מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0677.4010  סימביוזה תרבותית וייחוד תרבותי תאוריה ויישומה בתרבות היהודית
פרופ' יעקב שביטסמינר לתואר שני
התרבות היהודית לדורותיה ולענפיה מתאפיינת במערכת רחבה של יחסים ושל מגעים עם תרבויות אחרות. המערכת הרחבה והמרובדת הזאת הטביעה את חותמה בצורות שונות על האופי של תרבויות היהודים השונות, אך בלי לפגוע בייחודה של התרבות היהודית כחטיבה תרבותית בפני עצמה.
מטרתו של השיעור לתאר את ההיסטוריה התרבותית של היהודים כתוצר מהצורך המתמיד להיענות (respond) לאתגרי הסביבה התרבותית בתהליך מורכב של דחייה וקליטה. השיעור יבחן את ההיסטוריה התרבותית של עם ישראל בעת החדשה – מתקופת ההשכלה ואילך – מנקודת המבט של מערכת היחסים שקיים תרבותו עם תרבויות אחרות. הוא יבחן את המנגנונים השונים של המגעים בין תרבויות והמעבר תרבותי (cultural transmission), את סוכני התיווך שלהם, את האופן בו התקבלו והופנמו בחברה הקולטת והשפיעו על הנורמות התרבותיות שלה. לצורך הדיון ישמשו אותנו מושגים כגון: אקולטורציה, אקולטורציה מהופכת (inverted acculturation), אסימילציה, תרבות משנה (sub culture), והיפוכן (תיאוריות ואידיאולוגיות על-אודות המקוריות והעצמיות של התרבות).
השיעור יתמקד בסוגיות נבחרות בתחומים השונים של התרבות הפיזית, האינטלקטואלית והספרותית בשלושה מרחבים: יהודי גרמניה, יהודי מזרח אירופה והחברה היהודית בארץ-ישראל.