0699.4008  סדנת סגנון | |
---|---|
ד"ר תמר סוברן | סדנה |
מטרת הסדנה
להביא את התלמידים להכיר מקרוב רמות סגנון ומשלבים ותפקידים שונים של טקסטים ובכללם הטקסט הספרותי. הסדנה תתרכז באפיונים המשלביים המתהווים של העברית החדשה ובריבוי סגנונות הכתיבה שבה. מושגי המפתח בסדנה יהיו אחידות ותפקוד. התלמידים ילמדו לנתח את המרכיבים השונים של הטקסט מן הבחינה התחבירית, הסמנטית, הרתמיתפרוזודית, הפרגמטית וכן מבחינת חקר השיח. יושם דגש על גורמי ייחוד סגנוני, על גורמים היוצרים אחידות ולכידות של הטקסט ועל חריגות מלכידות זו. מיומנות זו של הבחנה בייחודו של טקסט, בלכידותו ובהתאמתו לייעודו (הפונקציונליות שלו) עשויה להיות כלי עזר חשוב בעבודתו העתידית של העורך. תיאור הסדנה א. מבט דיאכרוני על טקסטים בעברית החדשה: עבודה על טקסטים מוקדמים מתקופת ההשכלה והתחייה; על הבעייתיות של הטקסטים מספרות דור המדינה; ציון התגבשות הסגנון ההגותי (למשל, אחד העם); נורמת המספר של שנות ה- 60 והקשר בין שני אלה; עיון בתופעת חדירת לשון הדיבור אל הטקסט הכתוב בשלהי המאה העשרים. ב. מבט סינכרונימשלבי על טקסטים בעברית החדשה: מאמרי מחקר במדעי הרוח והטבע, פרסומים רשמיים, שירה וסיפורת, טקסט משפטי, נאומים ועוד. אופיה של הסדנה: בכיתה ינותחו טקסטים ובעקבותיהם יינתנו לתלמידים תרגילי ניתוח. בסיום הסדנה ייערך מבחן מסכם שיהיו בו שאלות עיוניות וטקסטים להבחנה, לניתוח ולעריכה. |