מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0618.1041  מבוא שלב א' בפילוסופיה של המדע
ד"ר יואב בן דבשיעור
הקורס מיועד לתת מושגים ראשוניים על הבעיות והגישות העיקריות בפילוסופיה של המדע, בהתפתחותן זו מתוך זו, או זו בתשובה לזו. השאלה המרכזית שתשמש כנקודת מוצא היא שאלת היחס בין מדע ואמת, עם שאלות הקשורות בה כמו האמינות של טענות מדעיות, ייחודו של המחקר המדעי, ההבחנה בין מדע ולא-מדע, והוויכוח העכשווי בין ריאליזם לרלטיביזם של הידע. שאלות אלה ייבחנו ביחס לדוגמאות ספציפיות מתוך ההיסטוריה של המדע.

1. מדע והחברה המודרנית
מבוא כללי לקורס ולשאלות שיידונו בו. חשיבות השאלות של תקפות הטענות המדעיות, והזיהוי של מדע עם אמת ודאית, יודגשו בהצבעה על התפקיד המרכזי שהמדע ממלא בעיצוב החברה המודרנית, גם באמצעות יישומים טכנולוגיים וגם דרך רעיונות מכוונים.

2. מושגים של האמת בימי הביניים
השאיפה לתמונת אולם שלמה ומאוחדת. התגלות, תבונה וחושים: האדיקט של טמפייה והוויכוח האריסטוטלי-פטולמאי.
א. גורביץ, תמונת העולם של אנשי ימי הביניים
P. Duhem, To save the phenomena

3. המהפכה המדעית
מחידוש האסטרונומיה לתור התבונה. ההבחנה בין איכויות ראשוניות ומשניות. סילוק הסיבות התכליתיות מתחום המדע.
E.A. Burtt, The Metaphysical Foundations of Modern Science
A. Koyre, From the Closed World to the Infinite Universe
Galileo, Il Saggitore

4. רציונליזם ואמפיריציזם
שני המקורות המוצעים לוודאות מדעית: חשיבה דדוקטיבית וההכללה מהנסיון. בעיית האינדוקציה.
D. Hume, Enqiry Concerning Human Understanding
F. Bacon, Novum Organum
I. Newton, Rules of Reasoning, From the Principia
R. Descartes, Discourse sur la Methode

5. קאנט והדבר-כשהוא-לעצמו
תלות התצפית בצופה. רציונליות מדעית מול אידיאליזם רומנטי. פואנקרה והקונבנציונליזם המדעי.
ע. קאנט, ביקורת התבונה הטהורה
ע. קאנט, ביקורת התבונה המעשית

6. פוזיטיביזם ופוזיטיביזם לוגי
התיחום בין מדע פוזיטיבי ומטפיזיקה.
A.J. Ayer, Language, Truth and Logic
E. Mach, The Science of Mechanics
A. Comte, The Positive Philosophy

7. פופר ועקרון ההפרכה
הגדרה לוגית של רציונליות מדעית. קדימותם של מקרים מפריכים ביחס למקרים מאששים.
ק. פופר, השערות והפרכות (מאמר בספר מקורות האוניברסיטה הפתוחה)
K. Popper, The Logic of Scientific Discovery

8. דוהם והחוש הטוב
האינטרפרטציה התיאורטית ההכרחית של הניסוי, אי-היכולת להפרדה בין השערות העומדות לבחינה, ואי-האפשרות של הפרכה לוגית טהורה של תיאוריות מדעיות.
P. Duhem, The Aim and Structure of Physical Theory

9. קון ומהפכות מדעיות
הרלוונטיות של מחקרים בהיסטוריה של המדע. פרדיגמות וחוסר-המידה-המשותפת שלהן.
ת. קון, המבנה של מהפכות מדעיות

10. רלטיביזם וסוציולוגיזם
"הכל הולך": הביקורת בת-זמננו של מושג הרציונליות המדעית.
מ. פוקו, תולדות השיגעון בעידן התבונה
R.C. Lewontin, Biology as Ideology
P. Feyerabend, Against Method

11. פלק והעובדה המדעית
המדע כתהליך דינמי. ההתגבשות ההדרגתית של ידע מדעי דרך יצירתה של שפה מושגית המשותפת לקהילה של מומחים, והתפקיד המגביל של המציאות "החיצונית" ביחס לשפה הזו.
L. Fleck, The Genesis and Development of a Scientific Fact
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר ב' יתקיים ביום 11/07/2004 בשעה 9:00
מועד ב' של סמסטר ב' יתקיים ביום 15/08/2004 בשעה 9:00