריצ'ארד) ואנתרופולוגים בני ימינו.
סוציולוגיה של הדת: ובר, דירקהיים, יואכים ואך.
פסיכולוגיה של הדת: ג'ימס, ורודולף אוטו והאסכולות הפסיכואנליטיות של פרויד ויונג.
פנומנולוגיה של הדת - דיון במושגים מיתוס, סמל וריטואל, הקורבן והמזבח, המקדש והתפילה, שמניזם ומגיה לאור עבודותיהם של ואן דר לאו, אליאדה וממשיכיהם.
במסגרת המבוא תוקדש תשומת לב מיוחדת לנושא המיסטיקה והחוויה הדתית ולדיונים עכשוויים בתחום הדת והמודרנה.

בתרגיל הנלווה לקורס יקראו התלמידים פרקים נבחרים מתוך מחקרים וכתבים של החוקרים וההוגים שיידונו במהלך השיעור. הטקסטים שיילמדו בתרגיל יסייעו בהעמקת ההבנה של תכני השיעורים ויהוו חלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים של הקורס.



ספרי יסוד של הקורס:

Jacques Waardenburg, Classical Approaches to the Study of Religion, Aims, Methods and Theories of Research, Introduction and Anthology, N.Y. Berlin 1999

Brian Morris, Anthropological Studies of Religion, An Introductory Text, Cambridge 1987 (2000)

E.J. Sharpe, Comparative Religion: A History, London 1975

אדווארד א' אוואנס – פריצ'ארד, תורות של דת פרימיטיבית, תרגמה מאנגלית עמנואלה ברש-רובינשטיין, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים 1998
רודולף אוטו, הקדושה- על הלא רציונלי באידיאת האל ויחסו לרציונלי, כרמל ירושלים 1999
מירצ'ה אליאדה, תבניות בדת השוואתית, הוצאת נמרוד, תל אביב 2002
ויליאם ג'ימס, החוויה הדתית לסוגיה, הוצאת מוסד ביאליק, ירושלים 1969.


מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 03/07/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 04/08/2005 בשעה 9:00
0697.4030  ביוגרפיות דתיות ופילוסופיות
פרופ' שלמה בידרמן, פרופ' איתמר גרינולדסמינר
הקורס יעסוק בנושא כתיבת ביוגרפיות דתיות, בין אם הן קשורות לאלים ובין אם הן קשורות למייסדי דתות או לדמויות כריזמתיות. הטקסטים שנעסוק בהם יהיו מדתות שונות. נעסוק בטיפוסים שונים של ביוגרפיות, כגון: ביוגרפיות מקראיות המלוות בביקורת וביוגרפיות מדתות אחרות שאין בהן ביקורת. כן נעסוק בהיבטים הספרותיים, הפילוסופיים והפסיכולוגיים של ביוגרפיות אלה.
0697.4031  מחקרים חדשים במדעי הדתות
ד"ר גדעון בוהקסמינר
מטרת הקורס להכיר כמה מהמחקרים הנעשים בתחומים השונים של מדעי הדתות בשנים האחרונות. במהלך השנה נקרא מאמרים וספרים--גם בעברית, אך בעיקר באנגלית--שנכתבו בעשר השנים האחרונות. דגש אחד במהלך הקורס יהיה הרב- גוניות העצומה של מדעי הדתות כיום, והכיוונים השונים אליהם מתפתח מחקר הדתות. דגש שני יהיה על הנעשה בתחום זה בארץ, מתוך מטרה לעמוד על הדומה והשונה בין מחקרי הדתות בארץ ובעולם. הפגישות במהלך הסמינר תיוחדנה לדיון מקיף במאמר או ספר--לספרים נקדיש יותר מפגישה אחת--תוך נסיון לברר מה המתודה המדעית בה משתמש/תמחבר/ת המחקר, ומהם יתרונותיה, חסרונותיה, וההשלכות שלה לתחומים אחרים במחקר הדתות.


דרישות כניסה: הקורס מיועד לתלמידים אשר למדו כבר את המבוא למדעי הדתות והתרגיל הנלווה אליו, או קיבלו הכשרה מקבילה במדעי הדתות במסגרות אחרות.


רשימת קריאה לסמסטר א:


1) Shaul Shaked, “The Science of Religion in Israel,” in G. Wiegers (ed.), Modern Societies and the Science of Religion: Studies in Honour of Lammert Leertouwer, [Numen Suppl., 95], Leiden: Brill, 2002, pp. 258-271
את מאמרו של שאול שקד יש לקרוא לקראת הפגישה הראשונה של הסמינר. המאמר נמצא במזכירות ביה"ס לפילוסופיה.


2) Claude Lévi-Strauss, "The Sorcerer and his Magic," in id., Structural Anthropology, tr. by Claire Jacobson and Brooke Grundfest Schoepf, Basic Books, 1963
את מאמרו של לוי-שטראוס יש לקרוא לקראת הפגישה השנייה של הסמינר. המאמר נמצא במזכירות ביה"ס לפילוסופיה.


3) Ariel Glucklich, The End of Magic, New York: Oxford University Press, 1997
הספר קיים גם בעברית -- אריאל גליקליך, החווייה המאגיתֿ, כפר-סבא: אריה ניר, תשס"ב


4) יורם בילו, ללא מצרים: חייו ומותו של רבי יעקב וזאנה, ירושלים, מאגנס, תשנ"ג


5) יורם בילו, "חקר התרבות העממית בעידן הפוסטמודרני: ספור אישי," תאוריה ובקורת 10 (1997), עמ' 37-54


6) Stephen Sharot, A Comparative Sociology of World Religions: Virtuosos, Priests, and Popular Religion, NY: NYU Press, 2001


רשימת הקריאה להמשך הקורס תיקבע במהלך סמסטר א', ותושפע גם מהעדפותיהם של התלמידים המשתתפים...
0697.4032  השטן והאנטיכריסט - תפיסות שונות של רוע
ד"ר עמנואלה רובינשטייןסמינר
תפיסת הרע של הנצרות הטביעה את חותמה על האופן בו אנו מבינים את הרע ומסבירים אותו. כשאנו מדברים על רע מוחלט, כמעט מבלי משים אנו עושים שימוש בתפיסות נוצריות של השטן והאנטי-כריסט.
בקורס נתחקה אחר התפתחות עולם הדימויים הנסב סביב השטניות. תחילה נעסוק במקורות היהודיים הקדומים, וכיצד הם התפרשות בידי הנצרות הקדומה. בימי הביניים התגבשו הדימויים של השטן והאנטי-כריסט, ולבשו צורה מוגדרת. נעסוק בהרחבה בפירוש שנתנה הרפורמציה לשטניות, פירוש חדש, מקורי ושנוי במחלוקת. עם התפתחות העידן המודרני הלכו ודעכו הדימויים הללו, ואולם במאה העשרים (ואולי גם עשרים ואחת) הם שבו וזכו לפרשנות חדשנית ומודרנית.
0697.4033  מטאמורפוזה של ניאופלטוניזם: מהעת העתיקה
ד"ר אנה ז'רקובסמינר
הניאופלטוניות, שראשיתה במאה השלישית לספירה, היא המימוש הסופי של ההתפתחות הארוכה שעבר הזרם האפלטוני, החל מהאפלטוניים הראשונים ודרך התופעה הקרויה האפלטוניות האמצעית. התורה הניאופלטוניות, אשר תחילתה בפלוטינוס, הינה אחד מהשיאים של המחשבה הפילוסופית היוונית. לתורה זו הייתה השפעה מכרעת על עיצובה של התיאולוגיה הנוצרית המתהווה, ודרכה- על הפילוסופיה המערבית של ימי הביניים ועד ימיינו.

מטרת הקורס: דיון בטקסטים המרכזיים של הניאופלטוניות, וזאת מתוך כוונה לבודד מושגי-יסוד ותפיסות בסיסיות של הפילוסופיה הניאופלטונית.

דרכי הלימוד: הרצאות, קריאה מודרכת, דיון בכיתה תוך כדי ניתוח המקורות והספרות הפרשנית, הרצאות רפראט, הנחיה צמודה של עבודות סמינר.

תוכן הקורס: הקורס מתמקד בהגותו של פלוטינוס ושל תלמידיו המובהקים, תוך התחקות אחר מקורות התורה הניאופלטונות, כפי שזו עולה מתפיסותיהם של האפלטוניים האמצעיים (פילון, אלבינוס ואוריגנס). דגש מיוחד יינתן להשפעה של הניאופלטוניות על הכתבים שמהווים אבני יסוד בתיאולוגיה הנוצרית, דהיינו החיבורים של פסאודו -דיוניסיוס, אוגוסטינוס, בואתיוס.


ספרות משנית:
נתן שפיגל, מבוא: פלוטינוס ומשנתו, ב: פלוטינוס, אנאדות, ירושלים 1998.
Armstrong A. H., Plotinus, in: The Cambridge history of later Greek and early medieval philosophy, ed. by A. H. Armstrong. Cambridge 1980.
Copleston F. C., A history of philosophy, New York 1962, part I, chapter 2: The Patristic period.
Dillon J., The Middle Platonists, Ithaca 1977, part II: Antiochus of Ascalon: The turn to Dogmatism; part III: Platonism at Alexandria: Eudorus and Philo; part VI, B: Albinus.
Gatti M. L., Plotinus: The platonic tradition and the foundation of Neoplatonism, in: Lloyd Gerson P., The Cambridge companion to Plotinus, Cambridge 1996, p. 10-38.
Gatti M. L., Plotinus and Christian philosophy, in: Lloyd Gerson P., The Cambridge companion to Plotinus, Cambridge 1996, p. 386-415.
Gilson E., History of Christian Philosophy in the Middle Ages, New York 1954, part II: Early Christian Speculation; part III: From Augustine to Boetius.
Gilson E., The spirit of Medieval Philosophy, New York 1940, chapter I: The problem of Christian philosophy; chapter II: The concept of christian philosophy.
Lloyd A. C., The later Neoplatonists, in: The Cambridge history of later Greek and early medieval philosophy, ed. by A. H. Armstrong. Cambridge 1980.