מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0621.3555  האשה החדשה והגבר החדש: מגדר, חברה ותרבות 1950-1700
פרופ' בלהה מלמןסמינר
מהי מודרניות? מה היתה ההתנסות שאנו מכנים "מודרנית" וכיצד הוגדרה ותוארה? מה היו הקשרים בין מודרניות זו לבין הגדרות ודמויים של ה"אשה החדשה" וה"גבר החדש", שהתפתחו משנת 1700 לערך?הסמינר קושר בין "מודרניות" לבין "מגדר" (gender), או העיצוב וההתפתחות, תלויי הזמן והמקום, של הגדרות ודמויי גבריות ונשיות. במרכז הסמינר ההנחה כי הגדרות ודמויים אלה עיצבו מושגים מרכזיים במערב המודרני, כגון: "אדם", "אזרח", "חיל/לוחם", "עובד/פועל", את הדיון הפוליטי ב"זכויות" ו"חרויות" ומאבקים פוליטיים וחברתיים. הסמינר אף מניח כי מגדר השפיע על חיי היום-יום וההתנסות החומרית של נשים וגברים מקבוצות וממעמדות שונים.
בסמינר נבחן, מן הזווית המגדרית, סוגיות מפתח בהתגבשות המודרניות שלנו. נדון בהופעת ה"ציבור" וה"ציבורי" בקרב המעמד הבינוני בעיר של ראשית המאה ה-18 (על בתי הקפה, התיאטראות והפרומנדות שלה); נבחן את עליית הצרכנות והצרכן המודרניים ואת הופעתה של אופנה (fashion) במשמעויותיה הפוליטיות; נתבונן בתרבות החצרות המלכותיות בסוף המאה ה-18 ובשקיעתה; נבדוק את עליית האדם/מהפכן החדש בעידן הנאורות, וגברים ונשים מהפכנים בעידן המהפכות הדמוקרטיות הגדולות; נבחן את השינויים בחיי העבודה והייצור בתקופת התיעוש; נדון בצמיחת הלאומיות בסוף המאה ה-19 ובראשית המאה ה-20 ובקשרים שבינה למגדר; נגדיר את הקשרים בין אימפריאליזם, "גזע" וגזענות, לתפישות גבריות ונשיות; נעסוק בתנועות לשחרור פוליטי של נשים ובקשר בינן להגדרת האזרחות; נבדוק את הקשרים בין "מודרניות" ומודרניזם בין שתי מלחמות העולם, ל"גבר המודרני" וה"אשה המודרנית", ונעיין בקשרים בין חזון חברה טוטליטרית באירופה, לבין טיפוסים נשיים וגבריים חדשים (בגרמניה ואיטליה).
הסמינר יוודע אתכם לספרות-מופת בנושאים אלה ולדיונים עליהם בקרב חוקרים. הסמינר יעשה שימוש בקשת רחבה של מקורות: חוקים ורשומות בתי משפט; צוואות ורישומי-רכוש; יומנים אישיים ואוטוביוגרפיות; חיבורי רופאים וסקסולוגים מן התקופה; מבחר מן ההגות הפוליטית וספרות "גבוהה"; קריקטורות פוליטיות, איקונוגרפיה וכן קולנוע.
דרישות קדם: חברה, משטר ותרבות במאה ה-19, חברה, משטר ותרבות במאה ה-20 - אחד מהתרגילים האלה
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום חסר בשעה 9:00