סילבוסים של החוג לתורת הספרות הכללית בשנת הלימודים תשס"ה

מעודכן ליום ראשון 21 באוגוסט 2005


0628.1110  מבוא לסיפורת
פרופ' מנחם פרישיעור
הקורס מקיף את יסודות תורת הפרוזה מנקודת הראות של תהליכי הקליטה של הקורא. מבחינה תיאורטית הוא מתמודד עם תאוריות מקובלות בשנים האחרונות בתורת הספרות ובפסיכולוגיה של ההבנה, תוך דגש על "אסכולת תל-אביב". אך הקורס אינו אבסטרקטי: הוא מתקדם תוך הדגמה מסיפורי מופת מן הספרות הכללית והעברית, ואגב כך מתכוון גם לפתח את כושר האינטרפרטציה של המשתתפים. בין הנושאים שיידונו: יחסי הגומלין בין טקסט לבין תהליכי הקליטה והמימוש אצל הקורא, סכימות ומילוי פערים, הקומפוזיציה המיוחדת של המציאות בסיפורת, יחסי אקוויבלנטיות מאחורי יחסי סמיכות בטקסט הסיפורי, מחוזות משמעות, דרכי המסירה-מבע משולב, נקודת התצפית, המספר והפרספקטיביות שלו, הספרות כ"אמנות של זמן" – רצף הטקסט ותהליך הקריאה, הלשון והעולם, העלילה והדמויות. בקורס יובאו בין השאר, סיפורים של צ'כוב, גוגול, פוקנר, המינגווי, היינריך בל, פואנטס, קפקא, עמליה כהנא-כרמון, באבל ואחרים. הקורס מורכב משיעור (4 ש"ס) וקבוצות קטנות של הדרכה אישית (2 ש"ס). הטקסטים לקורס נכללים בשתי חוברות משוכפלותהקורס מקיף את יסודות תורת הפרוזה מנקודת הראות של תהליכי הקליטה של הקורא. מבחינה תיאורטית הוא מתמודד עם תאוריות מקובלות בשנים האחרונות בתורת הספרות ובפסיכולוגיה של ההבנה, תוך דגש על "אסכולת תל-אביב". אך הקורס אינו אבסטרקטי: הוא מתקדם תוך הדגמה מסיפורי מופת מן הספרות הכללית והעברית, ואגב כך מתכוון גם לפתח את כושר האינטרפרטציה של המשתתפים. בין הנושאים שיידונו: יחסי הגומלין בין טקסט לבין תהליכי הקליטה והמימוש אצל הקורא, סכימות ומילוי פערים, הקומפוזיציה המיוחדת של המציאות בסיפורת, יחסי אקוויבלנטיות מאחורי יחסי סמיכות בטקסט הסיפורי, מחוזות משמעות, דרכי המסירה-מבע משולב, נקודת התצפית, המספר והפרספקטיביות שלו, הספרות כ"אמנות של זמן" – רצף הטקסט ותהליך הקריאה, הלשון והעולם, העלילה והדמויות. בקורס יובאו בין השאר, סיפורים של צ'כוב, גוגול, פוקנר, המינגווי, היינריך בל, פואנטס, קפקא, עמליה כהנא-כרמון, באבל ואחרים. הקורס מורכב משיעור (4 ש"ס) וקבוצות קטנות של הדרכה אישית (2 ש"ס). הטקסטים לקורס נכללים בשתי חוברות משוכפלות.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 16/02/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 13/04/2005 בשעה 18:00
0628.1120  יסודות השיר
ד"ר תמר יעקבישיעור
מטרות הקורס הן (א) הצגה ראשונית של תחומים מרכזיים וטיפוסיים לשיר הקצר ו-(ב) פיתוח מיומנויות פרשניות, תוך דגש על תופעות אופייניות לשיר. במסגרת השיעור (4 ש"ס) יידונו ויודגמו הנושאים השונים, תוך תיאום עם הפעילות בקבוצות ההדרכה (2 ש"ס). עיקר הפעילות של התלמידים מתבצעת במסגרת קבוצות אלה. תלמידי מ.א. הזקוקים להשלמה אינם חייבים להשתתף בקבוצות ההדרכה. דרישות: עבודות הדרכה, בוחן משקל ומצלול, קבצים ומבחן סיום (לתלמידי מ.א. עבודת סיכום ומבחן סיום).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.1136  בעיות יסוד בתורת הספרות: מבט מפרספקטיבה קוגניטיבית
פרופ' ישעיהו שןשיעור
מטרתו העיקרית של הקורס היא לדון בבעיות יסוד שונות המעסיקות את תורת הספרות באמצעות קישורן למסגרות תיאורטיות שונות במדעים הקוגניטיביים.

הקורס יעסוק בעיקר בסוגיות הבאות:
- מהם המדעים הקוגניטיביים ומהו מעמדה של תורת הספרות במסגרתם.
- השימוש הפואטי והלא פואטי בשפה: מבט מפרספקטיבה של המדעים הקוגניטיביים.
- לשון השירה - מבט מפרספקטיבה קוגניטיבית.
- הטקסט הסיפורי הקצר - והכשירות הסיפורית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 01/02/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 16/03/2005 בשעה 18:00
0628.1143  תחנות יסוד בספרות המערב חלק ב'
ד"ר אורלי לוביןשיעור
בקורס יילמדו יצירות ספרות מרכזיות של סוף ימי הביניים, הרנסאנס, וראשית המודרנה (בערך 1400-1800). הציר המרכזי של הקורס יהיה השתנות כתיבת הפרוזה החל מהסיפור הקצר של בוקאצ'ו והז'אנר שפותח בעקבותיו (מרגרט דה נאבאר, בנדלו); דרך ראשית הרומן הפיקרסקי (לסריו איש טורמס) ועד לראשית הרומן (דרך קלדרון דה לה ברקה, אפרה בן ודניאל דפו). עיקרו של הקורס יהיה הנושאים הפילוסופיים המרכזיים שעולים בתקופות השונות וייצוגם הספרותי; היווצרות והשתנות של ז'אנרים; וכמובן קריאה צמודה של מבחר של טקסטים, לאו דווקא החשובים ביותר אלא המייצגים באופן הבהיר ביותר את הסוגיות העומדות בלב המחשבה של התקופה. הקורס יעסוק במיוחד באופן בו נראים ונקראים נושאים וטקסטים אלו מפרספקטיבה תיאורטית של ימינו.
מטלות: קריאה שוטפת במהלך הקורס (כולל בחינות בקיאות קצרות) ובחינה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 15/06/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/07/2005 בשעה 12:30
0628.1212  מבוא לתורת הספרות
ד"ר מיכאל גלוזמןשיעור
הקורס יעסוק בהתפתחות התיאוריה של הספרות לאורך המאה העשרים. בסמסטר הראשון נעקוב אחר האסכולות הביקורתיות המרכזיות במחצית הראשונה של המאה העשרים כגון פורמליזם רוסי, מרקסיזם, ביקורת פסיכואנליטית,הביקורת החדשה והסטרוקטורליזם. בסמסטר השני נעקוב אחר עליית הביקורת הפוסט-סטרוקטורלית והפוסט-מודרנית ונתמקד בזרמים כגון דקונסטרוקציה, פמיניזם, שיח מיעוטים ופוסט-קולוניאליזם. הקורס יתמקד בסיבות ההיסטוריות לעליית אסכולות ביקורתיות שונות, בזיקות בין אסכולות תיאורטיות וביקורתיות לזרמים ספרותיים בני-הזמן, במושגים המרכזיים העומדים בבסיס החשיבה התיאורטית של כל אסכולה, ובמאבקים בין אסכולות ביקורתיות השונות.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 07/02/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 23/03/2005 בשעה 18:00
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 28/06/2005 בשעה 16:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 02/08/2005 בשעה 12:30
0628.2076  בעיות יסוד בחקר השיח
גב' נגה בלבןשיעור
כיצד אנו מבינים טקסטים? האם אנחנו זוכרים את כל מה שאנו מבינים מהם? האם טקסטים אינפורמטיביים דומים לסיפורים? במה הם שונים? מהם תהליכי החשיבה המאפשרים לנו להבין מטאפורות? מה ההבדל בין שפה פיגורטיבית וחשיבה פיגורטיבית?
בקורס יידונו נושאים אלו תוך ניסיון להבין את העמדות התיאורטיות השונות בתחומים אלו. ננסה לזהות את נקודות המחלוקת ולבדוק האם ניתן להגיע להכרעה. נקרא מחקרים עכשוויים המאירים שאלות אלו מזוויות שונות, נבקר אותם ונעלה שאלות חדשות. נפתח תוכניות מחקר שיתרמו להרחבת הידע בהתאם לשאלות השונות שיועלו בקורס.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2093  הפואטיקה של ניידות מגדרית
גב' עמליה זיושיעור
בשנים האחרונות, האופציה של ניידות מגדרית (בליווי שינויים גופניים או בלעדיהם) או של קיום בין המינים זוכה לניראות הולכת וגדלה. השכיחות הגוברת של הטראנסג'נדריזם מעלה שאלות לגבי היחסים שבין זהות וטכנולוגיה, "אני" אותנטי ואפשרויות תרבותיות. הקורס יבחן ייצוגים ספרותיים - אוטוביוגרפיים ואוטוביוגרפיים למחצה - של טראנסג'נדריזם, מראשית המאה העשרים ועד היום, ויבדוק אילו נרטיבים של "אני" ואילו מודלים של טראנסג'נדריזם הם מציעים. יחד עמם נבחן המשגות תאורטיות שונות של חריגות מגדרית, החל מהסקסולוגיה של המאה ה19- ועד לניסוחים קוויריים ופוסט-מודרניסטיים.
מן הסטודנטים נדרש רקע קודם בלימודי מגדר או תאוריה קווירית, כגון הקורסים: מבוא לתאוריה קווירית, בין המינים, או קורסים תאורטיים אחרים בלימודי נשים. הקורס אינ
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.2136  הסיפור הקצר של הנרי ג'יימס
ד"ר תמר יעקבישיעור
יצירתו של הסופר הנרי ג'יימס השפיעה על המודרניזם האנגלו-אמריקאי. במסגרת שעור זה נקרא (באנגלית) מספר סיפורים מתקופות שונות של יצירתו. מטרת השיעור להכיר את הפואטיקה הג'יימסיאנית בהתפתחותה, מקוויה הכלליים ועד ליחידות הקטנות. דרישות הקורס: השתתפות פעילה (כולל דיווחי קריאה) ומספר מאמרים בנושא הפואטיקה של ג'יימס. בסיום הקורס עבודת בית על סיפור שלא נלמד בכתה.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2341  ט.ס. אליוט
ד"ר יעל רנןסמינר
ט.ס. אליוט:

קריאה צמודה (באנגלית) של "פרופרוק" ו"ארץ השממה", שתי הפואמות הגדולות המהוות את אחד משיאיה של השירה המודרניסטית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.2358  הרומאן במאה ה-19
ד"ר יעל רנןשיעור
היצירות הנכללות בקורס הן: "אדולף" (בנז'מין קונסטאן), "אנקת גבהים" (אמילי ברונטה), "מאדאם בובארי" (פלובר), ו"רשימות מן המרתף" (דוסטוייבסקי). המיבחר מתרכז ביצירות בולטות בהשפעתן על הספרות במאה העשרים, והקורס יעקוב אחרי שורשי המודרניזם ברומנים אלה.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2395  סדנת תרגום
ד"ר רן הכהןסדנה
במסגרת הלימודים המעשיים בתרגום, סדנה זאת תתמקד בטקסט המתורגם (על-פי-רוב מאנגלית). באמצעות שורה של טקסטים מתורגמים (בדרך כלל מאנגלית; ידיעת שפות נוספות רצויה אך לא נדרשת) בסגנונות ובז'אנרים שונים, נדון בבעיות אופייניות לטקסט מתורגם, ובתפקידו של עורך התרגום. הדגש יהיה מעשי, אך לשם כך יידונו גם סוגיות תיאורטיות בתורת התרגום.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.2397  בקט המחזאי
ד"ר יעל רנןשיעור
קריאה צמודה של "מחכים לגודו", "סוף משחק" ו"הו, הימים המאושרים".
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2398  סדנה בתרגום פרוזה אנגלית
ד"ר ניצה בן אריסדנה
סדנה מעשית לתרגום, המשלבת קשת רחבה של בעיות תרגום עם הסתכלות מקרוב בטקסטים ספרותיים. הסדנה בנויה על יסודות ה"מבוא לתורת התרגום" ומבקשת לבדוק בצורה מעשית ומעמיקה בעיות שנידונו במבוא בצורה תיאורטית.
0628.2418  מבוא לתורת התרגום
ד"ר ניצה בן ארישיעור
בקורס תידון בפרוטרוט שורה של מושגי-יסוד בתורת התרגום המודרנית: טקסטים מקבילים, תרגומיות מול תרגום, התרגום כפעולה חברתית-תרבותית, כתהליך קוגניטיבי וכתוצר, תרגום "אופטימאלי" לעומת תרגום ממשי, האילוצים שהתרגום כפוף להם מתוך הדגשת מושג הנורמה, יחסים בין תרגום למקור (אפשריים, קיימים ו"נתבעים") ועוד. מטרת הקורס: לפתוח פתח לעיונים מתקדמים בתרגום, ובעיקר מחקרים תיאוריים-הסבריים, וכן לספק בסיס רחב להרחבות יישומיות. חומר רקע: כעשרה מאמרים בתורת התרגום. את רובם יש לקרוא במהלך הקורס, בהקבלה להתקדמותו. במהלך העבודה בתרגיל ייקראו ויידונו אחדים מן המאמרים הנכללים בביבליוגרפיה של השיעור.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 30/01/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 30/03/2005 בשעה 18:00
0628.2430  עין תחת עין: מבט נשי כאלטרנטיבה פואטית בספרות המאה ה-20
גב' תמר מריןשיעור
נקודת המוצא של הקורס היא הרומאן "על העיוורון" מאת ז'וזה סרמאגו (1995), רומאן המעמיד במרכזו את דמותה של "אשת הרופא", אישה רואה יחידה בתוך עולם של עיוורים. מבטה של "אשת הרופא" מציע אלטרנטיבה פואטית ואתית למבט הגברי השלט, והתוצאה היא טריפה רדיקלית של קטגוריות כמו: בורות חשוכה-נאורות, פנים-חוץ, נשיות-גבריות ובסופו של דבר גם ראייה-עיוורון.
בעקבות סרמאגו ו"על העיוורון", הקורס יציע "טיול" קצר בספרות המאה העשרים, מתוך מטרה לבדוק כיצד מייצגות סופרות נשים מערביות וישראליות שכתבו במהלכה מבט "גברי" ומבט "נשי", ובעיקר: האם הן עצמן מציעות אפשרויות פואטיות לחתור תחת המבט הגברי הדומיננטי?
לאורך הקורס נקרא יצירות מאת אדית וורטון, ג'ין ריס צרויה שלו ונורית זרחי, ואף נבדוק "מה השתנה", בכל הנוגע לנקודת המבט הנשית- בעיבודים הקולנועיים של חלק מהן. את הקריאה ביצירות, שתעמוד במרכז הקורס, נלווה בדיון בהגות הביקורתית העכשווית שעוסקת בעליונות וב"גבריות" המבט במחשבה המערבית, ונתרכז בעיקר בהגותם של מישל פוקו ולוס איריגראי.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2501  ניתוח תרגומים
פרופ' גדעון טורישיעור
בשיעור זה יידונו דרכים שונות לניתוח השוואתי של "תרגום משוער" לבין מקורו שכל אחת מהן מכוונת לענות על שאלות אחרות. הדרכים השונות יופעלו הלכה למעשה על מיבחר קטעי טקסט, רובם מן הסיפורת המתורגמת מאנגלית לעברית.
תנאי מוקדם להשתתפות בשיעור.:"מבוא לתורת התרגום".
חובות השיעור: נוכחות בהרצאות, קריאת חומר ביבליוגראפי נבחר, הגשת מספר עבודות ניתוח קצרות במהלך הסמסטר, עבודת בית לסיום הקורס.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 07/06/2005 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 19/07/2005 בשעה 9:00
0628.2519  ספרות היום
יפורסםשיעור
הקורס יעסוק בכעשר יצירות פרוזה בולטות שהופיעו בתקופה האחרונה, ומטרתו לספק היכרות ראשונית עם מגוון סופרים מרכזיים מהארץ ומחו"ל. השיעורים יינתנו על ידי סופרים ומרצים אורחים ומורי החוג.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2578  נרטיבים של כוח ועונג: קריאה בכתבי המרקיז דה סאד וזאכר-מאזוך
גב' עמליה זיושיעור
לפני שהסדיזם והמזוכיזם מצאו את מקומם זה לצד זה בלקסיקון הסטיות, הם הופיעו ראשית בשדה הספרות בכתביהם של המרקיז דה סאד והרוזן זאכר-מאזוך. את פעילותם הספרותית של השניים מפרידות כמעט מאה שנה, ולמרות הקירבה המיוחסת לילדי רוחם, כתביהם משקפים עולם פסיכולוגי והקשרים תרבותיים שונים לחלוטין. הקורס יתמקד בקריאה של ז'וסטין של סאד וונוס בפרווה של מאזוך בניסיון לעמוד על הפואטיקות והמטפיזיקות השונות של שני המחברים, ובמיוחד להראות כיצד הפנטזיה הסדיסטית והפנטזיה המזוכיסטית מייצרות גילומים טקסטואליים שונים בתכלית. נקרא כמה מנציגיה הבולטים של המסורת הביקורתית על סאד, כגון בארת, פייר קלוסובסקי וז'ורז' בטאי, ונעסוק גם בתאוריות של סאדו-מזוכיזם, כמו אלו של פרויד וז'יל דלז.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.2585  הגרוטסקה ברומאן ובקולנוע
ד"ר יעל רנןשיעור
הגרוטסקי – המשלב את המגוחך עם המזעזע – מאפיין את ראיית העולם והאדם של יוצרים מודרניים מרכזיים. הקורס יעסוק במשותף לגישה ולטכניקות של היוצרים ה"גרוטסקיים", תוך כדי ניתוח של יצירות נבחרות. בין השאר ייכללו בקורס "מילכוד 22" של ג'וזף הלר, " ד"ר סטריינג'לב" של סטנלי קובריק, "הגלגול" של קפקא וה"סירנות של טיטאן" של קורט וונגוט.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2591  שירה אורבנית-מבודלר עד אבות ישורון
ד"ר חנה סוקר-שווגרשיעור

הקורס יעקב אחר התפתחות השירה האורבנית במודרנה, ואחר האופן שבו היא "מנפצת את ההילה והודפת את הלם המודרניזם", בניסוחו של ולטר בנימין. בחלק הראשון של הקורס נעקוב אחר דמות "המשוטט" כפי שעוצבה בשירתו של בודלר: כדי לתאר את מסלוליו של המשוטט, "בן-בית בכרכי ענק", ביקש בודלר לייצר שירה שתהלום את תנועת הכרך ואת הלם התודעה הקולטת.
החלק השני של הקורס יעסוק בשירה אורבנית ישראלית, במתח בין השירה העירונית לשירה "החקלאית"-כפרית, בגלגולי דמות ההלך האלתרמני, ובזיהוי הסטריאוטיפי בשירה בין "עיר ואם". במרכז הדיון תעמוד שירתו האורבנית של אבות ישורון כמי שיצר "שפה תלאביבית".

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.2660  כתוב בעתון ב': ניתוח השיח הפוליטי והתקשורתי
ד"ר רן הכהןשיעור
מטרת התרגיל/השיעור היא להתוודע לשיח הדומיננטי בתקשורת בתחומי הפוליטיקה, החברה והכלכלה ולפתח כישורים ביקורתיים כלפיו. לשם כך נצא מן התיאוריה החברתית-ביקורתית של חומסקי וניישם אותה על אירועים ותהליכים בתקשורת, בחברה ובכלכלה הישראלית. התיאוריה של חומסקי תורחב בעזרת מיגוון תיאוריות ביקורתיות נוספות (מרקס, אלתוסר, גלברייט, שילר ואחרים). הכלים התיאורטיים ישמשו לניתוח נושאים שיהיו בחדשות במהלך הסמסטר, בעיקר תוך שימוש בעיתונות היומית. התרגיל פתוח הן לתלמידי "כתוב בעיתון" (פרופ' טניה ריינהרט) והן כקורס עצמאי ללא דרישות קדם.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2671  דיוקן האדם כאיש צעיר: רומאן החניכה מהמאה ה-18 למאה ה-20
גב' תמר עמיאל האוזרשיעור
רומן החניכה או ה"בילדונגסרומן"(Bildungsroman) , הוא ז'אנר שבמרכזו עלילת חייו המתגבשת של אדם צעיר, העוקבת אחר שלבי צמיחתו, עיצוב זהותו ו"כניסתו לחיים". הקורס יעסוק בז'אנר מפרספקטיבה ביקורתית-פמיניסטית שתבחן את ההקשר החברתי-תרבותי של צמיחתו ושל מאפייניו הספרותיים, של ההנחות התיאורטיות, החברתיות והערכיות שבבסיסו, ושל האידיאלים שהוא מעמיד. כל אלה ייבחנו באמצעות קריאה ברומנים שונים של "בילדונגסרומן" (מאת י.' ו'. גתה, ג'ורג' אליוט, מרגרט אטווד ואחרים), ובטקסטים תיאורטיים מגוונים הדנים באספקטים השונים של הז'אנר. בעקבות הביקורות הפמיניסטיות על הז'אנר נבחן את ההטיות המיגדריות שלו, את תפישת ה"אדם" שבבסיסו ואת דימוי הנעורים שבמרכזו. נשאל על המתחים הבולטים המכוננים את הז'אנר (בין נעורים לבגרות, בין אינדיבידואליות לחברתיות, בין חירות לקבלת סמכות), ועל תפישת הסובייקטיביות שהז'אנר מניח ומייצר. בהמשך לכך נעסוק בניסיונות לרביזיה ולשכתוב של הצורה הז'אנרית, ונשאל על האפשרות לקרוא מחדש (ואחרת) רומנים מסורתיים של חניכה.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.2728  סדנת תרגום מאנגלית
ד"ר יעל רנןסדנה
בסדנה נתרגם יחד כמה סיפורים קצרים. כל תלמיד יציג את הגירסה שהכין בבית, ובעבודת השוואה משותפת ננתח את הפתרונות השונים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.2826  דוברים ונמענים בשיר ובסיפור
ד"ר תמר יעקביסמינר
סמינר מ.א. (פתוח לתלמידי ב.א. בעלי ממוצע 85 לפחות). מנושאי הקורס: המשתתפים באקט התקשורת בשיר ובסיפור, סוגי היחסים ביניהם, כיצד הם נתפסים תוך כדי הקריאה, היחסים בין התקשורת של הדוברים והנמענים המפורשים בטקסט ובין התקשורת המובלעת בין מחבר וקוראיו. נבדוק סוגים שונים של תקשורת בדיונית. לדוגמא: סיפור המסגרת, המונולוג הדרמטי כז'אנר שירי, הווידוי, וכד'. טקסטים שיריים יכללו משירי רוברט בראונינג, ט.ס. אליוט, דן פגיס. סיפורים של איסאק דינסן וטולסטוי. הביבליוגראפיה תכלול מספר מאמרי חובה וכן רשימה של מאמרים לבחירה. דרישות הקורס: להציג את אחד המאמרים לבחירה ועבודת רפראט. המעוניינים יפתחו את העבודה לסמינאריון.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3005  אמנות הרומאן של ג'יין אוסטן
מר אייל סגלשיעור
ג'יין אוסטן היא אחת היוצרות החשובות ביותר בתולדות הרומאן האנגלי, ומקובל לראות בה את מי שהביאה לידי בשלות את הסגנון הריאליסטי ה"קלאסי", המאפיין את הרומאן של המאה ה- 19. ועם זאת יצירותיה מגלמות, מצד אחד, ערכים של המאה ה- 18, ומשתמשות, מצד שני, בטכניקות נרטיביות המבשרות את המודרניזם של סוף המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- 20. מאפיין מרתק נוסף של יצירותיה של אוסטן הוא הפופולריות הרחבה שהן ממשיכות ליהנות ממנה, לצד התבססות מעמדן בקאנון של הספרות ה"גבוהה". במסגרת הקורס ננסה להבין כמה מהמאפיינים המרכזיים של הפואטיקה של אוסטן, תוך מעקב אחר התפתחות כתיבתה מיצירות הנעורים הקצרות, דרך הרומאן המוקדם Northanger Abbey, ועד לרומאן המאוחר Emma.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3006  מבוא לתיאוריה קווירית
גב' עמליה זיושיעור
לימודים הומו-לסביים או תאוריה קווירית הוא תחום אינטרדיסציפלינרי שצמח באקדמיה האמריקנית בשנות השמונים. מאפייניו המרכזיים של התחום הם ניתוח המיניות כתוצר תרבותי והיסטורי ופרובלמטיזציה של היחסים בין מין, מיניות ומגדר. הקורס יפגיש את הסטודנטים עם הוגים וטקסטים מרכזיים בשדה הלימודים ההומו-לסביים והתאוריה הקווירית (מישל פוקו, דייויד הלפרין, אדריאן ריצ', איב סדג'וויק, ג'ודית בטלר, גייל רובין, ועוד), יציג את המושגים והזרמים התאורטיים המרכזיים ויעמוד על השאלות והמחלוקות העיקריות בתחום.
מן הסטודנטים נדרש רקע קודם בתאוריה פמיניסטית או בלימודי תרבות, כגון הקורסים: מבוא לתאוריה ולביקורת של התרבות, בין המינים, או קורסים תאורטיים אחרים בלימודי נשים.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3017  הרומאן הפוסט-מודרניסטי
מר אייל סגלשיעור
הגדרה ידועה של פוסט-מודרניזם אומרת: "למילה זו אין כל משמעות; השתמש בה הרבה ככל האפשר". בקורס זה ננסה לבחון האם ניתן להעניק למושג הפופולארי אך הבעייתי הזה משמעות ביחס להתפתחויות שחלו ברומאן במחצית השנייה של המאה ה20-, תוך שימת דגש על חידושים בתחום צורות הסיפר והמבנה הנאראטיבי (במיוחד בהשוואה לרפרטואר הקונבנציות של הסיפורת המודרניסטית, כפי שהתגבשו במחצית הראשונה של המאה ה20-) ומשמעויותיהם. נתייחס לתופעות שזכו בביקורת לכינויים כגון "metafiction", "ריאליזם פנטסטי" ו"רומאן חדש", ונבדוק אם אפשר לגלות ביניהן מכנים משותפים.
הרומאנים שיעמדו במוקד הקורס הם:
- איטאלו קאלווינו / אם בלילה חורפי עובר אורח; אלן רוב-גרייה/הקנאה
- Kurt Vonnegut / Slaughterhouse-Five
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3019  תרגום בכלי התקשורת
פרופ' גדעון טוריסמינר
בקורס זה ייבדקו מקרוב מקומו של התרגום בכלי התקשורת והדרכים השונות שמתמודדים איתו המתרגמים בהקשרים חברתיים-תרבותיים שונים. נעסוק בו בעיתונות הכתובה, ברדיו, בטלוויזיה (בערוצים מסוגים שונים), בקולנוע ובמדיה האלקטרוניים. להוציא מבוא עקרוני קצר יישען הקורס על עבודת-שדה מתמשכת שכל התלמידים חייבים לקחת בה חלק.
חובות הקורס: השתתפות פעילה בשיעורים, ובעיקר בעבודת-השדה, חומר ביבליוגרפי (מועט), הגשת רפראט (בעל-פה ובכתב), עבודה סמינריונית (למתעניינים בכך).
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3022  טביעת אצבעו של המחבר: פרימו לוי,דוד גרוסמן, אורלי קסטל-בלום
ד"ר סמדר שיפמןסמינר
הסמינר יעסוק בעולמו הפואטי של יוצר כבמערכת של יצירות בעלות קשרי גומלין הדוקים. נתבונן במאפיינים הבולטים החוזרים בכל רובדי הטקסט, ובקשרים שבין מאפיינים אלה. המסע אל יצירותיהם של פרימו לוי, גרוסמן וקסטל-בלום ילווה בהתבוננות בקשר שבין הבחירות השונות של מחבר: בחירות ברמת הגיבור, העלילה, הלשון, דרך המסירה ותמונת העולם.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3041  סופרות ישראליות צעירות: רונית מטלון, צרויה שלו, אלונה קמחי, אילנה ברנשטיין, יהודית קציר, א
ד"ר סמדר שיפמןסמינר
הקורס יעסוק בסיפורת נשית ישראלית בת זמנינו. נקרא בסיפורים וברומאנים של ברנשטיין, קמחי, מטלון, קסטל-בלום, קציר, שלו ואחרות. מטרת הקריאה בטקסטים השונים כפולה, או אף משולשת: היכרות עם הסיפורת של כל אחת מהכותבות, הכרה ראשונית עם הפואטיקה של כל אחת מהן, והשוואה של כתיבה נשית בת-זמנינו עם כתיבה גברית בת-אותה תקופה ותרבות.
ננסה להתמודד עם השאלות הנוגעות לקשרים שבין פואטיקה אישית, לבין התניות תרבותיות, תקופתיות, מיגדריות ואחרות.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3042  פוסטמודרניזם: שם זמני?
ד"ר סמדר שיפמןשיעור
הקורס יעסוק בהגדרות השונות של פוסטמודרניזם, בבעייתיות של עצם הניסיון להגדיר את מה שמנסה להישאר בלתי מוגדר, ובשאלה האם יש פוסטמודרניזם אחד, או שמא כמה וכמה 'פוסטמודרניזמים'.
הקריאה במאמרי ביקורת תלווה בהדגמות מתוך טקסטים של פרוזה 'פוסטמודרנית'.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': מ- 16/06/05 ב- 9:00 עד 19/06/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': מ- 21/07/05 ב- 9:00 עד 24/07/05 ב- 13:00
0628.3045  שירה ורדיקליות
ד"ר אהרון שבתאישיעור
נקרא שורה של שירים תוך הדגשת היסוד הרדיקלי מבחינת הסגנון והאתוס, נעסוק בדנטה, שייקספיר, בלייק, בודלייר, וברכט, ולצידם נעיין בעוד שירים וטקסטים רלוונטים מבחינה היסטורית.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3054  מטונימיה ואנאלוגיה בשפה
גב' נגה בלבןשיעור
הדבר היסודי המשותף לסוגי המדיה השונים הוא הצורך להבין אותם. בקורס נדון
בתהליכי החשיבה המאפשרים לנו להבין טקסטים מורכבים. נזהה את אבני היסוד מהם אנו
מבנים את הייצוגים של הידע שלנו. נבדוק האם ניתן להיעזר בתיאוריות מתחום הספרות
לניתוח קולנועי, ובמה הן מגבילות ניתוח כזה. נדון בדימיון ובשוני בין מטאפורות
ומטונימיות ונזהה כיצד הם מתממשים בסוגי המדיה השונים. נקרא ונבקר מחקרים
עכשוויים בתחום ונפתח שאלות מחקר בהתאם לדיונים שיתפתחו בשיעור.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3058  המפה הסמויה: תיווך תרבותי בשדה התיאטרון בבריטניה בשנות ה-50
ד"ר יעל לבואסמינר

הקורס יעסוק בתפקיד שמילאו מתווכי תרבות בשדה התיאטרון כמו: מבקרי תיאטרון, מנהלי תיאטראות, במאים ועוד, בייסודן ומיסודן של להקות תיאטרון שונות ובקריירות של מחזאים שונים בבריטניה בשנות החמישים והשישים.
בנוסף לבחינת תרומתם האינדיווידואלית של המתווכים תיבחן הדינמיקה שנוצרה ביניהם במקרים השונים וההשלכות שהיו לדינמיקות השונות על מפת התיאטרון בשנים הנידונות ובשנים מאוחרות יותר.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3059  האניגמה של הארולד פינטר: עקרונות פואטיים ודימוי בביקורת
ד"ר יעל לבואשיעור
במסגרת הקורס יידונו כ—7 מחזות, תסריטים ושירים של המחזאי הארולד פינטר. ייבחנו עקרונות פואטיים מרכזיים ביצירתו, תגובת הביקורת במהלך שלבים שונים בקריירה שלו והשפעתה של תגובת הביקורת על התפתחות הקריירה שלו כמחזאי.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3062  פואטיקה וז'אנר: פרוזאיקונים ומשוררים כמחזאים
ד"ר סמדר שיפמןשיעור
הקורס יעסוק בעימות בין מגבלות הז'אנר לדרישות הפואטיקה. דרך קריאה במחזות שנכתבו על-ידי יוצרים שכתבו בעיקר בפרוזה (או, במקרים מסוימים, שירה,) ננסה לעמוד על יחסי הגומלין המורכבים בין הפואטיקה האישית לבין דרישותיו הנוקשות של ז'אנר שאינו ספרות "נטו".
נעסוק בלאה גולדברג, דויד גרוסמן, דון האנה, המינגווי, ויהודה עמיחי.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': מ- 22/06/05 ב- 9:00 עד 26/6/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': מ- 03/08/05 ב- 9:00 עד 07/08/05 ב-13:00
0628.3066  הקומדיה של חנוך לוין
ד"ר יצחק לאורשיעור
בקורס הזה נברר את המאפיינים העיקריים של הקומדיה של חנוך לוין. קומדיה זו שונה בכמה אספקטים חשובים מן הקומדיה המסורתית. אם לנסח זאת בלשון מכלילה, הקומדיה המסורתית היא "אדיפאלית", כלומר במרכזה ניצב זוג (הטרו-סקסואלי) המבקש להינשא (או להזדווג), ולצורך כך עליו לעקוף, או לנצח, את האב, ואת מי שהאב מייצג, כלומר את הסדר הסימבולי (האדיפאלי). הקומדיה של חנוך לוין, בעיקרה, היא פְּרֶה-אדיפאלית, כלומר הסדר האדיפאלי, או הפטריארכלי, אינו "נוגע לה". לשון אחר: הקומדיה הלוינית היא קומדיה שהסמכות העליונה בה היא זו של האשה/האם ואילו הסובייקט הזכרי מוגדר בעיקרו באמצעות ההיעדרות אצלה, כלומר ביחסים של התקבלות או דחייה. במהלך הקורס נקרא את הקומדיות של חנוך לוין, לאו דווקא על פי סדר כתיבתן, כדי להגיע אל הממשי של העולם הלויני. עיקרו של הקורס יעשה שימוש בשיח הלקאניאני, כדי להגיע אל המקום שבו "האחר הגדול" של לוין יתפענח לנו כקהל נשים, לפניהן מוצגת הקומדיה על הגבר.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3067  תרגום ואידאולוגיה
ד"ר ניצה בן-אריסמינר
סמינריון זה הוא פורום מחקר שיאפשר לתלמידים לתואר ראשון ושני לחקור סוגיות שונות בהתערבות האידיאולוגיה בתרגום לעברית, להציג אותן ולדון בהן בצוותא. הסוגיות שיוצגו יהיו סוגיות בפעולת נורמות קשורות אידיאולוגיה על העברה ספרותית ותרבותית של טקסטים בתרבות. הוא מיועד לתלמידים שלמדו בקורס המבוא לתורת התרגום.

מטרות הקורס: להציג את התערבות האידיאולוגיה בתרגום לסוגיה, החל ממניפולציות בקנה מידה מצומצם וכלה בצנזורה. להכשיר תלמידים במחקר סוגיות בתרגום, להדריך אותם בעריכת עבודת מחקר מצומצמת בשטח, בהצגתה ובכתיבתה.

מטלות הקורס: כל תלמיד יקבל על עצמו מחקר בקנה מידה מצומצם בהנחיית המרצה.
במהלך הקורס ידווח כל תלמיד על התקדמות מחקרו ובסיומו יכתוב עבודה סמינריונית. תלמידים שיבקשו להשתתף בקורס כשיעור ולא כסמינריון, יכתבו עבודת רפרט. ציון הקורס יהיה שקלול של הערכת המחקר והצגתו בעל-פה ובכתב.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3068  דוד פוגל: מונוגרפיה
ד"ר מיכאל גלוזמןשיעור
הקורס יתמקד ביצירותיו של דוד פוגל. נקרא את שירת פוגל ואת הפרוזה שלו לאור התפתחויות בספרות העברית והאירופית בת הזמן. נעקוב אחר התקבלותו של פוגל ונבחן את השינויים בתפיסת הביקורת את יצירתו.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3069  שיח אהבה: מאפלטון עד רונלאן בארת
ד"ר מיכאל גלוזמןשיעור
מהי אהבה, מה מאפיין את האוהב/ת, מהו ההבדל בין סוגים שונים של אהבה ומה המשמעות של בחירת אובייקט? כיצד משתנה שיח האהבה מתקופה לתקופה? במהלך הקורס נקרא כמה מן הטקסטים הקנוניים ביותר על אהבה בתרבות המערבית.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3070  קריאה מקסימלית: פשר החלומות של פרויד: סיפורים מקראיים, ביוגראפיות ואוטוביוגראפיות ועוד
פרופ' מנחם פרישיעור
פרויד לא פתר חלומות וחשף את הלא-מודע, אלא כונן, בסיטואציה האנאליטית, טקסט, שזכה לקריאה "מקסימלית" ונתפס במסגרת "סיפור קריאה". הלא-מודע הפרוידיאני הוא קונסטרוקט הנובע מקריאה כזאת, ולפיכך, מה בדיוק מעמדו? שורת סיפורים מקראיים, בקריאה "מקסימלית", מעודדים סיפור-על על קואליציה בין אלוהים ובין הנשים, שהן עזר כנגד הגברים. הביוגראפיה של פרימו לוי "השתמשה" בהצלחותיו ככימאי של צבעים כנגד הצלחותיו כמספר על השואה. קריאה "מקסימלית" בביוגראפיה של אלון מאת אניטה שפירא הופכת את כל חייו לחזרה רוויית-אשמה על סיטואציית-יסוד של הדחה, שמקורה בנערותו. מה ההצדקה לקריאות כאלה, "כספרות", שכולן עושות שימוש ב"שאריות" של ההסתכלות, מכוננות את הסודי והמוסתר מתוך פרטים "קלי ערך"? מה מקומן של קריאות כאלה בהבנה הספרותית, ומעבר לה – בחיינו? ההיסטוריון, הביוגרף, הפסיכואנאליטיקאי והמספר המקראי ככותבי ספרות; והקוראים ככותבי ספרות מאחורי גבם.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3072  מפגשים מהסוג הרביעי
ד"ר אייל דותןסמינר
מה משותף לאהבה ממבט ראשון, פציעה (נפשית או גופנית), פגישה עם רוח רפאים, או חייזר, צירופי מקרים, רציחות פוליטיות והתגלויות אלוהיות – פרט להיותם אירועים החביבים על סופרים? בשנים האחרונות מתגבשת מחשבה תיאורטית חדשה על מה שמכונה "המיפגש" [the encounter] ועל "האפקטים המיוחדים" שלו: הסינגולריות, ההפתעה, הריגוש המועצם, מניפת האפשרויות הנרטיביות שנפרשת, והשינוי הדרמטי שהוא מחולל בקרב אנשים שנוטלים בו חלק. מחשבה זו על "המיפגש" יוצאת מטקסטים ספרותיים וחוזרת אליהם, כאשר בדרך היא עושה סיבוב בתחנות פילוסופיות, פסיכואנליטיות ופוליטיות שונות.
בשיעור יידונו גישות שונות בתוך השיח התיאורטי של "המיפגש", על משתתפיו העכשוויים הבולטים: ז'יז'ק, בלנשו, דלז, ליוטאר, באדיו ובודריאר. את הדיון ילוו טקסטים מהתרבות הקנונית והפופולרית כאחד: "משה והסנה הבוער", "סיבוב הבורג" (הנרי ג'יימס); "מובי דיק"
(מלוויל); "נאדז'ה" (אנדרי ברטון); "זאדיג" (וולטר); "מפגשים מהסוג השלישי" (ספילברג); "מגנוליה" (אנדרסן) ואחרים.
באישור מיוחד ניתן לקחת את הסמינריון כשיעור
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3077  ייצוגי אמנות ויזואלית בטקסט הספרותי
ד"ר תמר יעקביסמינר
סמינר מ.א. (פתוח לתלמידי ב.א. בעלי ממוצע 85 ומעלה).
שאלת הייצוג של אובייקטים מרחביים במדיום הויזואלי מודגמת בצורה החריפה ביותר כאשר טקסט "מתרגם" תמונה או פסל למלים. להבנת דרכי ההמרה, ובעיקר, מטרותיהן במסגרת היצירה הספרותית, נקרא שירים (למשל, קיטס, פגיס, אודן וויליאמס), סיפורים (למשל, סאראמאגו, באבל, רוב-גרייה) וצירופי מלה ותמונה (למשל, קומיקס). החומר התיאורטי יכלול בין השאר את המסה המפורסמת של לסינג, הלאוקואון. התלמידים יידרשו להציג מאמר בכתה ולכתוב עבודה שתנתח את היחסים בין המדיומים בטקסט ספציפי.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3078  תרגום מאמרים במדעי הרוח
פרופ' גדעון טוריסדנה
קורס זה, שבמהלכו יתורגמו קטעי מאמרים במדעי הרוח (תורת הספרות, מחקר התרבות, היסטוריה וכו'), עיקרו התנסותי. עם זאת, יידונו במהלכו כמה וכמה עניינים עקרוניים כגון: טרמינולוגיה והעדר טרמינולוגיה, מיבנה הטקסט המאמרי, תכונות לשון של טקסט מאמרי, פישוט טקסטים, מקומו של המתרגם בטקסט המתורגם, ועוד.
חובות השיעור: השתתפות פעילה בשיעורים, קריאת חומר ביבליוגראפי (מועט), הגשת עבודות תרגום קצרות במהלך הסמסטר, עבודת תרגום לסיום הקורס.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3079  הסובייקט ואי-המשכיות
ד"ר עידית אלפנדריסמינר
הסמינר יציג קשר חדש בין הסובייקט לבין אי-המשכיות. בסמינר יבדקו הסטודנטים כיצד הרומן של המאה-התשע עשרה והפסיכואנליזה מתארים ומנתחים את הקשר בין הסובייקט לבין אי-המשכיות, כל אחד לשיטתו.

הרומן הריאליסטי מתעניין בסובייקט שחווה אי-המשכיות מפני שהוא התייחסותי. הסטודנטים יחקרו את הדיאלקטיקה בין התייחסותיות לאי-המשכיות ברומנים הנלמדים. כאשר הגיבור יוצא קשרים עם האחרים הוא עובר אי-המשכיות מסיבות מגוונות. ראשית, הדיבור של הסובייקט באי-המשכיות הופך להיות מעורבב בדיבור של האחרים. שנית, הגיבור הזה מאחד בין תשוקתו לבין זו של האחר, ומבחין כשהתשוקות מבולבלות. בהמשך יבהירו הסטודנטים את הקשר בין מובחנותם של האחרים לבין בידודו של הסובייקט. קהילה פעילה ואחדותית עולה מתוך כזו תקשורת חברתית.

אולם, בו בזמן, התייסותיות גורמת לאי-המשכיות לחלחל לסובייקט. הרומנים הריאליסטים ששייכים ל"מסורת הגדולה" מתמקדים בחברתיות; הם נסובים סביב הגיבור ההתייחסותי. הוא מכיל אי-המשכיות ומיבא אל תוך הסיפור רמה גבוהה של "נרטביליות," בניסוחו של די. אי. מילר. הסובייקט ההתייחסותי מניע לפעולה וגורם להסתעפות של הנרטיב. בנוסף לכך, הסובייקט ההתייחסותי מאייש את המרכז המוסרי של הבמה ברומן. החברה מרוויחה מגיבור שסופג אי-המשכיות, ממשיך לקיים קשרים, ומשיג את מטרותיו.

הסמינר ינתח את הקטגוריה עצמה של האני הלא-המשכי. ראשית, יחקרו הסטודנטים את הדיאלקטיקה של החשיבה המודעת והלא-מודעת כפי שניסחה פרויד. בהמשך, ילמדו הסטודנטים את היחס בין הזדהות השלכתית והפנמתית, שהוא מרכזי בעבודות של בית הספר הבריטי לפסיכואנליזה. הסמינר יסתיים בחקר מקומה של הפסיכואנליזה היום. תוך שהם קוראים תיאוריות של פסיכואנליטיקאים עכשוויים, הסטודנטים יבחנו כיצד מאפשרת הפסיכואנליזה לשינוי ממצבים של עיוותי אגו, לחשיפה של האני האמיתי, ולהעצמת הכושר להתייחסותיות. כאשר הם ילמדו להשתמש בטקסטים פסיכואנליטיים, הסטודנטים יהיו מצוידים בכלים טובים יותר להבנת הסובייקט ברומנים שהם קוראים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 14/06/2005 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 07/08/2005 בשעה 12:30
0628.3080  ארוס ופוליטיקה בספרות היוונית
ד"ר אהרון שבתאישיעור
נושא הקורס הוא ערכים, יחסים ומיתוסים ארוטיים ופוליטיים כפי שהם משתקפים בשורה של יצירות שמכוננות את דגמי הגבר והאשה ומבטאות את המאמץ ליישב בין הארוטי והפוליטי. בכל אחד מהשיעורים נתמקד ביצירה מסוימת, או בפרק של יצירה. נעסוק לפי הסדר בהסיודוס (עבודות וימים), ההימנונים ההומריים (על טיפוסי האלות), אודיסיאה (שיר ששי – נאוסיקאה). בפרק המוקדש לליריקה נקרא שירים של ארכילוכוס, סמונידס, ספפו, אנקראון ותאוגניס. בפרק על הטרגדיה נעסוק כמבוא באיסכילוס: אורסטיאה. ולאחר מכן נתייחס לטרגדיה של אוריפידס ונקרא מעמדים מתוך מדיאה, היפוליטוס, הקבה והבקכות. בחלק המוקדש לקומדיה נקרא בליסיסטרטה ובמהפכת הנשים. לסיכום נעסוק באפלטון (המשתה ופיידרוס).

מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': הגשת העבודה עד 7.8.05 ב- 13:00
0628.3170  שואה וזכרון
ד"ר מיכאל גלוזמןסמינר
הסמינר יעסוק בייצוג הספרותי של השואה ובסוגיות של טראומה וזיכרון. הסמינר יתמקד בשורה של מתחים והבדלים: בין כתיבה של ניצולים לכתיבה של מי שלא חוו את השואה על בשרים; בין טקסטים של ניצולים" לטקסטים של בני "הדור השני"; בין טקסטים "תיעודיים" לטקסטים בדיוניים"; בין טקסטים בעלי לקח פוליטי (ציוני למשל) לטקסטים המסרבים להירתם לפוליטי. בין טקסטים של גברים לטקסטים של נשים; נקרא מיצירות ק.צטניק, גורי, אפלפלד, פרימו לוי, ז'אן אמרי, גרוסמן, אורנר, אביגור-רותם ועוד.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3179  קריאה ברומאנים קנוניים
גב' תמר עמיאל האוזרשיעור
הקורס עוסק ברומנים מרכזיים של התרבות המערבית, שנכתבו בתקופות שונות (מאז ראשית צמיחתו של הז'אנר) ובשפות שונות, כגון: דון קיחוטה של סרוונטס, מאדאם בובארי של פלובר, אבשלום אבשלום של פוקנר ואחרים. הרומנים נבחנים מפרספקטיבות תיאורטיות שונות על-ידי מגוון של מרצים הפורשים יחדיו תמונה תרבותית מקיפה של הקאנון הספרותי לגווניו השונים. ההשתתפות בקורס מחייבת קריאה של 6 רומנים (הרשימה המלאה תפורסם במהלך הסמסטר הראשון) ועמידה בבחינות בקיאות במהלך הסמסטר ובבחינת בית בסיום.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3188  סוגיות בהיסטוריה של תיאטרון
ד"ר יעל לבואסמינר
השאלה שתידון במסגרת הסמינר היא מהם הגורמים המשפיעים על כינון וגיבוש קאנון של תיאטרון. בחלקו הראשון של הקורס יידונו מספר מאמרים מרכזיים בהיסטוריה של תיאטרון העוסקים בנושא וכן יידון מקרה מבחן. בחלקו השני של הקורס יבדקו התלמידים מקרי מבחן נוספים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3214  ז'נה וברכט: "מה במסיכה איננו מסיכה?"
ד"ר יצחק לאורסמינר
הסמינר יעסוק בפואטיקה של ברטולט ברכט, כמי שניסח את כללי השיח של המודרניזם בתיאטרון, על מושגי הייצוג האנטי-ריאליסטיים, ובמחזותיו של ז'אן ז'נה, כמי שניצב בקצה המאוחר של המודרניזם הזה.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3230  העולם על פי גוגול וקפקא
ד"ר סמדר שיפמןשיעור
השיעור יעסוק ביצירותיהם של גוגול ושל קפקא וינסה לתאר את תמונת העולם העולה מתוך הטקסטים שלהם. במרכזו של הקורס יעמוד העולם ה"קפקאי" כמטאפורה וכטקסט.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מ- 10/02/05 ב- 9:00 עד 13/0205 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': מ- 18/03/05 ב- 9:00 עד 21/03/05 ב- 13:00
0628.3418  הגיבורה במיתוס ובאגדה בראי הפסיכואנליזה
ד"ר יעל רנןשיעור
המבחר שיובא בקורס מקיף למעלה מ-3000 שנה (החל מן המיתוסים של שומר העתיקה), ומייצג מיגוון רחב של תרבויות בנוסף למסורת האירופית המוכרת (פולינזיה, אסקימו ועוד).
תפקידי האשה באגדות משקפים באופן המובהק ביותר את הדגמים הטיפוסים, שהתרבות מציעה לנשים כמודל לחיקוי או כאזהרה: הילדה הצייתנית, האוהבת הנאמנה, המכשפה התוקפנית וכו'.
ניתוח האגדות יתרכז בשאלות פסיכולוגיות וחברתיות, תוך שימוש בגישות הרווחות כיום במחקר מסוג זה (הגישה הפרוידיאנית, היונגיאנית והפמיניסטית).
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': הגשת העבודה עד 06/03/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3431  טוני מוריסון-מונוגרפיה
ד"ר סמדר שיפמןשיעור
הקורס יעסוק ברומאנים של טוני מוריסון, בפואטיקה שלה, ובקשר שבין פואטיקה לבין עמדות פוליטיות וחברתיות. נקרא בארבעה או חמישה רומאנים של מוריסון, ובספר המאמרים/הרצאות שלה. ננסה לעמוד הן על ייחודה של כל אחת מהיצירות בהן נקרא, והן על הקשרים שבין היצירות השונות.
מועדי הבחינות:
סמסטר א', מועד א': מ- 02/02/05 ב- 9:00 עד 06/02/05 ב- 13:00
סמסטר א', מועד ב': מ- 04/03/05 ב- 9:00 עד 07/03/05 ב- 13:00
0628.3444  מחזאים אמריקניים: מאוניל עד אולבי
ד"ר יעל לבואסמינר
במסגרת הקורס יידונו מחזותיהם של יוג'ין אוניל, טנסי ווליאמס, ארתור מילר, ליליאן הלמן ואדוארד אלבי. בנוסף לניתוח של מחזות נבחרים יידונו מגמות מרכזיות בתיאטרון האמריקני כמו ה Living Theatre ותיבחן התפתחות התיאטרון האמריקני משנות הארבעים המאוחרות ועד שנות השמונים.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.3491  פואטיקות: פורטרטים של משוררים
גב' תמר מריןשיעור
הקורס משרטט דיוקנאות של משוררים בני זמננו, מתוך דגש על ההשפעות הספרותיות ההיסטוריות והתרבותיות שעיצבו את הפואטיקה הייחודית של כל אחד מהם. הקורס מבוסס על הרצאות מתחלפות של מורי החוג ושל מרצים אורחים.
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': הגשת העבודה עד 20/07/05 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': אין מועד נוסף
0628.3970  בקט המחזאי
ד"ר יעל רנןשיעור

קריאה צמודה של "מחכים לגודו", "סוף משחק" ו"הו, הימים המאושרים".
0628.4119  תרגומים ישנים וחדשים
ד"ר ניצה בן-אריסמינר
סמינריון זה הוא פורום מחקר שיאפשר לתלמידים לתואר ראשון ושני לחקור סוגיות שונות בהתערבות הנורמות בתרגום לעברית בתקופות שונות, להציג אותן ולדון בהן בצוותא. בקורס יוצגו הנורמות המעורבות בתרגום, ותוצג סקירה של השתנות נורמות אלה בארץ מאז שנות השלושים ועד ימינו. הסוגיות שיידונו יהיו סוגיות בפעולת נורמות קשורות בבחירת הטקסטים, בהכרעה על תרגומם הישיר או המתווך, בהכרעות לשוניות וסגנוניות ובהעברה מתרבות לתרבות. הוא מיועד לתלמידים שלמדו בקורס המבוא לתורת התרגום.

מטרות הקורס: (א) להציג את התערבות הנורמות בתרגום (הספרותי) לעברית, החל מן הנורמות הקובעות מדיניות תרגום וכלה באלה המכתיבות הכרעות פרטניות ביותר בתרגום עצמו. (ב) להציג שינויים שחלו בנורמות אלה במרוצת השנים. (ג) להכשיר תלמידים במחקר סוגיות בתרגום, להדריך אותם בעריכת עבודת מחקר מצומצמת בשטח, בהצגתה ובכתיבתה.

מטלות הקורס: כל תלמיד יקבל על עצמו מחקר בקנה מידה מצומצם בהנחיית המרצה. התלמיד יכול לבחור בין עבודה שתשווה כמה תרגומים לעברית (או לשפות אחרות) ליצירה כלשהי ובין עבודה בתחום מדיניות התרגום של "סוכני התרגום": מתרגמים, עורכים, מו"לים.

במהלך הקורס ידווח כל תלמיד על התקדמות מחקרו ובסיומו יכתוב עבודה סמינריונית. תלמידים שיבקשו להשתתף בקורס כשיעור ולא כסמינריון, יכתבו עבודת רפרט. ציון הקורס יהיה שקלול של הערכת המחקר והצגתו בעל-פה ובכתב.









סמינריון זה הוא פורום מחקר שיאפשר לתלמידים לתואר ראשון ושני לחקור סוגיות שונות בהתערבות הנורמות בתרגום לעברית בתקופות שונות, להציג אותן ולדון בהן בצוותא. בקורס יוצגו הנורמות המעורבות בתרגום, ותוצג סקירה של השתנות נורמות אלה בארץ מאז שנות השלושים ועד ימינו. הסוגיות שיידונו יהיו סוגיות בפעולת נורמות קשורות בבחירת הטקסטים, בהכרעה על תרגומם הישיר או המתווך, בהכרעות לשוניות וסגנוניות ובהעברה מתרבות לתרבות. הוא מיועד לתלמידים שלמדו בקורס המבוא לתורת התרגום.

מטרות הקורס: (א) להציג את התערבות הנורמות בתרגום (הספרותי) לעברית, החל מן הנורמות הקובעות מדיניות תרגום וכלה באלה המכתיבות הכרעות פרטניות ביותר בתרגום עצמו. (ב) להציג שינויים שחלו בנורמות אלה במרוצת השנים. (ג) להכשיר תלמידים במחקר סוגיות בתרגום, להדריך אותם בעריכת עבודת מחקר מצומצמת בשטח, בהצגתה ובכתיבתה.

מטלות הקורס: כל תלמיד יקבל על עצמו מחקר בקנה מידה מצומצם בהנחיית המרצה. התלמיד יכול לבחור בין עבודה שתשווה כמה תרגומים לעברית (או לשפות אחרות) ליצירה כלשהי ובין עבודה בתחום מדיניות התרגום של "סוכני התרגום": מתרגמים, עורכים, מו"לים.

במהלך הקורס ידווח כל תלמיד על התקדמות מחקרו ובסיומו יכתוב עבודה סמינריונית. תלמידים שיבקשו להשתתף בקורס כשיעור ולא כסמינריון, יכתבו עבודת רפרט. ציון הקורס יהיה שקלול של הערכת המחקר והצגתו בעל-פה ובכתב.


סמינריון זה הוא פורום מחקר שיאפשר לתלמידים לתואר ראשון ושני לחקור סוגיות שונות בהתערבות הנורמות בתרגום לעברית בתקופות שונות, להציג אותן ולדון בהן בצוותא. בקורס יוצגו הנורמות המעורבות בתרגום, ותוצג סקירה של השתנות נורמות אלה בארץ מאז שנות השלושים ועד ימינו. הסוגיות שיידונו יהיו סוגיות בפעולת נורמות קשורות בבחירת הטקסטים, בהכרעה על תרגומם הישיר או המתווך, בהכרעות לשוניות וסגנוניות ובהעברה מתרבות לתרבות. הוא מיועד לתלמידים שלמדו בקורס המבוא לתורת התרגום.

מטרות הקורס: (א) להציג את התערבות הנורמות בתרגום (הספרותי) לעברית, החל מן הנורמות הקובעות מדיניות תרגום וכלה באלה המכתיבות הכרעות פרטניות ביותר בתרגום עצמו. (ב) להציג שינויים שחלו בנורמות אלה במרוצת השנים. (ג) להכשיר תלמידים במחקר סוגיות בתרגום, להדריך אותם בעריכת עבודת מחקר מצומצמת בשטח, בהצגתה ובכתיבתה.מטלות הקורס: כל תלמיד יקבל על עצמו מחקר בקנה מידה מצומצם בהנחיית המרצה. התלמיד יכול לבחור בין עבודה שתשווה כמה תרגומים לעברית (או לשפות אחרות) ליצירה כלשהי ובין עבודה בתחום מדיניות התרגום של "סוכני התרגום": מתרגמים, עורכים, מו"לים.

במהלך הקורס ידווח כל תלמיד על התקדמות מחקרו ובסיומו יכתוב עבודה סמינריונית. תלמידים שיבקשו להשתתף בקורס כשיעור ולא כסמינריון, יכתבו עבודת רפרט. ציון הקורס יהיה שקלול של הערכת המחקר והצגתו בעל-פה ובכתב.








מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.4169  המטאפורה בשפה, בספרות, באמנות ובשיח הפוליטי
פרופ' ישעיהו שןסמינר
הקורס יציג וינתח מספר גישות מודרניות במחקר המטפורה, בתורת הספרות, בפילוסופיה, בלשנות, אמנות, בשיח הפוליטי, ובחשיבה החינוכית.

1. מהי מטפורה: האם היא תופעה לשונית או תופעה מושגית. בפגישה זו נסקור כמה מן התפישות הקלאסיות של המטפורה בפילוסופיה ובריטוריקה הקלאסית: אריסטו, הריטוריקנים של ימי הביניים, ועד לעידן המודרני.
2. מהן הפונקציות העיקריות של המטפורה?
3. המטפורות שאנו חיים על פיהן: תופעת המטפורה הקונצפטואלית על פי לייקוף וג'ונסון.
4. המטפורה בשירה: כאן נקרא וננתח מספר דוגמאות קלאסיות של מטפורות מרכזיות בשירה.
5. המטפורה באמנות החזותית: ניתוח ציורים ותמונות פירסומת.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר א' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.4170  ג'ון דאן והאסכולה המטפיזית
ד"ר תמר יעקביסמינר
ג'ון דאן הוא מגדולי המשוררים האנגליים במאה ה- 17. נקרא משיריו במקור, נעזר בחומר רקע כדי להתגבר על המרחק ההיסטורי, נכיר סוגיות מרכזיות בפואטיקה שלו וכמה מן המשוררים שהושפעו מכתיבתו (בעיקר אנדרו מרוול וג'ורג' הרברט). דרישות הקורס הן השתתפות פעילה (כולל קריאת השירים במקור לקראת כל שעור), קריאת חומר עזר ועבודת סיכום. תלמידים גם יוכלו לכתוב עבודה סמינריונית.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.4171  מבנה הפוינט הסיפורי: תיאוריות של מבנה ותהליכי הבנה של הסיפור.
פרופ' ישעיהו שןסמינר
הקורס יעסוק בגישות חדשות למחקר תהליכי ההבנה והעיבוד של טקסטים נראטיביים ספרותיים ולא ספרותיים, וינתח גישות קוגניטיביות שונות העוסקות בהיבטים אלה. במוקד הקורס יעמוד מושג ה-POINT ("מוקד הענין") הסיפורי, ותפקידיו בתהליך העיבוד של הטקסט.

חובות הקורס:
1. במהלך הקורס יקראו הסטודנטים כ-9-8 מאמרים, אותם יוכלו למצוא בספריה המרכזית בתיק הקורס.
2. רפרט
3. עבודה סמינריונית או עבודת סיום קורס.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.4172  נשים וקונפליקטים גלובאליים
ד"ר אורלי לוביןסמינר
נשים וקונפליקטים גלובאליים
סמינר מאסטר, פתוח לתלמידי/ות תואר ראשון מתקדמים/ות באישור המרצה

הקורס יבדוק את הגישות השונות למגדריות של קונפליקטים גלובאליים (מלחמות, קונפליקטים כלכליים, אסונות): מלחמות כמקדמות את מעמד האשה, האשה כקרבן המובהק של קונפליקטים, צבאיות וגבריות ונשיות, מגדריות של ארגונים הומאניטריים, מגדריות של הרטוריקה הספרותית, הדיווחית והעדותית (מדוברת או מצולמת) אודות קונפליקטים.
חובות הקורס: השתתפות פעילה והגשת רפרטים במהלך הקורס. עבודה סמינריונית או עבודת סיום קורס בסוף הקורס.

מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.4534  חשיבה מטאפורית ואנאלוגית
פרופ' ישעיהו שןסמינר
בחלקו הראשון של הקורס יוצגו עקרונות החשיבה המטפורית. לאחר מכן נדון בחשיבה המטפורית בגילוייה בתחומים כמו בניית מושגים, עיצוב תפישות, למידה, היסקים ועוד.
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
מועד ב' של סמסטר ב' הוא בחינת-בית או עבודה שלא נקבע עבורה תאריך.
0628.4539  צמיחת הרומאן העברי: סוגיות ז'אנריות, תרבותיות ופוליטיות
ד"ר מיכאל גלוזמןסמינר
הסמינר יעסוק בצמיחתו המאוחרת והייחודית של הרומן בתרבות העברית של אמצע המאה ה- 19 ובהתפתחותו לאורך כחמישים שנה. נעסוק בשאלות כגון: מדוע מאחר הרומן לצמוח בעברית? כיצד כותבים רומן בלשון לא-מדוברת? מהן הזיקות בן הרומן הריאליסטי בתרבות האירופית בת הזמן לרומנים העבריים הפסבדו-מקראיים והרומנסיים של התקופה? איזה צורות מסגל לעצמו הרומן העברי עם עליית המודרניזם? נקרא במקביל שלושה סוגי טקסטים: רומנים של מאפו, סמולנסקין, ברוידס, ברנר, ועגנון; טקסטים תיאורטיים על עליית הרומן מאת בחטין, וואט, בות' ואחרים; וטקסטים היסטוריוגרפיים על הספרות העברית המתמודדים עם בעיית הרומן העברי.