מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0618.2911  מטאפורות, ייצוגים ותמונות
גב' מיכל גלשיעור
"מר מוט לקח פריט חיים יומיומי, מיקם אותו כך שהחשיבות השימושית שלו נעלמה תחת הכותרת החדשה ונקודת המבט, ויצר מחשבה חדשה בעבור האובייקט" (מרסל דושאן על יצירתו המזרקה. האיש העיוור. 1917)
בשיעור זה ננתח את המטפורה כתופעה לשונית, אסתטית ואמנותית המהווה נקודת המפגש בין השפה הטבעית לשפות האמנות, בין המילולי לויזואלי. ננתח תורות מטפורה, קוגניטיביות, סמיוטיות ופרגמטיות אסתטיות שפותחו ב-30 השנה האחרונות, המציגות את המטפורה ככלי שאינו רק רטורי וקישוטי אלא בעל חשיבות גם בטקסטים מדעיים. נבדוק מה מאפשר למטפורה להיות כוח יצירתי מניע בהתפתחות השפה והאמנות, האם היא כלי משוכלל או עמום לחשיפה, הרחבה והעברה של ידע, האם היא בעלת ערך אמת וניתנת לפרפרזה, או שערכה כולו ב"סתימת חללים בשפה" ובאפקטים רגשיים אסתטיים.
נסיים בניתוח האספקט הויזואלי צורני של המטפורה תוך השוואתה לתמונות. נציג תנועות אמנות מטפוריות כמו אמנות הפופ וה- .Ready Made נשאל מה אסתטי במטפורה עצמה ונבדוק מדוע היא מרכזית בביקורות אמנות ובשיח האסתטי, מדוע נחשבת כבעלת יכולות ייצוג שהליטרלי נעדר אותו, כמו של רגשות ויצירות אמנות, ומהו מקור הכוח ההבעתי שלה.

ביבליוגרפיה חלקית:

א.ה. גומבריך. אמנות ואשליה
Black, Max. “Metaphor”
Goodman, Nelson. “Metaphors as Moonlighting”
Goodman, Nelson. “The Sounds of Pictures”
Rorty, Richard: “Unfamiliar Noises: Hesse and Davidson on Metaphor"
Davidson, Donald: "What Metaphors Mean"
Hesse Mary: "The Explanatory Function of Metaphor"
מועדי הבחינות:
סמסטר ב', מועד א': 20.6.2004 ב- 9:00 עד 27.6.2004 ב- 13:00
סמסטר ב', מועד ב': 26.7.2004 ב- 9:00 עד 2.8.2004 ב- 13:00