מעודכן ליום שני 19 באפריל 2004

0616.5101  זרמים בהגות היהודית בימי הבית השני
ד"ר מיכאל מאךשיעור
הזהות היהודית המסורתית נשענת על שני עמודי תווך: המקרא מזה וספרות חז"ל מזה. שניהם מציינים במידה זו או אחרת גם את גבולות תקופת הבית השני שכן מייחסים את עיצובם של רוב כתבי המקרא (לא שכל כולם!) לראשית התקופה ואילו כתבי חז"ל נובעים מיד לאחריה. בין ובין התרחב גיבוש חדש של אותה זהות קולקטיבית תוך עימותים פנימיים הן על פי הרקע הפוליטי- חברתי הן על פי תפיסות דתיות שונות. מקובל לדון בכל אחד מן הזרמים השונים בנפרד כתופעה דתית-חברתית בפני עצמה. בקורס זה ייעשה נסיון לשרטט את התמונה הרחבה משיבת ציון ועד גיבוש ה'יהדות' החדשה נוסח חז"ל.
לצורך הדיון יחולק החומר הרב בין הסמסטרים כאשר כל חלק של הקורס יהיה בלתי תלוי בשני, אך לתלמיד המבקש להכיר את התקופה כולה מומלץ להשתתף בשני חלקי הקורס.
החלק הראשון יעסוק באותם זרמים שתרמו באופן פוזיטיבי לגיבוש החדש של הזהות היהודית; עצם גיבוש המקרא כקאנון כתבי הקודש; ספרות החכמה ותרומותיה לתפיסות דתיות; השפעת המחשבה ההלניסטית; ראשית תנועות הפרושים והצדוקים; מקומו של המקדש, הקרבנות והכהונה מול התעוררות מוסרית חדשה; זהות קולקטיבית מול ערכו של הפרט ועוד.
בחלק השני נעסוק בואתם זרמים אשר תרמו אמנם לתהליך אך מתוך התנגדות: המחשבה האפוקליפטית; אנשי קומראן; ראשית הנצרות; יהדות הלינסטית בזכות עצמה.
כאמור, כל אחד מן הנושאים ראוי לדיון מעמיק בפני עצמו. בכל זאת נראה נכון לנסות ולהציג את התקופה המרתקת כולה על זרמיה ומאבקיה הפנימיים.
הערות: שיעור לתואר ראשון, סמסטר א' 2 ש"ס
מועדי הבחינות:
מועד א' של סמסטר א' יתקיים ביום 15/02/2004 בשעה 12:30
מועד ב' של סמסטר א' יתקיים ביום 21/04/2004 בשעה 18:00